۹ کاربرد زردچوبه برای کنترل دیابت

0

کنترل دیابت با زردچوبه: اگر به دنبال روش هایی برای کنترل بهتر بیماری دیابت هستید، زردچوبه، این ادویه طلایی آسیایی، ممکن است چیزی باشد که شما نیاز داشته باشید. از این ادویه در وعده های غذایی می توانید استفاده کنید و یا بطور مستقیم، گیاهش را مورد مصرف قرار دهید تا بتوانید با دیابت مبارزه کرده و حتی از آن جلوگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ماده ضد التهابی قوی. چگونگی کمک آن به درمان دیابت، مطالبی را ارائه می دهیم:

کاربرد زردچوبه برای کنترل دیابت

۱) به عنوان یک ضد هایپرگلیسمی عمل می کند

کورکومین، نوعی پلی فنول و جزء مهمی از زردچوبه می باشد که نقش مهمی بر روی دیابت دارد و میتواند سطح قند خون را کاهش دهد و باعث تولید گلوکز در کبد شود. این خاصیت کاهش قند خون در زردچوبه و کورکومین، در آزمایشاتی که بر روی بیماران دیابتی انجام شد، قابل مشاهده بود. به همین دلیل است که یک عامل طبیعی ضد هایپر گلیسمی به شمار می رود. کورکومین، سطح هموگلوبین گلیکوزیله را نیز کاهش می دهد و قادر است به شما در کنترل دیابت کمک کند. همچنین در کاهش سطح قند خون نیز مفید است.

۲) حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد

کورکومین موجود در زردچوبه، به جذب گلوکز در بدن کمک کرده و ترشح انسولین توسط بافت های پانکراس را تحریک می کند. همچنین باعث بهبود عملکرد سلول های پانکراس و کاهش مقاومت انسولین می شود زیرا مقاومت به انسولین یکی از عوامل خطر بروز دیابت نوع ۲ می باشد. شما می توانید از زردچوبه به منظور بهبود حساسیت به انسولین استفاده کنید و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

۳) مبارزه علیه آسیب به رادیکال های آزاد و عوارض قلبی – عروقی

وقتی قند خون بدن بالا می رود، گلوکز بیشتری جذب شده و واکنش به اکسیژن نیز افزایش می یابد و منجر به اکسیداتیویته چربی در بدن و التهاب می شود. همچنین می تواند به بیماری های قلب و کلیه منجر شود و بسیاری از عوارض عروقی مرتبط با دیابت مانند سکته مغزی را افزایش دهد. خواص ضد آنتی اکسیدانی زردچوبه افسانه ای است و کورکومین با داشتن برخی از ویتامین های قوی، با ویتامین C و بتاکاروتن مقایسه شده است. کورکومین می تواند رادیکال های آزاد را که باعث ایجاد سم و آسیب به بدن می شوند از بین ببرند.

مطالب مرتبط
فشار خون بالا: درمان خانگی ممکن است آینده این بیماری باشد

۴)با بروز التهاب در افراد دیابتی مبارزه می کند

التهاب نقش مهمی در دیابت دارد و خواص ضد التهابی زردچوبه در اینجا پر رنگ تر دیده می شود. این ادویه به کمک عملکرد غدد درون ریز کرده و از طریق مکانیسم های مختلف در برابر التهاب از بدن محافظت می کند. کورکومین با افزایش سیتوکین های پروتئین التهابی، مقابله می کند و می تواند سیگنال های التهابی را که در افراد دیابتی بیش از حد فعال هستند را کاهش دهد و می تواند به بهبود عملکرد واکنش های انسولین که معمولا در افراد دیابتی اختلال ایجاد می کند، کمک کند.

۵) کاهش دهنده گلیسمی پس از صرف غذا

روغن زردچوبه به طور موثری مهار کننده آنزیم گلوکوز یوداز است و این آنزیم در درمان دیابت مورد بررسی قرار گرفته و می تواند جذب گلوکز را در روده تحریک کند و همچنین باعث کاهش هایپر گلیسمی پس از صرف غذا به صورت تاخیر در جذب کربوهیدرات ها شود ، بنابراین زردچوبه باعث کاهش گلیسمی و افزایش جذب انسولین می باشد.

۶) به تاخیر انداختن و جلوگیری از بروز دیابت

اگر شما در معرض ابتلا به دیابت هستید یا سعی دارید از ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲، جلوگیری کنید، نتایج به دست آمده از یک مطالعه در این زمینه، می تواند انگیزه شما را افزایش دهد. محققان، یک جمعیت مبتلا به پیش دیابت را به مدت ۹ ماه با کپسول های کورکومین یا کپسول های دارونما تحت درمان قرار دادند.

نسبت کمی از افراد که از کورکومین استفاده کردند مبتلا به دیابت نوع ۲ شدند تا آنهایی که فقط از دارو نما استفاده کردند. به نظر می رسد که مصرف کورکومین عملکرد سلول های بتا در پانکراس را بهبود ببخشد و هیچ عوارض جانبی ناخواسته ای را نشان نمی دهد. علاوه بر این، مطالعات متعددی که بر روی جانوران انجام شده نشان می دهند که کورکومین در بروز دیابت نوع ۲ و کاهش مقاومت به انسولین نقش دارد و همچنین از مرگ سلول های بتا و بهبود عملکرد سلول های بنیادی، موثر است.

مطالب مرتبط
13 عارضه جانبی زردچوبه که شما از آن اطلاعی ندارید

۷) تقویت عملکرد کبد و مبارزه با بیماری کبد چرب در افراد دیابتی

زردچوبه دارای خواص حفاظتی هپاتیتی است، یعنی می تواند به عملکرد کبد و سلامت آن کمک کند اما چرا این موضوع در زمینه دیابت دارای اهمیت است؟ دیابت، خطر ابتلا به کبد چرب و مشکلات کبدی را افزایش می دهد. در مطالعه ای که بر روی حیوانات انجام شد، مصرف کورکومین در رژیم غذایی به مدت ۸ هفته باعث کاهش وزن کبد، کاهش دفع کراتینین، اوره، فسفر و علائم آلبومین شد.

۸) به بهبود زخم کمک می کند

اگر مبتلا به دیابت هستید، با روند آهسته و کند بهبود زخم، حتما مواجه شده اید. این روند آرام، نتیجه فشار اکسیداتیو بالا و التهاب در سیستم بدنی شماست. مصرف موضعی کورکومین به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، می تواند به بهبود زخم کمک کند. روند کند بهبود زخم، میتواند موجب تورم و در نتیجه التهاب شود.

۹) باعث سلامت قلب و عروق در بیماران دیابتی می شود

دیابت مقدار کلسترول و خطر بیماری های قلبی – عروقی را افزایش می دهد. دیابت دیسلپیدمی ، نوعی دیابت است که در ان سطح کلسترول خوب، لیپوپروتئین و تری گلیسرید بالاست و کلسترول بد هم پائین تر از سطح نرمال است و ممکن است شما را به بیماری قلبی مبتلا کند. کورکومین ، سطح تری گلیسرید و کلسترول را کاهش می دهد و مصرف طولانی مدت زردچوبه نیز سطح کلسترول پلاسما و کلسترول کبد را کاهش می دهد که می تواند به بیماری آترو اسکلروز کمک کند.

طریقه مصرف زردچوبه

شیر طلایی: اگر داستان شیر طلایی را شنیده باشید، این نوشیدنی محبوب را می توانید در کافه های سراسر کشور پیدا کنید و آن نوشیدنی زردچوبه می باشد. یک قاشق زردچوبه را به شیر گرم اضافه کنید و با مقداری عسل این نوشیدنی شیرین را میل کنید. اگر نمی توانید لبنیات مصرف کنید، می توانید از شیر نارگیل یا دیگر محصولات غیر لبنی استفاده کنید.

مطالب مرتبط
زردچوبه ، داروی درمان سرطان

چای زردچوبه: پودر یا ریشه زردچوبه را به آب جوش اضافه کنید و برای طعم دادن به آن، مقداری لیمو و عسل اضافه کنید. اگر چای شیرین مصرف می کنید، بجای لیمو، شیر اضافه کنید.

آب میوه ریشه تازه زردچوبه: اگر ریشه زردچوبه را می توانید تهیه کنید، آن را همراه با مقداری زنجبیل تازه به آبمیوه خود اضافه کنید.

استفاده از پودر کریستالی زردچوبه: یک یا دو قاشق پودر زردچوبه را به ادویه کاری اضافه کنید. اگر نمی خواهید بیش از حد، طعم آن را حس کنید، به سوپ یا خورشت خود اضافه کنید و به این ترتیب متوجه طعم آن نخواهید شد.

استفاده موضعی از پماد حاوی زردچوبه یا پود خالص آن برای درمان زخم مناسب است.

گرفتن رژیم زردچوبه خطری ندارد اما مقدار مصرف آن را محدود کنید

اگر در غذاهای خود از زردچوبه استفاده می کنید، بعید است که عوارض جانبی ناخواسته ای داشته باشد و شما می توانید به مقدار ۱ قاشق از این چاشنی را در هر وعده غذایی خود، و با هر روز از یک فنجان شیر یا چای زردچوبه استفاده کنید. البته همیشه مکمل هایی که حاوی کورکومین یا زردچوبه باشند، وجود دارد اما در مورد مقدار مناسب، نتایج موثر، جذب آن توسط بدن و عوارض جانبی بالقوه، بر اثر مصرف طولانی مدت سوالاتی وجود دارد.

برخی از کارشناسان معتقدند که مصرف حدود ۵۰۰ میلی گرم از این کپسول بطور روزانه مناسب است اما این مقدار بستگی به نیاز فرد سابقه پزشکی او دارد. دیگر کارشناسان حتی مقدار بیشتری را پیشنهاد می کنند اما باید با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف شود. اگر شما از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، مصرف بیش از حد این ادویه می تواند با داروهای شما تداخل پیدا کند. اگر برنامه ای برای افزایش میزان مصرف زردچوبه دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.