سرطان پروستات: رژیم غذایی “کامل” مدیترانه ای می تواند خطر آن را کاهش دهد

0

سرطان پروستات و رژیم غذایی مدیترانه ای

تحقیقات جدید نشان می دهد که نزدیک شدن به یک الگو کلی غذای مدیترانه ای – یعنی مصرف زیاد غذا نه تنها سبزیجات، میوه ها و دانه های جامد بلکه حبوبات، ماهی و روغن زیتون نیز با خطر کمتر سرطان پروستات مهاجم همراه است.

محققان در یک گزارش از یافته های خود که در مجله ارولوژی منتشر شده است، می گویند تعیین دستورالعمل هایی برای جلوگیری از سرطان پروستات باید با هدف “بررسی الگوهای کلی غذا ” باشد.

محقق ارشد دکتر بئاتریس پرز گومز دانشگاه آلکالا در نزدیکی مادرید اسپانیا توضیح می دهد که عناصر کلیدی “مانند ماهی، حبوبات و روغن زیتون” که در این رژیم غذایی پیشنهاد داده می شود، به احتمال زیاد می تواند باعث جلوگیری از سرطان پروستات تهاجمی گردد.

این به این دلیل است که نتایج آنها “نشان می دهد که مصرف زیاد میوه ها، سبزیجات و غلات کامل ممکن است کافی نباشد.”

سرطان پروستات به علت رشد غیرقابل کنترل سلول های پروستات رخ می دهد که یک غده در اندام های تولید مثل است که مایعی تولید می کند که بخشی از اسپرم است. این درست در زیر مثانه قرار می گیرد و مجرای دفع ادرار را احاطه می کند، لوله ای که ادرار از طریق آن به خارج از بدن هدایت می شود.

پس از سرطان پوست، سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان در ایالات متحده است.

سرطان پروستات ۱ مرد از هر ۱۰ مرد را درگیر می کند

غده پروستات معمولا به اندازه گردو است. با این حال، به دلیل افزایش سن مردان، پروستات می تواند رشد کند، فشار بر روی مجاری ادرار ایجاد کند و باعث ایجاد مشکلاتی در جریان ادرار شود.

این بیماری که به عنوان هیپرپلازی خوش خیم پروستات و یا پروستات بزرگ، شناخته شده است- سرطانی نیست. همچنین دیگر شرایط غیر سرطانی وجود دارد که می تواند باعث تغییر در پروستات شود.

مطالب مرتبط
بدن درد و دلایل آن

در سال ۲۰۱۷، حدود ۱۶۱،۳۶۰ مورد جدید سرطان پروستات در ایالات متحده تشخیص داده شد که تقریبا ۱۰ درصد از موارد سرطانی بودند.

نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری در سالهای اخیر سقوط کرده است و بیش از ۹۸ درصد مردان مبتلا به سرطان پروستات بیش از ۵ سال پس از تشخیص، زنده ماندند.

رژیم غذایی مدیترانه ای، تاکید بر اجزای مهم کلیدی که شامل: مصرف زیاد سبزیجات، میوه ها، کل غلات، حبوبات و روغن زیتون؛ مصرف متوسط ماهی، گوشت، لبنیات و مصرف کم تخم مرغ و شیرینی می باشد، دارد.


رژیم های غربی، رژیم محافظت کننده یا به اصطلاح prudent ، رژیم مدیترانه ای

این تحقیق، داده های حاصل از یک تحقیق مشاهده ای، ۷۳۳ مرد مبتلا به سرطان پروستات و ۲۲۹ مرد سالم را مورد بررسی قرار داد. میانگین سن مردان، که از هفت قسمت مختلف اسپانیا آمده بودند، ۶۶ سال بود.

این مطالعه طیف وسیعی از داده ها را که شامل اطلاعات پزشکی و اطلاعات گذشته بیماران و همچنین جزئیات مربوط به عادات غذایی آنها بود را جمع آوری کرد.

محققان شرکت کنندگان را به سه گروه تقسیم کردند که بر اساس آن الگوی غذایی به شدت با عادات غذایی خود سازگار بود. الگوهای رژیم غذایی که در اسپانیا رایج هستند، “غربی، محافظت کننده یا به اصطلاح prudent و مدیترانه ای” بودند.

در رژیم غربی، الگو شامل مصرف زیادی از غذاهای چرب لبنیات، گوشت فرآوری شده، فست فود، دانه های تصفیه شده، شیرینی، سس ها و نوشیدنی های دارای کالری بالا است.

الگوی غذایی محافظت کننده یا به اصطلاح prudent، شامل غذاهای کم چرب لبنیات، میوه ها، سبزیجات، دانه های جامد و آب می باشد.

ویژگی های معمول الگوی مدیترانه ای که در این تحقیق تعریف شده بود، مصرف زیاد ماهی، میوه، سبزیجات، سیب زمینی آب پز شده، حبوبات و روغن زیتون با مصرف کم آب بود.

مطالب مرتبط
تمرینات ورزشی برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات

محققان هر شرکت کننده در گروه رژیمی خود را بر اساس اینکه چگونه عادت های غذایی خود را با الگوی غذایی مناسب تطبیق می دهد، طبقه بندی کرد. بنابراین، هر الگوی غذایی دارای چهار دسته از پایبندی بود، از پایین به بالا.

در مورد مردان مبتلا به سرطان پروستات، تیم بیماری سرطانی و تهاجمی را براساس نمره Gleason و مرحله بالینی طبقه بندی کرد.


رژیم مدیترانه ای را برای کاهش خطر رعایت کنید

بعد، آنها الگوهایی از پایبندی در مردان مبتلا به سرطان پروستات و مردان سالم را مقایسه کردند.

دانشمندان بر این باور بودند که تنها “پیروی از الگوی غذایی رژیم مدیترانه ای” با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با تومورهای پرخاشگر و گسترده همراه بود.
چنین پیوندی در الگوهای رژیم غذایی دیگر یافت نشد، یا با تومورهای پرخاشگر یا کمتر تهاجمی همراه بود.

محققان پیشنهاد می کنند که با توجه به مطالعات دیگر که یافته های آنها را تأیید می کنند، مردان از الگوی غذای مدیترانه ای پیروی کنند، ممکن است راه موثرتری برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات باشد.

دکتر بئاتریس پرز گومز اظهار کرد: “این تحقیق، شواهد مهمی را در مورد اطلاعات ناقص مربوط به ارتباط رژیم غذایی با سرطان پروستات اضافه می کند و اهمیت تمرکز بر الگوهای غذایی جهانی را برجسته می کند.”

ترجمه از: فرزانه پاشایی

اختصاصی وبسایت وردنگار: هرگونه کپی تنها با ذکر لینک وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.