سندروم کاوازاکی در نوزادان از علت و علائم تا پیشگیری و درمان

0

سندروم کاوازاکی یکی از سندروم های خطرناکی است که در کودکان زیر ۵ سال بروز می کند. نوزادان و کودکانی که به این سندروم دچار هستند، دچار التهاب رگ ها و شریان های اصلی می شوند. با وردنگار همراه باشید تا به بررسی این بیماری بپردازیم.

از جمله شریان هایی که در بیماری کاوازاکی ملتهب می شوند، عروق کرونر می باشند. عروق کرونر، خون را برای تغذیه به عضله قلب می رسانند. همچنین در طی این سندروم، غدد لنفاوی پوست و غشای مخاطی دهان و بینی و گلو نیز دچار التهاب می شود.

علائم سندروم کاوازاکی

از نخستین علائمی که باید به آن توجه کرد، تب (۳۸ درجه سانتیگراد یا بیشتر) است که به مدت پنج روز یا بیشتر ادامه داشته باشد. سایر علائم عبارت است از:

  • قرمزی و تورم کف دست و کف پا
  • گلودرد و تورم غدد لنفاوی در گردن
  • اگزما یا کهیر در بخشی از بدن یا تمام آن، که خصوصا در ناحیه کهنه بچه بیشتر است، به ویژه در بچه‌های زیر شش ماه.
  • تورم و التهاب شدید چشم‌ها بدون هیچ نوع ترشح
  • ترک و خشکی لب‌ها و تورم زبان با برآمدگی‌های بزرگ قرمز روی آن

عوامل خطر ابتلا به سندروم کاوازاکی

۱- سن:

کودک زیر پنج سال شانس بالایی برای ابتلا به این بیماری دارد.

۲- جنسیت:

کودکان پسر کمی بیشتر از کودکان دختر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

۳- نژاد:

کودکان آسیایی مانند ژاپن و کره بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند.

درمان سندروم کاوازاکی

درمان بیماری کاوازاکی در بیمارستان شروع می شود. ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱- داروهای ایمونوگلوبولین (IVIG)

این از طریق ورید (داخل وریدی یا IV) برای کاهش التهاب رگ های خونی داده می شود.

۲- آسپرین

برای کمک به درد و تب و کاهش خطر لخته شدن خون، ممکن است پزشک متخصص آسپرین تجویز کند.

مطالب مرتبط
کمک به تمرکز کودکان با اسپینر درست است یا غلط؟

درمان آسپرین اغلب در خانه ادامه دارد. به علت خطر سندرم ری، آسپرین به فرزندتان بدون صحبت کردن با پزشک تجویز نمی شود. اگر کودک شما در هنگام مصرف آسپیرین در معرض ابتلا به ویروس یا آنفولانزای مرغی یا آنفلوآنزا قرار بگیرد، با پزشک خود صحبت کنید.

کودک شما ممکن است خسته و سرخورده باشد و پوست او ممکن است به مدت یک ماه یا بیشتر خشک باشد . سعی کنید فرزندتان خسته نشود و از لوسیون پوست استفاده کنید تا انگشتان دست و پا را مرطوب نگه دارید. اگر بیماری باعث مشکلات قلب شود ، کودک شما ممکن است نیاز به درمان بیشتر و تست های پیگیری داشته باشد.

۳- ورزش :

این بیماران بایستی بمدت ۶-٨ هفته استراحت داشته باشند و بعد از ان با توجه به شرایط بیمار نحوه ورزش های بیمار توسط پزشک معالج تعیین می گردد. ورزش می تواند در روند بهبودی کامل موثر واقع شود.

تشخیص سندروم کاوازاکی

بطور کلی در هر کودکی که بیش از ۵ روز تب داشته باشد و علت مشخص نداشته باشد باید بفکر کاوازاکی بود و برسی های لازم را بعمل اورد.این بیماری تست ازمایشگاهی اختصاصی ندارد ولی یک سری از ازمایشات در تایید یا رد این بیماری کمک کننده می باشند . ازجمله ازمایشات خونی و ادرار

اکوکاردیوگرافی :

در هر کودکی که شک به بیماری کاوازاکی وجود داشته باشد بایستی اکو برای ارزیابی درگیری قلب و عروق کرونر انجام شود . اکو اول به محض تشخیص بیماری و سپس دو هفته بعد و شش هفته بعد ، در صورتیکه درگیری عروق کرونر وجود داشته باشد اکو های بعدی زود به زود ولی اگر درگیری کرونر نداشته باشند با فواصل خیلی طولانی انجام خواهد شد .

تشخیص های افتراقی :

بیماری کاوازاکی با بعضی از بیماریهای دیگر قابل اشتباه می باشداز جمله:

مطالب مرتبط
تکنیک ویرایش نوین ژن ممکن است از ناشنوایی جلوگیری کند
  1.  بیماریهای عفونی مثل سرخک ، مخملک ، بعضی دیگر از عفونتهای ویروسی و باکتریای
  2.  آلرژی و واکنشهای داروی
  3.  بعضی از بیماریها

تشابه علائم در همه کودکان

شدت بیماری در کودکان مختلف فرق می کند. در همه بیماران تمام تظاهرات بالینی بروز نمی کنند و در اکثر بیماران قلبی وجود ندارد. آنوریسم‌های عروق کرونر فقط در ۲% کودکان تحت درمان مبتلا به کاوازاکی دیده می‌شود.
برخی از کودکان بسیار کم‌سن و سال (کودکان زیر ۱ سال) به انواع ناکامل بیماری دچار می شوند؛ یعنی تظاهرات بالینی مشخص بیماری به طور کامل در آنها بروز نمی‌کند و در نتیجه تشخیص بیماری در این کودکان بسیار سخت است. برخی از این کودکان کم‌سن و سال ممکن است به آنوریسم مبتلا شوند.

تفاوت سندروم کاوازاکی در کودکان با بزرگسالان 

این بیماری مختص کودکان است؛ اما انواع مشابهی از چنین واسکولیت‌هایی در بزرگسالان دیده می شود که تظاهرات بالینی آنها متفاوت است.

میزان خطر سندروم کاوازاکی

تشخیص و درمان زودهنگام این عارضه بسیار مهم است زیرا که دوره بیماری را کوتاه تر می کند و احتمال بروز مشکلات قلبی را کاهش می دهد. همچنینبرخی از کودکان با آسیب های عروق کرونری مواجه می شوند. ممکن است عروق بیش از حد بزرگ شده و یک آنوریسم (aneurysm) را تشکیل دهند و یا اینکه عروق باریک شوند و کودک در معرض خطر بروز لخته خون قرار گیرد.

کودکی که با آسیب های عروق کرونری مواجه می شود، در سنین بزرگسالی بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارد. اگر این شرایط کودک شما را تحت تاثیر قرار داد حتما در این مورد تحقیق کنید و تمام اقدامات پزشکی لازم را انجام دهید.

مراقبت های بعد از درمان سندروم کارازاکی 

هرچند که احتمال عود بیماری بسیار کم می باشد ولی بدلیل اهمیت درگیری رگ های کرونر قلب بایستی بمدت طولانی ( بر حسب شرایط هر بیمار مدت پیگیری متفاوت میباشد ) تحت نظر باشند .بیمارانی که به کاوازاکی مبتلا میشوند مخصوصا انهای که در مرحله حاد بیماری دچار درگیری عروق کرونر می شوند استعداد بیشتری برای ابتلا به ارتریو اسکلروزیس ( تصلب الشرائن ) زودرس دارند لذا بایستی از نظر چاقی ، چربی خون بالا دیابت ، فشارخون بالا در تمام عمر تحت مراقبت باشند .
این متخصص قلب کودکان توصیه می کند: والدین هنگام بروز تب در کودکانشان، بویژه تب هایی که با گلودرد و سرفه همراه نیست و چند روز نیز طول می کشد از خود درمانی و دادن آنتی بیوتیک به فرزندانشان پرهیز و برای یافتن عامل تب ، به متخصصان اطفال مراجعه کنند.

مطالب مرتبط
اسهال :راه های درمان اسهال عفونی کودکان

فراموش نکنید کاوازاکی، یک بیماری ناشناخته است که سیستم ایمنی را مختل می کند و در بیشتر موارد با تشخیص درمان زودهنگام، استراحت و تنظیم رژیم غذایی بهبود می یابد.

همانطور که متوجه شدید، بیماری کارازاکی، یک بیماری است که دستگاه ایمنی را دچار مختل کرده و در صورتی که سریع تشخیص داده شود، با رژیم غذایی مناسب و استراحت سریعا خوب می شود.

گردآوری و تدوین: خانم پاشایی

هرگونه کپی بردازی با نام وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.