سرطان روده بزرگ و بررسی عوامل خطر و انواع آن

0

در اغلب موارد روشن نیست که علت سرطان روده بزرگ چیست. پزشکان می دانند که سرطان روده بزرگ هنگامی رخ می دهد که سلول های سالم در روده بزرگ خطراتی را در طرح ژنتیکی  DNA خود ایجاد می کنند.

سلول های سالم رشد می کنند و به صورت منظم تقسیم می شوند تا بدن شما به طور طبیعی عملکرد خود را حفظ کند. اما هنگامی که DNA سلول آسیب دیده و سلول سرطانی می شود، سلول ها همچنان به تقسیم شدن  ادامه می دهند- حتی زمانی که سلول های جدید مورد نیاز نیستند. همانطور که سلول ها تجمع می یابند، تومور را تشکیل می دهند.

با گذشت زمان، سلول های سرطانی می توانند رشد کنند تا بافت طبیعی بدن در نزدیکی آنها نفوذ کند. سلول های سرطانی می توانند به قسمت های دیگر بدن به دنبال رسوب کردن منتقل شوند.

جهش های ارثی ژن ها خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، را افزایش می دهند

جهش های ارثی ژنی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، را افزایش می دهند می توانند از طریق خانواده ها منتقل شوند، اما این ژن های ارثی تنها با درصد کوچکی از سرطان روده بزرگ، ارتباط دارند. جهش های ژنتیکی مستلزم ایجاد سرطان نیستند، اما می توانند خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

شایعترین نوع سندرم سرطان روده بزرگ به ترتیب عبارتند از:

سرطان ارثی کولورکتال غیر پولیپی (HNPCC ) ، همچنین به نام سندرم لینچ، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سایر سرطان ها را افزایش می دهد. افراد مبتلا به HNPCC تمایل به ایجاد سرطان روده بزرگ، قبل از ۵۰ سالگی دارند.

پولیپوز آدنوماتوز فامیلی FAP :(FAP) یک اختلال نادر است که موجب می شود تا هزاران پولیپ را در پوشش روده بزرگ و رکتوم ایجاد کنید. افراد مبتلا به FAP بدون درمان، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، قبل از ۴۰ سالگی را افزایش می دهند.

مطالب مرتبط
سرگیجه چیست؟ بررسی علل و علائم تا نحوه درمان

FAP، HNPCC و سندرم های سرطانی روده ای ارثی می توانند از طریق آزمایش ژنتیکی تشخیص داده شوند. اگر درباره سابقه سرطان روده خانوادگی خود نگران هستید، با پزشک خود در مورد اینکه تاریخچه خانوادگی تان مشورت کنید.

عوامل خطر

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند عبارتند از:

سن بالا:

اکثر مردم که مبتلا به سرطان روده بزرگ، تشخیص داده شده اند دارای سن بیشتر از ۵۰ سال هستند. سرطان روده بزرگ، در افراد جوان هم اتفاق می افتد، اما احتمالش بسیار کمتر است.

سابقه شخصی سرطان کولورکتال یا پولیپ ها:

اگر قبلا سرطان روده بزرگ یا پولیپ های آدنوماتوز داشته اید، در آینده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهید.

شرایط التهابی روده:

بیماری های التهابی مزمن کولون، مانند کولیت زخمی و بیماری کرون، می توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.

سندرم های ارثی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند:

سندرم های ژنتیکی که از نسل های خانواده شما به ارث می رسند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند. این سندرم ها عبارتند از پلیپوز آدنوماتوس فامیلی و سرطان کولورکتال غیر پولیپی ارثی که همچنین به عنوان سندرم لینچ شناخته می شود.

سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ:

اگر والدین، خواهر، برادر یا کودک فرد به این بیماری مبتلا شده باشد، احتمال اینکه فرد به سرطان روده بزرگ، مبتلا شود، بیشتر است. اگر بیش از یک عضو خانواده دارای سرطان روده بزرگ یا سرطان رکتوم باشد، خطر ابتلا برای فرد حتی بیشتر است.

رژیم غذایی حاوی چربی بالا و کم فیبر:

سرطان کولون و سرطان رکتوم ممکن است با یک رژیم کم فیبر و حاوی چربی و کالری زیاد همراه باشد. تحقیقات در این زمینه نتایج متفاوتی داشته است. بعضی از مطالعات خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افرادی که دارای رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده هستند، بالاتر می دانند.

مطالب مرتبط
آدنوز سینه چیست و چگونه میتوان آن را درمان کرد؟

شیوه زندگی کم تحرک:

اگر شما غیرفعال هستید، بیشتر احتمال دارد که به سرطان روده بزرگ،  مبتلا شوید. فعالیت بدنی منظم ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

دیابت:

افراد مبتلا به دیابت و مقاوم به انسولین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند.

چاقی:

افرادی که چاق هستند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند بیشتر افزایش می دهند.

سیگار کشیدن:

افرادی که سیگار می کشند احتمال خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند.

الکل:

مصرف سنگین الکل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

پرتو درمانی برای سرطان:

رادیوتراپی که در شکم برای درمان سرطان های قبلی انجام می شود خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم را افزایش می دهد.

چه وقت باید به دیدن یک دکتر برویم

اگر متوجه علائم سرطان روده بزرگ مانند خون در مدفوع یا تغییرات مداوم در عادت های روده شوید، با پزشک خود ملاقات کنید. در مورد زمان بروز سرطان روده بزرگ ، با پزشک خود صحبت کنید. دستورالعمل ها به طور کلی توصیه می کنند که غربالگری سرطان روده بزرگ بعد از سن ۵۰ سالگی شروع شود. پزشک شما ممکن است غربالگری های مکرر یا بیشتر را توصیه کند اگر شما عوامل دیگر خطرناک مانند سابقه خانوادگی بیماری را داشته باشید.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.