ترس ۹۰ درصد زنان مبتلا به سرطان پستان از عوارض جانبی و اعتقاد به سرنوشت برای استفاده از داروهای پیشگیرانه

0

ترس ۹۰ درصد زنان مبتلا به سرطان سینه از عوارض جانبی و اعتقاد به سرنوشت برای استفاده از داروهای پیشگیرانه

به طور تقریبی، ۹ نفر از هر ۱۰ زن، درمان پیشگیرانه سرطان را به علت عدم اعتماد به دارو، ترس از عوارض جانبی و اعتقاد بر این که ابتلا به این بیماری در سرنوشت شان بوده رد می کنند و این امر می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

تاموکسیفن که یکی از داروهای سرطان سینه است از سال ۲۰۱۳ برای زنانی که به دلیل سابقه خانوادگی دارای ریسک بالای ابتلا به سرطان سینه هستند تجویز شده و می تواند شانس ابتلا به سرطان را به یک سوم کاهش دهد.

اما مطالعات انجام شده توسط محققان بریتانیایی نشان داده است که شش نفر از هر ۷ زن، این درمان را رد می کنند.

در حالی که زنان دارای فرزند، تاموکسیفن بیشتری مصرف می کنند، دیگر زنان احساس می کنند که ممکن است به عوارض جانبی مانند یائسگی زودرس مبتلا  شوند در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که نهایتا دچار سرطان سینه نشوند.

مصاحبه ها با برخی از  بانوانی  که در این مطالعه شرکت کرده بودند، از جزئیات بیشتری در رابطه با این تصمیم آن ها پرده برداشت.

جی بی بی، مادر ۳۸ ساله دو پسر دو قلو، در این خصوص می گوید:

“قطعا من نمی خواهم به سرطان سینه مبتلا شوم، و اگر این دارو می تواند از آن جلوگیری کند، من مایلم تا از آن استفاده کنم.”

من بچه های کوچکی دارم که نمی خواهم با ابتلا به سرطان و مرگ، آن ها را رها کنم. و لذا  مصرف این دارو را شروع کرده ام اما از عوارض جانبی این دارو می ترسم و این موضوع مدام مرا به فکر فرو می برد.

مطالب مرتبط
نتایج بهتر برای عمل جراحی زانو با ترکیبات طبیعی تهیه شده از سویا

اما یک زن دیگر، یو ان، ۵۹ ساله که اخیرا مسئولیت سرپرستی والدین و فرزندش را بر عهده گرفته نیز گفته است:

“من حتی در کوتاه مدت نیز نمی توانم با اثرات جانبی این دارو کنار بیابم”

برخی دیگر از  پاسخ دهندگان احساس کردند که مصرف این  دارو بر خلاف فلسفه آن ها مورد تقدیر و سرنوشت بشریت است، در حالی که دیگران از تجربیات خانواده و دوستان خود استفاده نمودند و دریافتند که این دارو همیشه موفق نبوده است.

ال ال یک زن ۴۷ ساله است که فرزندی ندارد و مادرش وقتی که او کودکی هشت ساله بوده بر اثر سرطان سینه فوت نمود، او در این خصوص می گوید که همیشه منتظر است تا بالاخره روزی در معرض این بیماری قرار بگیرد.

او به پژوهشگران گفت: چنین چیزهایی در طالع هر انسانی نوشته شده است و تقدیر من هم این است که روزی در اثر ابتلا به این بیماری بمیرم.

بنابراین، وقتی تقدیرم این چنین است چه چیزی می تواند من را از آن جدا کند.

دکتر ساموئیل اسمیت، پژوهشگر ارشد این مطالعه اذعان داشت که هیچ مدرکی دال بر این که عوامل اجتماعی، مانند نژاد و پیشرفت تحصیلی بر انتخاب های افراد  تأثیر می گذارند یا خیر  وجود ندارد.

اما وی افزود، مهم است که پزشکان می توانند در مورد این نگرانی ها با زنان به بحث بپردازند و اطلاعاتی را در در مورد گزینه های موجود در اختیارشان قرار دهند.

پس از ارائه تاموکسیفن، صدها هزار نفر از زنان، هر ساله از این قرص ها استفاده می نمایند و این قرص توانسته میزان ابتلا به سرطان را تا حد زیادی تقلیل دهد.

برای این مطالعه، که توسط تیم تحقیقات سرطان انگلستان انجام شد و در روزنامه تحقیقات و درمان سرطان سینه منتشر گردید، از زنان مراجعه کننده به مراکز درمانی سرطان در انگلستان خواسته شده است تا پرسشنامه ای را در مورد تصمیماتشان در رابطه با مصرف دارو تکمیل کنند.

مطالب مرتبط
درمان های جایگزین برای سرطان سینه

از ۲۵۸ زنی که این نظرسنجی سه ماهه را تکمیل نمودند، فقط ۳۲ نفر پیشنهاد دریافت تاموکسیفن را که حتی می تواند پس از درمان سرطان برای جلوگیری از بازگشت تومورها نیز مورد استفاده قرار گیرد قبول نمودند.

این دارو نفوذ استروژن را در بافت سینه متوقف می کند استروژن هورمون مسئول رشد و توسعه صفات فیزیکی زنانه است و همچنین رشد سلول های سرطانی را نیز افزایش می دهد.

در حالی که مصرف تاموکسیفن خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد، ضعف استخوانی یکی از عوارض جانبی این دارو قلمداد می شود.

دیگر عوارض جانبی این دارو عبارتند از خشکی واژن، نوسانات خلقی و عادات ماهانه نامنظم، همچنین افزایش خطر لخته شدن خون و سرطان رحم نیز وجود دارد.

کارولین راجرز، متخصص بالینی مراقبت های سرطان سینه، در این خصوص بیان داشت:

“در حالی که این دارو برای زنانی که خطر ابتلا به سرطان سینه در خانواده شان بسیار بالاست حیاتی می باشد، چندان بی عیب و نقص نیست.”

ما می دانیم که این دارو ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند، اما عوارض جانبی بی شماری مانند علائم یائسگی و کاهش میل جنسی می تواند زندگی فرد را مختل کرده و لذا سبب شود که زنان پس از مدتی مصرف دارو را متوقف کنند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.