سرطان سینه: این تغییرات ژنی ممکن است عمر زنان جوان را کوتاه تر کند

0

سرطان پستان: این تغییرات ژنی ممکن است عمر زنان جوان را کوتاه تر کند

زنان زیر ۴۰ سال که مبتلا به سرطان پستان هستند، عمرشان نسبت به زنان مسن تری که به همین بیماری دچار بوده اند، کمتر تشخیص داده شده است. اما دلیل آن چیست؟ یک مطالعه جدید دلیلی ژنتیکی را شناسایی کرده است.


محققان دانشگاه ساوتهمپتون در انگلستان دریافتند که زنان ۱۵-۳۹ ساله مبتلا به سرطان سینه، دارای تغییرات ژنی خاصی بودند که با افزایش پیشرفت بیماری ارتباط داشتند.

نویسنده پژوهش دکتر ویلیام تپر – از دانشکده پزشکی در دانشگاه ساوتهمپتون – و تیم او می گویند که نتایج آنها نه تنها نشان می دهد که چرا زنان جوان مبتلا به سرطان پستان طول عمر کمتری دارند بلکه می تواند اهدافی برای رسیدن به راه درمان جدید باشد.
محققان اخیرا یافته های خود را در مجله Nature Communications گزارش دادند.

پس از سرطان پوست، سرطان پستان شایعترین سرطان در بین زنان در ایالات متحده است؛ از میان هر ۸ زن، یک زن این بیماری را تجربه می کند.

سرطان سینه

سرطان پستان در زنان بالای ۴۰ ساله نیز شایع است. زنان زیر ۴۰ سال تنها ۴ درصد از مبتلایان به سرطان پستان تهاجمی را در ایالات متحده تشکیل می دهند.

اما زنان جوانتری در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، هنگامی که بیماری آنها تشخیص داده می شود، میزان بقای نسبی آنها کم می شود.
زنان جوان اغلب در معرض سرطان سینه تهاجمی تر تشخیص داده می شوند و این می تواند شانس بقای عمر در آنها را کاهش دهد. با این حال، مطالعه جدیدی از دکتر تپر و همکارانش نشان می دهد که برخی از تغییرات ژنی نیز ممکن است در این رویداد نقش داشته باشد.

سرطان پستان و تغییرات موجود در ژن ADAMTSL1

محققان با یافته های خود با انجام یک متا آنالیز از چهار گروه ، از مجموع ۶۲۴۲ زن که به سرطان سینه مبتلا بودند، به نتایج زیر رسیدند.
از این زنان، ۳۳۱۵ نفر بین ۱۵ تا ۳۹ سال سن داشتند.

مطالب مرتبط
بیماری سینوزیت چیست؟ علل، علائم و درمان

این تیم در مرحله تشخیص سرطان سینه، شانس بقای کلی زنان و ژن آنها مورد بررسی قرار گرفت.
در میان زنان جوانتری که مبتلا به سرطان پستان بودند، مشخص شد که دو پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی (SNP) در ژن ADAMTSL1 با خطر بیشتری از پیشرفت بیماری همراه بودند.

SNPs تغییرات در توالی DNA است که می تواند بر عملکرد ژن تاثیر بگذارد و این نقش اساسی در پیشرفت بیماری دارد.
محققان می گویند که این یافته “نشان می دهد که مکانیزم های منحصر به فرد بیماری ممکن است در زنان جوانتر طول عمر و بقا را تحت تاثیر قرار دهد و بینش بیولوژیکی را در مورد اینکه چرا سرطان پستان در زنان جوان تر، عوارض بدتری دارد، ارائه دهد.”

علاوه بر این، دکتر تپر و تیمش می گویند که این نتایج ممکن است راه های جدیدی برای تشخیص و درمان این بیماری در زنان جوان مبتلا به سرطان سینه آغاز کند.

ژن هایی که در تشخیص سرطان سینه کمک کننده هستند

دکتر ویلیام تپر اظهار کرد: “یافته های ما درک ما را از ژن ها و راه هایی که در تشخیص سرطان سینه دخالت دارند، گسترده تر کرده و باعث ایجاد اهداف جدیدی برای توسعه درمان های جدید می شود.”

دکتر تپر ادامه داد: “در کوتاه مدت و تا حد متوسط، این عامل ژنتیکی می تواند برای بهبود روش های تشخیص استفاده شود.”
وی افزود: “در بلند مدت، زمانی که بیشتر درمورد مکانیسم مبنی بر این ارتباط و ارتباط آن با واکنش درمان تحقیقاتی صورت گرفت، می تواند بر روی رویکردهای موثرترین درمانهای سرطان پستان تأثیر بگذارد”.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

اختصاصی وبسایت وردنگار: هرگونه کپی تنها با ذکر لینک وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.