سیزده عادت اشتباه روزمره که باعث پیری می شود

0

سیزده عادت اشتباه روزمره که باعث پیری می شود

 

آیا پیر شدن ظاهریتان سریعتر از پیر شدن سنی شما است؟ اگر از تصویری که در آینه می بینید راضی نیستید، شاید زمان آن رسیده که بعضی عادت های روزمره خود را بررسی کنید.

 

غذاهایی که می خورید و حتی نحوه خوابیدن شما می تواند پیرترتان کرده و طول عمر شما را هم کم کند.

در این مقاله متخصص سلامت مجله اینترنتی وردنگار، منابع معتبر علمی درمورد متداول ترین عادت هایی که باعث پیر شدن می شود را جمع آوری کرده و راهکارهایی برای از بین بردن آن ها ارائه می دهد:

 

۱-چند کار را همزمان انجام می دهید

اگر لیست کارهای روزانه تان به نظر هیچ وقت کوتاه نخواهد شد، ممکن است استرس زندگی پرمشغله برای بدنتان سم باشد.

خیلی ها فکر می کنند انجام همزمان کارهای مختلف خیلی خوب است اما با این روش نه تنها کاری پیش نمی برند بلکه استرس بیشتری هم برای خود تولید می کنند.

تحقیقات مختلفی نشان می دهد که استرس مزمن، تولید رادیکال های آزاد که مولکول هایی بی ثبات هستند و به سلول ها آسیب رسانده و متهم اصلی در پیری هستند، را در بدن تحریک می کند.

 

 به جای اینکه سعی کنید همه کارها را یکجا انجام دهید، سعی کنید در هر لحظه فقط روی یک کار تمرکز کنید و بعد از اتمام آن سراغ کار بعدی بروید. به قول روانشناسان در یک زمان به دنبال دو خرگوش ندوید.

 

۲-بی اندازه شیرینی جات می خورید

به جز اینکه با خوردن شیرینی جات وزن خود را بالا می برید، صورتتان را هم پیرتر می کنید. در فرایند متابولیسم مواد غذایی، مولکول های قند خود را به فیبرهای پروتئینی در هر سلول می چسبانند.

 

 این فرایند مخرب که گلیکاسیون  یا گلیکیشن یا گلایکیشن نامیده می شود موجب از دست رفتن شفافیت پوست، ایجاد حلقه های تیره زیر چشم، پف کردگی، افزایش چین و چروک های صورت و بزرگتر شدن روزنه های روی پوست می شود.

 اگر می خواهید شادابی و جوانی خود را حفظ کنید، شیرینی جات را برای بقیه بگذارید.

 

۳-شب ها کمتر از ۵ ساعت می خوابید

کم خوابی نه تنها باعث ایجاد پف سیاه زیر چشمهایتان می شود، بلکه طول عمر شما را هم پایین می آورد. خواب مطلوب بین محدوده هفت ساعت است.

اگر علائم کم خوابی مثل نداشتن انرژی در طول روز، کند شدن ذهن، مشکل در توجه و تمرکز یا افزایش وزن را در خود مشاهده کردید، حتماً زودتر بخوابید.

 

مطالب مرتبط
نحوه مصرف کنتراکتیوبکس ( Contractubex )

۴-زیاد تلویزیون تماشا می کنید

اینکه چند روز پشت سر هم بنشینید سریال محبوبتان را تماشا کنید یک چیز است، اینکه مدام پای تلویزیون نشسته باشید چیزی دیگر.

 در یک مجله پزشکی ورزشی بریتانیایی تحقیقی منتشر شده که بر روی ۱۱۰۰۰ استرالیایی ۲۵ سال به بالا انجام گرفته بود، مشخص شد که به ازای هر یک ساعت تماشای تلویزیون، ۲۲ دقیقه از سن متوسط افراد بزرگسال کاسته می شود.

 علاوه بر این، افرادیکه به طور متوسط شش ساعت در روز تلویزیون تماشا می کردند، ۵ سال کمتر از آنهایی که تماشا نمی کرده اند، زندگی کردند.

 

این تأثیر بیشتر به خاطر نشستن و غیرفعال بودن است. وقتی بیشتر از ۳۰ دقیقه پشت سر هم می نشینید، بدنتان شروع به اندوختن چربی در سلولها می کند که احتمال چاق شدن شما را بالا می برد. چه برای تماشای تلویزیون نشسته باشید و چه پشت میز کارتان، هر ۳۰ دقیقه یکبار برخیزید و کمی در اطراف قدم بزنید.

 

۵-بیشتر زمان روز را می نشینید

خطرات سبک زندگی نشسته و بی تحرک کاملاً مشخص است:

 آنهایی که بیشتر روز خود را روی صندلی می نشینند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های کلیوی، بیماریهای قلبی-عروقی، سرطان و چاقی مفرط هستند.

به طور طبیعی ورزش منظم به پیشگیری از این مشکلات سلامتی کمک کرده و باعث می شود طولانی تر زندگی کنید. در یک تحقیق مشخص شد آنهایی که ۱۵۰ دقیقه یا بیشتر در هفته ورزش می کردند، ۱۰ تا ۱۳ سال بیشتر از افراد کم فعالیت زندگی کردند.

 

۶-از کرم های چشم استفاده نمی کنید

یکی از مهمترین محصولات آرایشی که باید استفاده کنید، یک کرم زیر چشم خوب برای به تأخیر انداختن چین و چروک هاست. پوست زیر چشم ها نازکتر از پوست قسمت های دیگر صورتتان است و خیلی سریعتر پیر شدن شما را نشان می دهد. مرطوب نگه داشتن این ناحیه سال ها از عمر ظاهری شما را کاهش می دهد.

 

 

به گفته دکتر استوارت، موثرترین کرم های زیر چشم، کرم های حاوی رتین آ ( نوعی ویتامین آ) است. سایر عوامل مهم عبارتند نرم کننده ها و مرطوب کننده هایی که رطوبت، آنتی اکسیدان، اسید هیالورونیک،  ویتامین سی را نگه می دارند. این عمل باعث تقویت کارکرد کلاژن و الاستین برای سفت کردن پوست و کاهش خطوط دور چشم ها می شود.

 

مطالب مرتبط
نحوه آرایش کردن مناسب صورت

۷-از کرم ضدآفتاب استفاده می کنید اما فقط در مسافرت ها

رانندگی، باغبانی و رفتن حتی تا سر کوچه بدون ضدآفتاب بسیار بیشتر از تخریبی که یک روز گذراندن کنار دریا دارد به پوست شما آسیب می زند.

تقریباً علت اصلی هر نوع پیری زودرس در پوست صورت، قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش است. دکتر تیلور توصیه می کند که از کرم های با اس پی اف ۳۰ تا ۵۰ استفاده کنید.

 یادتان باشد که اشعه فرابنفش حتی در زمان هایی که هوا ابری یا بارانی است نیز وجود دارد. با استفاده از کرم ضدآفتاب در موقع بیرون از خانه از پوست خود محافظت کنید.

 

۸-زیاد آرایش می کنید

سایه چشم آبی به کنار، آرایش زیادی هم شما را پیرتر نشان می دهد. استفاده از لوازم آرایشی، مخصوصاً محصولات آرایشی چرب، منافذ پوستتان را می بندد.

 

علاوه بر این، استفاده بیش از حد از محصولات پوستی عطردار، موادشیمیایی و عوامل الکلی با از بین بردن روغن های طبیعی پوست، پوست شما را خشک می کند و باعث ایجاد چین و چروک زودرس روی پوست می شود. برای راهنمایی بیشتر با متخصص پوستتان صحبت کنید.

 

۹-دمر می خوابید و صورت خود را در بالشت فرو می برید

دمر یا یکطرفه خوابیدن طوریکه صورتتان را در بالشت فرو ببرید می تواند روی پوست شما ایجاد چروک کرده و موجب پیری زودرس شود. بافت های پیوندی و کلاژن موجود در پوست صورت با بالا رفتن سن ضعیف تر می شوند.

به همین دلیل وقتی شب های متوالی به یک سمت صورتتان می خوابید، صورتتان دیگر به سرعت زمانی که جوان بودید برنمی گردد و صاف نمی شود. این چین های ایجاد شده به خاطر بالش شما دائمی خواهد شد.

 بنابراین بهتر است به پشت خوابیده و از روکش های بالشت ساتن استفاده کنید که پوستتان صاف بماند.

 

۱۰-خانه تان را خیلی گرم نگه می دارید

وقتی بیرون از خانه سرد است، ممکن است وسوسه شوید که داخل خانه را حسابی گرم کنید. هم شومینه و هم شوفاژها را روشن می کنید، و هر دو رطوبت هوای خانه را می گیرند. این موجب خشک و ملتهب شدن پوست شما می شود که به مرور زمان، منجر به پیری خواهد شد.

استفاده از یک مرطوب کننده هوا با خشکی هوا مقابله کرده و از خارش و پوسته پوسته شدن پوستتان جلوگیری می کند. گذاشتن یک حوله مرطوب روی شوفاژ یا یک کاسه آب سرد در اتاق، مقداری از رطوبت از دست رفته را برمی گرداند.

 

مطالب مرتبط
داروی بیول ( Byol ) برای درمان فشار خون بالا  و نارسایی قلب

۱۱-با نی نوشیدنی می نوشید

نوشیدن نوشیدنی های تیره رنگ با نی می تواند از ایجاد لکه بر روی دندانها جلوگیری کند. اما همانطور که جمع کردن چشم ها باعث ایجاد چین و چروک در اطراف چشمهای شما می شود، جمع کرند لبها هم موجب ایجاد چروک زودرس دور دهان شما خواهد شد.

این اتفاق با کشیدن سیگار هم روی می دهد. از اینرو بهتر است نوشیدنی ها را از بطری داخل لیوان ریخته تا موقع نوشیدن از جمع کردن لبها خودداری کنید.

 

۱۲-کل چربی ها را از برنامه غذاییتان حذف می کنید

برای حفظ حس جوانی و ظاهر شاداب پوست، کمی چربی لازم است. اسیدهای چرب امگا۳ که در ماهی های چرب (مثل سالمون) و بعضی آجیل ها (مثل گردو و بذر کتان) یافت می شود پوست را نرم نگه داشته و قابلیت ارتجاعی پوست را حفظ می کند و در نتیجه از بروز چین و چروک جلوگیری کرده و برای سلامت قلب و مغز نیز مفید است.

آکادمی تغذیه و رژیم درمانی آمریا توصیه می کند که حداقل دو بار در هفته از ماهی در وعده های غذایی خود استفاده کنید.

 

۱۳- قوز می کنید
ساعت ها پشت سر هم پشت کامپیوتر نشستن به مرور زمان باعث ایجاد فرمی زشت و قوزمانند در ستون فقراتتان می شود.

ستون فقرات به طور طبیعی شکلیS مانند و متوازن دارد تا بتواند بدن را ثابت نگه داشته و از بدن محافظت کند. بد نشستن و ایستادن و قوز کردن ستون فقرات را از این حالت طبیعی خود دور کرده و درنتیجه عضلات، دیسک کمر و استخوان ها دچار فشار می شوند. درنتیجه آن معمولاً دچار درد و خستگی می شوید و ستون فقرات  دچار پیری و بدشکلی دائمی می شود. با چک کردن و توجه به فرم بدنتان در طول روز (گوش ها، شانه ها و لگن در حالت نشسته باید در یک خط صاف قرار گیرند)، سعی کنید بدنتان را همیشه در وضعیت مطلوب نگه دارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.