می توان با یک رژیم غذایی مناسب و کاهش مصرف گوشت قرمز از یک سوم مرگ های زودرس جلوگیری کرد

0

می توان با یک رژیم غذایی مناسب از یک سوم مرگ های زودرس جلوگیری کرد

طبق محاسبات جدید دانشمندان علوم پزشکی هاروارد، اگر همه ما به رژیم گیاهخواری روی آوریم، می توان از یک سوم مرگ های زود هنگام جلوگیری کرد. در حالی که ما از بسیاری از مزایای عدم مصرف گوشت به خوبی واقفیم، آخرین آمار برآورد شده در این خصوص بسیار بالاتر از تخمین های قبلی است. محققان، هفته گذشته در کنفرانس Unite که برای چهارمین بار در مقر کنفرانس بین المللی واتیکان برگزار شده بود شرکت کردند. این کار هنوز در مجله این مجموع منتشر نشده، بنابراین شک و تردیدهایی در خصوص آمار ارائه شده وجود دارد. اما چنین ادعاهای جسورانه ای قطعا ارزش مطالعه را خواهد داشت. برآوردها در کشورهای مختلف متفاوتند، اما هر ساله حدود ۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان به  دلایلی می میرند که ما مسلما می توانیم از آن جلوگیری کنیم. مواردی مانند چاقی، اضافه وزن، سیگار، رژیم غذایی نامناسب و غیره عواملی هستند که می توان از آن ها پیشگیری نمود.

فواید رژیم گیاهخواری، پرهیز از گوشت قرمز و کم شدن مرگ زودرس

کاهش این تعداد از مرگ و میر به میزان یک سوم، دستاورد بزرگی خواهد بود. بر طبق گفته محققان دانشکده پزشکی هاروارد، تغییر در رژیم غذایی گیاهی می تواند نقش بسیار بزرگی را در کاهش تعداد مرگ و میر جهان ایفا می کند. تیم والتر ویلت، در این خصوص بیان داشتند.”ما با مطرح نمودن این سوال که با داشتن یک رژیم غذایی سالم و بیشتر گیاهی، و نه لزوما کاملا گیاهی تا چه حد می توان از مرگ و میر جلوگیری نمود، محاسبات خود را انجام دادیم و آمار مربوطه را ارائه نمودیم. برآورد ما نشان می داد که با این روش می توان از حدود یک سوم از مرگ و میرهای جهان جلوگیری نمود که رقم قابل توجهی است.

مطالب مرتبط
آجیل خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد

این مطالعه حتی در مورد نداشتن فعالیت بدنی و یا استعمال سیگار که قطعا سبب مرگ زود هنگام و مرگ های سرطانی خواهند شد صحبتی نمی کند. احتمالا آمار و ارقام ارائه شده باز هم می توانند بهبود یابند چرا که  به این واقعیت توجه نمی کنند که چاقی یکی از عوامل مهم تسریع کننده مرگ و میر است و ما باید روند چاقی را کنترل کنیم. “

همانطور که قبلا ذکر شد، هنوز مقاله ای در این زمینه منتشر نشده و دیگر دانشمندان هنوز به تجزیه و تحلیل ارقام ارائه شده توسط ویلت و همکارانش نپرداخته اند.

با این حال، سایر شرکت کنندگان در این کنفرانس موافقت کردند که یک رژیم گیاهخواری می تواند به جلوگیری از انواع مرگ و میر قابل پیشگیری کمک کند لکن پیشنهاد نمودند که مطالعات بیشتری در این خصوص انجام شود. به طور خلاصه، یک رژیم غذایی سالم، تقریبا اثر مفیدی بر هر جنبه دیگری از  سلامت بدن خواهد داشت.

دیوید جنکینز از دانشگاه تورنتو در کانادا نیز در رویداد Unite to Cure شرکت کرد و تحقیقات خود را در مورد رژیم های غذایی گوریل های نواحی زمین پست که غنی از ساقه، برگ، انگور و میوه  است ارائه داد. هنگامی که همان رژیم غذایی برای انسان تجویز شد، در طی دو هفته باعث سی و پنج درصد کاهش کلسترول گردید.

چه چیزی باعث می شود که این رژیم ها برای ما خوب باشند؟

مواد مغذی موجود در یک رژیم گیاهخواری  سبب کاهش فشار خون ، خطر ابتلا به حمله قلبی و کاهش شاخص توده بدنی (BMI) می شوند. در عین حال، مطالعات نشان داده اند که خوردن گوشت قرمز باعث افزایش خطر سرطان و حمله قلبی می گردد.

اما آن چه قابل ذکر است این است که، گیاه خواران نیز باید در مورد آنچه که می خورند، مراقب باشند – مخصوصا باید مطمئن شوند  که پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین B12 که به طور معمول توسط گوشت تامین می شود در رژیم غذاییشان گنجانده شده باشد. بنابراین قطعا این رژیم یک رژیم غذایی مناسب برای همه انسان ها نخواهد بود.

مطالب مرتبط
خوردن فقط دو سوسیس در هفته ممکن است خطر سرطان سینه را افزایش دهد

آن چه که آخرین تحقیقات نشان می دهند این است که کاهش مصرف گوشت می تواند برای ما بهتر از آنچه ما تا به حال متوجه شده ایم باشد و  حداقل از  وقوع مرگ زود هنگام جلوگیری نماید.
نیل بارنارد، رئیس کمیته پزشکان مسئول این تحقیق، به خبرگزاری تلگراف گفت: “من فکر می کنم مردم تصور می کنند که رژیم غذایی سالم تنها دارای یک اثر اندک است و یک رژیم گیاه خواری تنها ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند.”

“اما من فکر می کنم که  وقتی این رژیم ها به درستی رعایت گردد، بسیار قدرتمند خواهند بود.”

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.