رشد ناخن و روش هایی برای افزایش آن

0

رشد ناخن و روش هایی برای افزایش آن

ناخن های براق، سالم و بلند به اندازه یک لباس فاخر اهمیت دارد، وقتی که شما تلاش می کنید تاثیر گذار باشید. اما در کنار آن ناخن ها احساس بدن شما را باز تاب می کنند. ناخن از سلول های مرده پوست و پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. رشد ناخن به فاکتور هایی نظیر ژن، هورمون و تغذیه بستگی دارد.

بعضی از فاکتور های طبیعی و محیطی نیز روی رشد ناخن اثر دارد. برای مثال سن و بیماری های مهم، می تواند رشد ناخن را کاهش دهد و بالعکس تغییرات هورمونی قبل از قاعدگی و در طول بار داری باعث رشد سریع تر ناخن می گردد.

ناخن در آب وهوای گرم سریع تر رشد می کند. شاید به این علت که همه فرایند های متابولیسمی در گرما سریع تر صورت می گیرد.

شاید پیشنهاد نقل مکان کردن به مناطق گرمسیری برای افزایش رشد ناخن  کاربردی نباشد، اما تعدادی نکته وجود دارد که شما می تواند امتحان کنید اگر ناخن های شکننده ای دارید و از رشد آنها ناراضی هستید.

هشدار: انتظار نتیجه قابل توجه در مدت زمان کوتاه نداشته باشید.

١: ناخن هایتان رابه یکدیگر بمالید

تحریک کردن ناخن ممکن است آن را به رشد سریع تر و سالم تر تشویق کند. در زیر، یک تمرین آورده شده که شما می توانید آن را هر روز انجام دهید.

_دستان خود را کنار یک دیگر قرار دهید (به صورتی که در حال دعا کردن هستید ) سپس انگشتان خود را درون یک دیگر بپیچانید. بنابراین ناخن های یک دست در تماس با ناخن دست دیگر قرار می گیرند.

_آنها را جلو عقب کنید و به هم بمالید تا صدای آنها را بشنوید.

٢: ناخن های خود را جلا دهید

اگر تا کنون ناخن مصنوعی استفاده کرده اید، متوجه شده اید که پس از اینکه ناخن های مصنوعی را قرار می دهید، ناخن ها بلافاصله با سرعت بیشتری رشد می کند.  این جهش ناگهانی به علت تحریک شدن ناخن ایجاد می شود.

مطالب مرتبط
فیلر یا پرکننده تزریقی پرلین ( Pelane ) چیست؟

جریان تحریک شدن در قسمت های تخت ناخن و ماتریکس تغذیه ناخن را بهبود می بخشد و آنها را به رشد سریع تر تشویق می کند.

اما مراقب باشید که ناخن ها بیش از حد نازک نشود یا در طول جلا دادن گرمای زیاد ایجاد نشود. زیرا این امرسبب می شود که ناخن ها ترک بخورند و شما فکر کنید گذاشتن ناخن مصنوعی ایده خوبی نیست. زیرا باعث خراب شدن ناخن شده و انها را نازک، شکننده و خشک می کند.

۳: با انگشتان خود ضربه آهسته بزنید

روش دیگر محرک رشد ناخن، زدن ناخن ها به آرامی روی یک سطح صاف و سفت است. مثل زدن دکمه های کیبورد، نواختن پیانو یا زدن روی یک میز به رشد ناخن کمک خواهد کرد. ولی مراقب باشید این کار را با نیروی زیاد انجام ندهید زیرا ممکن است به ناخن ها آسیب وارد شود.

۴: یک رژیم متعادل و سالم داشته باشید

همانطورکه رژیم ناسالم به بدن ضرر می رساند، بلکه اثر آن روی ناخن ها نیز بازتاب می شود. بر بافت ناخن و رشد آن اثر خواهد گذاشت.

رشد سریع ناخن به تنهایی به مواد معدنی خاص و ویتامین و رژیم ارتباط ندارد. بلکه داشتن رژیم سالم و متعادل برای سلامت ناخن مهم می باشد. تغذیه نقش مهمی را در سالم و خوش فرم نگه داشتن ناخن بازی می کند.

فولیک اسید:

این ماده مغذی کمک خواهد کرد که ناخن قوی و انعطاف پذیر نگه داشته شود. همه حبوبات، کلم بروکلی، کلم پیچ، اسفناج، توت ها و مرکبات فولیک اسید کافی را به شما خواهد رساند.

اسید چرب امگا :

این ماده مغذی به انعطاف پذیری و درخشان بودن ناخن کمک می کند. شما می توانید آن را  از تخم کتان، ماهی سالمون، مغزهایی مثل گردو و گیاهان پر برگ بدست آورید.

مطالب مرتبط
عرف معمولی آرایش در کشورهای مختلف

سیلیکون

این مورد هم ناخن را قوی و خوش فرم نگه می دارد و در پیاز، انواع گندم، جو، توت فرنگی و آووکادو یافت می شود.

بیوتین

این ماده ضروری می تواند سختی و ضخامت ناخن را بهبود بخشد تا به راحتی شکسته نشود. یک تحقیق ثابت کرده است که افرادی که ناخن شکننده دارند  زمانی که از مکمل های بیوتین استفاده می کنند مشکل شکنندگی ناخن هایشان بهبود می یابد.

برنج قهوه ای، سویا، تخم مرغ، بادام زمینی، جو و  ماهی، غنی از بیوتین می باشد.

کلسیم

این ماده معدنی نیز برای سلامت و رشد ناخن ضروری است. شیر، پنیر، ماست و سبزیجات مثل کلم، کاهو، منابع خوب کلسیم هستند.

ویتامین D

این ویتامین جذب  کلسیم را تنظیم می کند. بنابراین برای رشد ناخن مفید می باشد. ویتامین  D از تن ماهی، سالمون، ماهی خال مخالی، پنیر، تخم مرغف بدست می آید. پوست بدن نیز قادر است این ویتامین را از نور خورشید جذب کند. پس روزانه در معرض نور خورشید قرار گرفتن به سلامتی و جذب این ویتامین کمک می کند.

۵:ناخن های سالم زیبا هستند.

برای مراقبت کردن از ناخن روش های زیر را انجام دهید تا ناخن هایتان زیبا و بلند بمانند.

آراستن و سوهان زدن مداوم

اگر ناخن خود را کوتاه نگه می دارید، فقط هفته ای یک بار آنها را سوهان بزنید و اگر ترجیح می دهید ناخن بلند داشته باشید به طور مداوم از سوهان استفاده کنید تا ناخن ها از ترک خوردن در امان بمانند.

مرطوب کردن

مرطوب کردن و استفاده از کرم ها فقط برای پوست مفید نمی باشد بلکه برای ناخن ها هم مهم است. خشکی یک مشکل رایج ناخن های شکننده است پس از مرطوب کننده استفاده کنید نه فقط برای دست بلکه برای ناخن ها.

مطالب مرتبط
برجسته کردن لب با استفاده از ترفندهای آرایشی

متخصصین پیشنهاد می کنتد از مرطوب کننده حاوی الفا هیدرکسی اسید استفاد کنید. ١٠_٢٠ دقیقه ناخن ها را در محلول موم پارافین فرو برده و شستشو دهید. این عمل سبب می شود ناخن رطوبت بیشتری را جذب کند.

از ناخن ها مراقبت کنید

از دستکش پلاستیکی استر شده با پارچه نخی استفاده کنید، تا از تغییر رنگ دادن ناخن و شکستگی آنها زمان انجام دادن کار های منزل محافظت شود.

زیرا وقتی ناخن، زیاد در معرض آب و مواد شوینده باشد، شکننده می شود. از مواد شیمیایی زننده استفاده نکنید. مثلا سوهان جلا دهنده ناخن حاوی مواد شیمیایی هستند که باعث ضعیف شدن و خشک شدن ناخن می شود. اگر نیاز داشتید فقط هفته یک بار از ان استفاده کنید. مرطوب کننده هایی که حاوی الکل هستند نیز سبب خشکی ناخن می شوند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.