تنها ۲۴ ساعت روزه داری و یا رژیم غذایی سخت می تواند باعث تولید مجدد سلول های بنیادی بدن شود

0

تنها ۲۴ ساعت روزه داری و یا رژیم غذایی سخت می تواند باعث تولید مجدد سلول های بنیادی بدن شود

سلول های بنیادی : چندین دهه مطالعات متعدد نشان داده است که رژیم های سخت و کم کالری می توانند کلیدی برای داشتن یک زندگی طولانی تر و سالم تر باشند.

اما براستی چرا این گونه است؟ مطالعه جدیدی که اثرات رژیم سخت را بر روی موش ها بررسی می کند به نظر می رسد پاسخی برای این سوال داشته باشد . این مطالعه نشان می دهد که فقط ۲۴ ساعت محدود نمودن کالری و راه اندازی مجدد سیستم متابولیکی می تواند به بازسازی سلول های بنیادی در روده کمک نموده و همه چیز را رو به راه تر کند.

زمانی که ما بزرگتر می شویم و سن افزایش می یابد، سلول های بنیادی روده قادر به بازسازی موثر خود نیستند و از آن جا که ما برای حفظ بافت های سالم و مبارزه با بیماری ها بدین سلول ها نیاز داریم، رژیم های تحریک کننده فرایندهای سلولی یک چیز بسیار ارزشمند تلقی خواهند شد.

عمر ییلماز ، متخصص زیست شناسی MIT در این خصوص اذعان داشته است که:

“روزه اثرات زیادی بر روده دارد که شامل تقویت و بازسازی بافت روده می باشد و می تواند بر انواع بیماری هایی که در روده ایجاد می شوند، مانند عفونت ها و سرطان ها تاثیر بگذارد.”

مطالعه تحقیقاتی این تیم شواهدی را ارائه نموده که نشان می دهد روزه یا رژیم غذایی سخت با استفاده از سوزاندن کربوهیدرات ها و چربی ها به عنوان سوخت باعث بازسازی سیستم متابولیک سلول های بنیادی روده می شود.

در این مطالعه، معنای تبدیل انرژی استفاده از سلول های چربی به عنوان منبع انرژی به جای کربوهیدرات ها نیست. بلکه بدین مفهوم است که رژیم سخت یا روزه  داری کل عملکرد متابولیک بدن را بهبود می بخشد.

مطالب مرتبط
جی بی ال از هدست های جدید رونمایی کرد

سلول های بنیادی روده ، که محققان آن ها را به عنوان “اسب های بارکش روده” توصیف می کنند، به طور معمول در طول پنج روز  کل بافت رودوی را بازسازی می کنند، اما با فعال شدن بازسازی متابولیک به دلیل روزه، ممکن است این فرایند تسریع شود.

در آزمایشگاه، تیم ییلماز سلول های بنیادی رودوی را از موش هایی که ۲۴ ساعت گرسنگی کشیده بودند، استخراج نمودند و آن ها را در محیط کشت، پرورش دادند دادند تا توده های سلولی به نام ارگانوئیدها، نوعی ارگانیزم “مینی روده” را ایجاد نمایند.

این پدیده در نوع خود بسیار شگفت انگیز بود، چرا که یکی از محققان، چیا وی چنگ می گوید:

” تنها فعال کردن یک مسیر متابولیک برای متوقف کردن فنوتیپ های خاصی کافی می باشد .”

هنوز محققان در حال بررسی بیشتر تاثیر میزان رژیم غذایی سخت و عملکرد آن بر روی بدن هستند. و می خواهند بدانند که آیا این رژیم در بدن انسان نیز دارای تاثیری همانند بدن موش می باشد یا خیر.

قطعا کشف این موضوع که رژیم غذایی سخت و یا روزه بر بدن ما چه تاثیرات مثبتی خواهد داشت می تواند سبب تهیه قرص یا درمان های دیگری شود که باعث تقویت سلامت بیماران مبتلا به بیماری های رودوی شده و به ما کمک کند تا بتوانیم زندگی طولانی تری را برای آنها رقم بزنیم.

این نتایج ممکن است هنوز دور از ذهن آیند ، اما ما هم اکنون بیشتر از همیشه بدان ها نزدیک شده ایم.

جاراد راتل از موسسه بیوتکنولوژی ژنتیک دانشگاه یوتا می گوید:

“اگر این تجربیات در بدن انسان نیز مشاهده شود، نویسندگان این سیستم را مطالعه می کنند و بدون نیاز به روزه یا رژیم غذایی سخت، تغییرات متابولیکی را در بدن ایجاد نموده و اثرات مشابهی را مشاهده خواهند کرد.”

این کار متناسب با زمینه خود به سرعت در حال رشد است و  نشان می دهد تغذیه و متابولیسم اثرات عمیقی بر رفتار سلول ها دارد و این امر می تواند به ما کمک کند که بر بیماری های انسانی غلبه نماییم.

مطالب مرتبط
رژیم غذایی سونوما | فواید + برنامه غذایی هفتگی

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.