روش های جراحی چاقی – مراقبت های قبل و بعد از آن

0

روش های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد. از مواردی همچون رژیم غذایی و ورزش گرفته تا جراحی های چاقی، هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. در مقاله قبلی بررسی کردیم که چه روش هایی برای عمل جراحی چاقی وجود دارد. در این مقاله به بررسی عوارض ، مزیت، هزینه و مشکلات آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 به دلیل وجود زمینه ژنتیک که ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد را شامل می شود و عدم تحرک ، شیوه و سبک رژیم غذایی در BMI های متفاوت روش های درمان با هم تفاوت دارند.

در درجه اول BMI یا همان شاخص توده بدن که همان [وزن (به کیلوگرم) تقسیم بر قد به توان دو (به متر)] می باشد، اگر بین ۱۹ الی ۲۵ باشد فرد در محدوده وزن نرمال بوده و تنها در صورت داشتن توده های چربی اضافی کاندید اعمال درمانی از ضعیف ترین که شامل استفاده از دستگاه LPG ، کرایولیپولیز ، کویتیشن ، شاک ویو و گه گاه Examia تا قوی تر ها شامل لیزر لیپولیز ، لیپوماتیک و … می باشد. البته این نوع روش درمان صرفا جهت زیبایی و تناسب اندام است و استفاده از رژیم غذایی و ورزش به عنوان مکمل در کنار آن توصیه می گردد.

در موارد اضافه وزن که شامل BMI بین ۲۵ تا ۳۰ است ، همین درمان ها ولی با شدت بیشتر و نیز ورزش و کنترل رژیم بیشتر توصیه می گردد. در این مرحله ممکن است از روش های جراحی ابدومینوپلاستی ، لیزر لیپولیز و یا لیپوماتیک بیشتر استفاده می گردد.

مزیت های جراحی لاپاروسکوپی چاقی عبارتند از:

• درد کم پس از جراحی
• بستری کوتاه مدت تر
• بازگشت سریعتر به کار
• زیبایی بیشتر

عوارض خارج شکمی

  •  عفونت زخم
  • عوارض قلبی عروقی
  • ریوی

عوارض داخل شکمی

  • خونریزی
  • عوارض عفونی

برای آمادگی پیش از عمل به چه چیزی نیاز است؟

• یک سنجش پزشکی کامل توسط پزشکتان برای تعیین اینکه آیا برای جراحی لاپاروسکوپی چاقی مورد مناسبی هستید یا خیر.
• ممکن است برای مشخص کردن توانایی بیمار در سازگاری با تغییرات پس از عمل به ارزیابی روانی نیاز باشد.
• ممکن است مشاوره با متخصصانی مانند متخصص قلب،ریه، و متخصص غدد درون ریز لازم باشد که به وضعیت جسمی خودتان بستگی دارد.
• پس از بررسی جراح از خطرات بالقوه و مزیت های عمل به یک رضایت کتبی برای جراحی نیاز خواهد بود.
• روز پیش از جراحی رژیم مایعات خالص را شروع خواهیدکرد.
• ممکن است به تزریق خون و یا محصولات خونی مانند پلاکت ها نیاز باشد که به وضعیت خودتان بستگی دارد.
• جراح ممکن است از شما بخواهد که پیش از جراحی مدفوع خود را کاملاًتخلیه کنید و روده های خود را خالی کنید.
• توصیه میکردد که شب پیش از عمل یا صبح آن دوش بگیرید.
• پس از نیمه شب پیش از جراحی نباید چیزی بخورید یا بیاشامید بجز داروهایی مانند آسپرین، دارو های رقیق کننده خون، داروهای ضد التهابی (داروهای آرتریت) و ویتامین E باید موقتاً به مدت چند روز تا یک هفته پیش از جراحی قطع شوند. دو هفته پیش از عمل از داروی رژیمی یا علف چای نباید استفاده کرد.
• سیگار کشیدن را ترک کنید وبرای هر کمکی که ممکن است در منزل نیاز داشته باشید آماده شوید.

مطالب مرتبط
ماساژ عمیق بافتی چیست و چه فوایدی دارد؟

ورزش پس از جراحی چاقی

پروسه انجام فعالیت بدنی منظم پس از جراحی چاقی امری لازم و ضروری است اما باید با روند و ترتیب منطقی شروع شده و افزایش پیدا کند. بدین ترتیب که ۵ الی ۱۰ روز بعد از ترخیص از بیمارستان فعالیت بدنی در حد پیاده روی «روزانه به کمک تردمیل یا در فضای باز شروع شده و ۲۰ تا ۶۰ دقیقه (بسته به توان فرد و توصیه پزشک) شروع شود. سپس از یک و نیم ماه بعد از عمل بهتر است سه روز در هفته را به فعالیت در آب و شنا اختصاص داد. البته در این زمان تا شش ماه شیرجه زدن در آب کاملا ممنوع است و ۴ روز دیگر هفته پیاده روی طبق رویه قبل ادامه پیدا کند. بعد از ۴ الی شش ماه باشگاه رفتن  و ورزش در باشگاه با شدت متوسط و کم بلامانع است.

موارد غیرمجاز ورزشی:

۱. وزنه زدن و بلند کرن اجسام سنگین تا بیش از یک و نیم کیلو تا پایان ماه چهارم

۲. شنا، استخر، جوکزی زیر یک و نیم ماه

۳. ورزش های اختصاصی شکم و ورزش هایی که غیر مستقیم به شکم فشار وارد می کند مانند دوچرخه، دویدن، وزنه زدن، بالا و پایین پریدن و… تا ماه چهارم یا ششم بعد عمل

۴. ورزش های سنگین مثل زومبا، کار با دستگاه و وزنه های متوسط تا سنگین، اسپینینگ حداقل تا شش ماه بعد عمل و پیلاتس و تی آر ایکس و ایروبیک حداقل تا ۴ ماه بعد عمل (مگر در صورتیکه پزشک متخصص مرکز توصیه دیگری برای شخص شما داشته باشد.)

رژیم غذایی قبل از جراحی چاقی

آیا لازم است حتما قبل عمل رژیم بگیرم؟ بله لازم است. چون:

١.لازم است قبل عمل حجم کبد تا حدی کوچکتر شود تا در حین جراحی جلوی دید  و دسترسی تیم جراحی را نگیرد.

٢.هر قدر قبل از عمل وزن کم کنید، ریسک های احتمالی عمل پایین آمده و همچنین بعد از جراحی بهتر وزن کم می کنید.

مطالب مرتبط
نحوه مصرف آدالیموماب ( Adalimumab ) + عوارض و تداخلات دارویی

٣.همکاری شما برای کاهش وزن پیش از عمل نشانگر همکاری و میزان موفقیت بعد از عمل است.

مصرف پودر پروتئین یا مکمل پروتئین پس از جراحی چاقی

آیا لازم است بعد از عمل پودر پروتئین مصرف کنم؟ بله حتما لازم است که “طبق تجویز” و مطابق رژیم های بعد از عمل  که روی سایت مرکز موجود است از هفته اول بعد از عمل تا حداقل هفته ۶ از پودر پروتئین استفاده کنید چون در این مدت به دلیل کاهش وزن زیاد در زمان کوتاه ، بدن تر و خشک را با هم سوزانده و علاوه بر بافت چربی، پروتئین های ساختاری (عضلات و …) سوخته و تحلیل می رود و باعث علائمی چون احساس سرما، ضعف و افتادگی  و … می شود. در ضمن در این مدت با توجه به مایع بودن رژیم غذایی، احتمال اینکه بتوانید همه پروتئین مورد نیاز خود را از طریق غذا بگیرید، بسیار پایین است.

در صورت عدم لزوم مصرف یا دستور متفاوت مصرف نسبت به انچه که در سایت آمده، حتما قبل عمل توسط تیم پزشکی مرکز راهنمایی خواهید شد.

هزینه جراحی چاقی

هزینه این دسته از جراحی ها بستگی به طیف جنس لوازم جراحی دارد، اگر عمل جراحی با لوازم چینی انجام شود هزینه ها به مراتب کاهش پیدا کرده اما اگر بیمار با لوازم اروپایی و امریکایی تحت عمل جراحی قرار بگیرد مسلما هزینه ها افزایش پیدا می کند. حداقل قیمت در این جراحی ها ۱۰میلیون و حداکثر آن ۳۰ میلیون تومان است.

مدت بستری شدن چند روز است؟

بعد از عمل مدت بستری در بیمارستان از دو روز تا یک هفته متغیر است. بعد از بستری اکثر بیماران می توانند به کارهای روزمره خود برسند. بیماران بعد از ۱۰ روز تا ۳ هفته می توانند به کار خود بازگردند که البته این موضوع بستگی به فرد و شغل او دارد. گاهی اوقات افراد سؤال می کنند که آیا بعد از عمل ممکن است ریزش مو پیدا کنند یا خیر.

مطالب مرتبط
درمان های خانگی برای علائم کیست تخمدان

در پاسخ باید گفت هر زمانی که کاهش وزن سریع در بدن به وجود آید (چه از طریق جراحی و چه سایر روش ها) ممکن است با ریزش مو مواجه شوید. این مشکل از ۳ ماه تا یک سال بعد از جراحی ممکن است به وجود آید. البته این مسئله موقتی است و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است. در نهایت موی ریخته شده بازخواهد گشت.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.