تقریبا تمام دی ان ای ما مشابه موش، گاو و گربه است

0

تقریبا تمام ساختمانی ژنتیک ما مشابه موش، گاو و گربه است

بدن ما دارای ۳ میلیارد بلوک ساختمانی ژنتیکی یا جفت های پایه ای است که سبب می شوند ما آن چیزی که هستیم باشیم. و از این ۳ میلیارد جفت های پایه، تنها مقدار اندکی از آن ها منحصر به خود ما می باشد و  حدود ۹۹.۹ درصد از ژنتیک ما مشابه انسان های دیگر است.

مطالعه اخیری که توسط فیزیکدان و محققان انجام شده نشان می دهد که یک نسخه چاپی از کل ژنتیک ما می تواند به، ۲۶۲ هزار صفحه یا ۱۷۵ کتاب بزرگ تبدیل شود که. از این صفحات، حدود ۵۰۰  عدد منحصر به ما می باشد. این امر به این دلیل است که مقدار قابل توجهی از ژنوم ما عملکردهای مشابهی را در میان تمام حیوانات ایفا می کنند.

نگاهی گذرا  به ما نشان خواهد داد که تا چه حد با محیط اطراف خود دارای همبستگی ژنتیکی هستیم . ما ۹۹.۹ درصد شبیه به فردی هستیم که در کنار ما نشسته است. و اما آن یک درصد ژن باقیمانده است که رنگ چشم ما را تعیین می کند و یا به ما می گوید که آیا مستعد ابتلا به بیماری خاصی هستیم یا خیر. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۵ نشان داد که شامپانزه ها – نزدیک ترین خویشاوندان تکاملی زنده ما – از لحاظ ژنتیکی ۹۶ درصد به انسان ها شباهت دارند. گربه ها نیز بیشتر از آنچه تصور می کنید به ما شباهت دارند. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۷ نشان داد که حدود ۹۰ درصد از ژن های گربه خانگی شبیه به انسان است.

وقتی که بخواهیم  ژن های کد گذاری شده پروتئینی را در نظر بگیریم ، موش ها ۸۵ درصد شبیه به انسان ها هستند. برای ژن های غیر کد گذاری شده، این آمار در حدود ۵۰ درصد است. بر طبق گزارش سال ۲۰۰۹ در مجله Science، موسسه تحقیقاتی ژنوم ملی انسانی این تقابل را به اجداد مشترک ما با این حیوانات نسبت می دهد که تقریبا ۸۰ میلیون سال پیش می زیسته اند. گاوهای اهلی شده تقریبا دارای ۸۰ درصد از ژن های مشابه انسان ها هستند.

مطالب مرتبط
راز اسکلت بیگانه در بیانان های شیلی

هنگامی که به دی ان ای حشرات نگاهی بیندازیم، این موجودات دارای تشابهات ژنتیکی کمتری با انسان هستند. به عنوان مثال، ۶۱ درصد از ژن های بیماری زای مگس میوه مشابه ژن های  انسان است، . این پدیده زمانی کشف شد که ناسا حشرات را مورد بررسی قرار داد تا اطلاعات بیشتری در مورد اینکه سفرهای فضایی ممکن است چه تاثیری بر ژن های انسان ها بگذارد کسب نماید.  و در حالی که بدن تخمگذاران و پرندگان بسیار متفاوت از یک انسان است، حدود ۶۰ درصد از ژن های مرغ مشابه ساختار  ژنتیکی انسان هاست. حتی  دی ان ای موز نیز به نحو شگفت آوری  در حدود  ۶۰ درصد مشابه دی ان ای انسان است .

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.