سندرم پای بی قرار ممکن است خطر مرگ قلبی عروقی را افزایش دهد

0

سندروم پای بی قرار : مطالعه جدیدی که در مجله عصب شناسی، منتشر شده است، نشان می دهد که اختلال خواب و سنسور حرکتی به نام سندرم پای بی قرار ممکن است خطر مرگ مرتبط با قلب را، به ویژه در زنان مسن تر افزایش دهد.

سندرم پای بی قرار (RLS)، که ” اختلال حسی عصبی” است، بین ۴ تا ۲۹ درصد بزرگسالان در آمریکای شمالی و اروپای غربی تاثیر می گذارد.

سندرم پای بی قرار

در ایالات متحده، بین ۵ تا ۱۵ درصد جمعیت با این بیماری زندگی می کنند که در حال حاضر هیچ درمانی ندارد. این بیماری بیشتر زنان و بزرگسالان سالخورده را نسبت به بقیه جمعیت تحت تأثیر قرار می دهد.

در مطالعه جدیدی که به رهبری شیانگ گائو – استاد دانشکده علوم تغذیه در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در کالج ایالتی – انجام شده است، ارتباط بین RLS و مرگ و میر مربوط به بیماری قلبی عروقی (CVD) در میان زنان را بررسی شده است.

CVD یکی از علل اصلی مرگ در میان مردان و زنان است، که از هر چهار مرگ در ایالات متحده، یکی مربوط به بیماری قلبی است.

زنان مبتلا به RLS با ۴۳٪ بیشترین خطر را دارند

گائو و همکارانش اطلاعات مربوط به ۵۷،۴۱۷ خانم را که از مطالعه سلامت پرستاران در دسترس بود، بررسی کردند.

زنان به طور متوسط در حدود ۶۷ ساله بودند ​​و در ابتدای مطالعه به هیچ کدام از بیماری های سرطان، نارسایی کلیوی یا CVD مبتلا نبودند. آنها به مدت ۱۰ سال به صورت بالینی دنبال شدند.

در این زمان، هر ۲ سال یکبار، با پرسشنامه هایی که مربوط به RLS، سایر شرایط پزشکی و عوامل شیوه زندگی بود، زنان را مورد پرسش قرار دادند.

در طول این دوره پیگیری، ۴۴۴۸ مورد مرگ و میر ثبت شد. این گروه، مدل خطرات متناسب کاکس را به منظور محاسبه خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در هنگام تنظیم سن، بیماری مزمن و سایر عوامل که می تواند بر نتایج تاثیر بگذارد، استفاده کرد.

مطالب مرتبط
افزایش ناگهانی فشار خون : بیش از 500 ژن کشف شد

این تجزیه و تحلیل نشان داد که زنان مبتلا به RLS دارای بیشترین خطر مرگ و میر مرتبط با بیماری های قلبی عروقی هستند. به طور خاص، در طول این دوره مطالعه ۱۰ ساله، زنان مبتلا به RLS حدود ۴۳ درصد بیشتر از افراد مبتلا به بیماری قلبی جان خود را از دست دادند.

علاوه بر این، هرچه پیشرفت RLS در زنان، بیشتر بود، خطر ابتلا به مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی بالاتر بود. هیچ ارتباطی بین RLS و مرگ و میر ناشی از شرایط دیگر مانند سرطان یافت نشد.

نویسندگان نتیجه می گیرند: “زنان دارای RLS دارای میزان مرگ و میر بالاتر از CVD هستند که ممکن است با اختلالات مشترک RLS کاملا توضیح داده نشود.”

ریسک مستقل از بیماری های مشترک

همانطور که محققان توضیح می دهند، افرادی که با RLS زندگی می کنند معمولا در معرض شرایط دیگری مانند چاقی و فشار خون بالا هستند. هر دو این موارد، عوامل خطر برای CVD هستند.

بنابراین، برای بررسی و رد این احتمال، که این شرایط مشترک ممکن است مسئول مرگ و میر ناشی از سندروم پای بی قرار باشد، گائو و تیم او، برای بررسی ادامه مطالعات، زنان با این شرایط را کنار گذاشته شدند.

این باعث شد تا اثرات آماری RLS بر مرگ مرتبط با بیماری قلبی، حتی قوی تر شود. گائو می گوید: “افراد مبتلا به RLS در معرض خطر ابتلا به CVD و سایر بیماری های مزمن هستند، اما مطالعات قبلی در زمینه مرگ و میر همه افراد مبتلا به RLS، نتایج نامطلوبی گزارش شده است.”

گائو همچنین اظهار کرد: “تحقیقات ما نشان می دهد که چگونه سندرم پای بی قرار، به طور خاص در زنان مسن، مرگ و میر مرتبط با بیماری قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار می دهد. این مطالعه نشان می دهد که RLS می تواند یک عامل خطر جدید برای مرگ مرتبط با بیماری های قلبی عروقی باشد.”

مطالب مرتبط
هورمون کیس پپتین می تواند میل جنسی مردان را افزایش دهد

ترجمه از: فرزانه پاشایی

اختصاصی وردنگار؛ هر گونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.