رژیم غذایی سونوما | فواید + برنامه غذایی هفتگی

0

رژیم غذایی سونوما توسط  دکتر Connie Guttersen ایجاد شده و بر اساس تغذیه ای است که در میان ساکنان منطقه در کالیفرنیا (منطقه ای به نام سونوما) ارائه شده است . تغذیه آنها بر اساس غذاهایی است که از غذاهای مدیترانه و مقدار زیادی میوه تهیه می شود، به همین دلیل تنها ۵ درصد ساکنین سونوما چاق هستند.

آیا رژیم غذایی سونوما کار می کند؟

کانی معتقد است که هر یک از ما باید غذای مورد علاقه اش را در مقادیر محدود بخورد. بنابراین، این رژیم غذایی به سه دوره تقسیم می شود.

اولین دوره برای ۱۰ روز طول می کشد و قاعده اصلی این است که از مصرف شیرینی، مقدار زیادی چربی و میوه در طی این ۱۰ روز جلوگیری شود. در طول این ۱۰ روز شما می توانید غذاهای دارای پروتئین زیاد (در درجه اول گوشت با درصد کم چربی)، محصولات لبنی و غذاهای دریایی بخورید.

دوره اول – طرح تغذیه

توجه: هر روز در ناهار می توانید یک وعده یا دو تکه نان گندم سیاه، چاودار، جو یا نان جو دوسر یا نان از مخلوطی از گندم سیاه، آرد سوخاری و جو بخورید.

دوره اول – روز اول

صبحانه: برنج سالمون. اگر نمی توانید این را تهیه کنید یا نتوانید آن را در یک نانوایی نزدیک پیدا کنید، فقط یک ماهی آزاد را بپزید.  شما همچنین می توانید سالاد سبز را با غذای سالمون بخورید.
ناهار: ۲ فنجان سالاد میگو (ساخته شده از میگو، خیار، سیر، تربچه، پنیر و گوجه فرنگی) که

روغن زیتون بر روی آن ریخته شده است.

شام: مرغ کبابی با سبزیجات (فلفل، گوجه فرنگی و کدو سبز)

دوره اول – روز دوم

صبحانه: املت (ساخته شده از دو عدد تخم مرغ) با قارچ و پنیر.

ناهار: ۱ فنجان (۱۴۵ گرم یا ۵ اونس) سالاد مرغ.  سالادی که از ترکیب سینه مرغ، گوجه فرنگی، پنیر، خیار و فلفل ساخته شده است.

مطالب مرتبط
پیشگیری از بوی بد دهان

شام: ۱ ظرف فیله هیک (۱۸۰ گرم)

دوره اول – روز سوم

صبحانه: یک عدد تخم مرغ پخته شده

ناهار: سالاد تن

شام: ۱ فنجان (۲۲۵ گرم یا ۷.۹ اونس) گوشت بره با سالاد سبزیجات.

دوره اول – روز چهارم

صبحانه: سه عدد تخم مرغ پخته شده

ناهار: ۲ فنجان (۲۵۰ گرم یا ۸.۸ اونس) بوقلمون پخته شده با لوبیا

شام: ۱ فنجان (۱۳۶ گرم ۴.۵ اونس) ماهی خال مخالی پخته شده

دوره اول – روز پنج

صبحانه: پوسته جو دوسر

ناهار: یک ماهی قزل آلا و یک فنجان برنج

شام: مرغ با کلم بروکلی و بادام

بعد از روز پنجم، می توانید یک بار دیگر منوی بالا را تکرار کنید.

تخمینی که در مورد از دست دادن وزن پس از دوره اول بیان شده حدود ۶.۶۵ پوند (۳ کیلوگرم) است.

دوره دوم

در طول دوره دوم شما می توانید تمام مواد غذایی اولین دوره را بخورید، اما شما همچنین می توانید میوه ها را به غذا اضافه کنید. شما همچنان نباید شیرینی و گوشت با مقدار زیاد چربی مصرف کنید. دوره دوم باید تا زمانی که شما به وزن مطلوب برسید ادامه یابد.

در طول دوره دوم توصیه می شود که ۲۵ درصد غلات و ۷۵ درصد پروتئین برای صبحانه و ۲۵ درصد پروتئین، ۲۵ درصد میوه، ۲۵ درصد سبزی و ۲۵ درصد غلات برای ناهار و شام بخورید.

دوره سوم

دوره سوم موجب ادامه این رژیم غذایی حتی پس از رسیدن به وزن مطلوب بدن به منظور جلوگیری از به دست آوردن وزن از دست رفته و کمک به بدن شما با یک رژیم غذایی سالم است. در این مرحله شما مجاز به خوردن شیرینی یا غذاهای فست فودی (پیتزا، همبرگر، Burrito و دیگران) یک بار در هفته هستید. شما می توانید تنقلات مانند بادام، فندق، گردو را بخورید، اما باید از چیپس و دیگر تنقلات ناسالم اجتناب کنید.

مطالب مرتبط
رژیم غذایی ماهی تن چیست؟ میزان کاهش وزن و برنامه رژیم غذایی

قوانین رژیم غذایی سونوما 

شما نباید در طول دوره اول میوه بخورید، اما شما باید در طول دوره دوم و به طور منظم در طول دوره سوم میوه بخورید.  شما می توانید انواع میوه ها را بخورید.

از سبزیجات در طول دوره اول می توانید گوجه فرنگی، فلفل، کلم، خیار، لوبیا، نخود فرنگی، کدو، کاهو و کلم بروکلی را بخورید. این سبزیجات دارای محتوای کم کالری هستند و به شما کمک می کنند سریع وزن خود را کاهش دهید. در طول دوره دوم، شما همچنین می توانید چغندر را اضافه کنید. در دوره سوم می توانید انواع دیگری از سبزیجات (مثلا ذرت، لوبیا و کدو تنبل) را اضافه کنید.
از محصولات لبنی، شما مجاز به خوردن تا نصف فنجان پنیر روزانه در طول دوره اول هستید. در دوره دوم شما می توانید ماست بخورید.

احتیاط

اگر چه بسیاری از وب سایت ها معتقدند که این رژیم برای مادران شیرده که طی حاملگی به وزنهای زیادی دست یافته اند، با توجه به نیازهای مادر و نوزاد در طول دوره شیردهی مناسب است، ما مادران شیرده را بدون مشاوره با دکتر به استفاده از این رژیم غذایی توصیه نمی کنیم.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.