آیا این دستورالعمل تجربی می تواند سرطان روده بزرگ را متوقف کند؟

0

سرطان روده بزرگ و توقف آن

محققان با استفاده از پروبیوتیک های مهندسی شده و سبزیجات سبز برگدار، در تلاش برای راه اندازی یک سلاح موثر علیه سرطان روده بزرگ یا کولورکتال هستند.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، سرطان روده بزرگ را سومین سرطان تشخیص داده شده خطرناک معرفی کرده و همچنین دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده است.
طبق داده های موسسه ملی سرطان (NCI)، در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۳۵،۴۳۰ مورد جدید سرطان کولورکتال وجود دارد.

میزان بقا و زنده ماندن پس از درمان این سرطان، در حال پیشرفت است و امیدوار کننده می باشد؛ ۶۴.۹ درصد از بیماران زندگی طولانی مدتی پس از درمان دارند.
با این حال، در مراحل پیشرفته تر بیماری، نتایج پس از درمان کمتر خوش بینانه است و احتمال عود تومور نیز افزایش می یابد.

در حال حاضر، دکتر چون لونگ هو، پروفسور متی چانگ و همکارانشان از دانشکده پزشکی یونگ لو لین در دانشگاه ملی سنگاپور در کمانتینا، روش های جدیدی را برای درمان سرطان کولورکتال و جلوگیری از عود آن بررسی می کنند.

محققان با استفاده از ترکیبی از پروبیوتیک های مهندسی شده و مواد حاصل از سبزیجات سبز برگدار مانند کلم بروکلی، گل کلم، و جوانه های بروکسل، یک “کوکتل موثر ضد سرطان” را از مواد موجود در دسترس تولید کردند.

نتایج آنها در هفته جاری در مجله مهندسی پزشکی بیولوژیکی گزارش شده است.

در هسته، یک میکروب مهندسی ژنتیکی است

دکتر هو و همکارانش بر روی Escherichia coli Nissle متمرکز شده اند که یک میکروب غیر پاتوژن (به معنی بدون بیماری) است. آنها ژنتیکی این میکروب E. coli را به یک پروبیوتیک تبدیل کردند که می تواند به پروتئین موجود در سلول های سرطانی کولورکتال متصل شود. بنابراین، یک آنزیم به نام میروسیناز تولید می شود.

مطالب مرتبط
راه های جلوگیری و تشخیص سرطان روده چیست؟

سپس میروسیناز می تواند برای تبدیل گلوکوزینولات، که جزء موجود در سبزیجات سبز برگدار است، به یک محصول جانبی به نام سولفورفان که، می تواند اثر محافظتی در برابر سلول های سرطانی داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر هو و همکارانش امیدوار بودند که تولید سولفورافان با سلول های سرطانی اطراف آن ارتباط برقرار کند و آنها را نابود سازد.

از آنجایی که سلول های منظم و غیر سرطانی قادر به تبدیل گلوکوزینولات نیستند و از آنجا که آنها توسط سولفورفان تأثیر نمی گذارند، محققان معتقد بودند که تنها سلول های سرطانی روده بزرگ توسط این ماده مورد هدف قرار می گیرند.
آزمایشات آزمایشگاهی گفته و نظر دکتر هو و همکارانش را تأیید کرد. اضافه کردن E.coli دستکاری شده با عصاره بروکلی یا محلول گلوکوزینولات به یک ظرف حاوی سلول های سرطانی کولورکتال منجر به سرکوب بیش از ۹۵ درصد این سلول ها شد.

تطبیق نتایج سرطان روده بزرگ حیوان و انسان

این نتایج برای سلول های سرطانی روده بزرگ انسانی و حیوانی و همچنین سلول های سرطانی روده بزرگ تولید شده در آزمایشگاه، درست بود.
اما آزمایشات دیگری بر روی انواع دیگر سلول های سرطانی – از جمله سرطان سینه و معده – نشان داد که این آزمایش هیچ اثر قابل ملاحظه ای بر سرطان های غیر از کولون ندارد.
هنگامی که این آزمایش بر روی موش های مبتلا به تومورهای سرطانی روده بزرگ انجام شد، نتایج کاهش تعداد تومورها را تا حد ۷۵ درصد نشان داد.
محققان همچنین یادآور شدند که تومورهای باقیمانده کاهش یافته اند. آنها سه برابر کوچکتر از تومورهای دیگر حیوانات مبتلا، که درمانی بر روی آنها صورت نگرفته بود، شده بودند.

پروبیوتیک های جدید و مبارزه با سرطان روده بزرگ

دکتر هو و همکارانش امیدوارند که پروبیوتیک های جدید تهیه شده در مهندسی ژنتیک که در کنار ماده ای که از سبزیجاتی مانند کلم بروکلی استخراج شده است، بتواند نقش موثری در مبارزه با سرطان روده بزرگ بازی کند.
برای اولین بار، ترکیب جدید ممکن است به جلوگیری از تومورهای سرطان کولورکتال کمک کند. همچنین، می تواند به مبارزه با این سرطان بپردازد و سلول های سرطانی باقیمانده پس از جراحی را نابود کند. این ترکیب، نقش موثری در جلوگیری از عود این سرطان داشت.

مطالب مرتبط
پیشگیری از بوی بد دهان

پروفسور متی چانگ اظهار کرد:

“یکی از جنبه های هیجان انگیز استراتژی ما این است که نه تنها بر شیوه زندگی ما تاثیر می گذارد، به طور بالقوه ای رژیم غذایی طبیعی ما را به یک رژیم درمانی پایدار و ارزان قیمت تبدیل می کند. امیدواریم که استراتژی ما بتواند مکمل مفیدی برای درمان های سرطانی در حال حاضر باشد.”

ترجمه از: فرزانه پاشایی

اختصاصی وبسایت وردنگار: هرگونه کپی تنها با ذکر لینک وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.