سیگاری ها با استعمال سیگار در محیط های سربسته، می توانند سبب آلودگی محیط کل ساختمان شوند

0

با وجود عدم استعمال سیگار در محیط های سربسته، افراد سیگاری باز هم می توانند سبب آلودگی محیط کل ساختمان شوند

در حالیکه سیگار کشیدن افراد سیگاری در خارج از منزل  ممکن است سایر افراد خانه را از ابتلا به سرطان ریه نجات دهد، شواهد حاکی از آن است که ما به اندازه ای که فکر می کنیم نمی توانیم از اثرات این ماده مخدر خطرناک در امان باشیم.

واضح است که ذرات دود سیگاری که به پارچه ها و دیگر سطوح می چسبند می توانند همچنان به افراد درون خانه آسیب بزنند. تحقیقات جدید نشان می دهد که آن ها به راحتی می توانند دوباره به هوا منتقل شوند و در مناطقی منتشر گردند که افراد اصلا در آنجا سیگار نمی کشند.
مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه درکسل در ایالات متحده آمریکا انجام شده ، یک کلاس درس را که در آن هرگز سیگار کشیده نشده بود مورد بررسی قرار داد. نه تنها همانطور که انتظار می رفت این فضا عاری از دود سیگار نبود بلکه این  تیم تحقیقاتی توانست ترکیباتی را بیابد که در محیط هایی یافت می شوند که در آن ها به وفور سیگار کشیده می شود.

یکی از نقاطی که در آن آرسنیک توتون و تنباکو به وفور یافت شد بالکنی بود که تقریبا ۲۰ متر (۶۰ فوت) دورتر از مکانی قرار داشت، که در آن افراد سیگاری برای کشیدن یک پک سیگار توقف می کردند. یکی دیگر از منابع بالقوه در مجاورت یک فضای اداری قرار داشت که دارای کانال گرمایشی و تهویه مطبوع یکسان بودند. همانطور که تصور می شود گویا فاصله و وجود چندین دیوار برای ممانعت از ورود ذرات بالقوه سمی از فضای مملو از دود سیگار کافی نیست.

در حالی که در بسیاری از مناطق عمومی برای محدود کردن دود سیگار، دیوارها و ، فضاهای ممنوعیت استعمال سیگار تعبیه شده و حتی قوانین منع مصرف سیگار برای محافظت از افراد غیر سیگاری وضع گردیده اما گویا چنین کارهایی کافی نیستند. تیم تحقیقاتی، فضای کلاس درس را فیلتر کرد و ذرات زیر میکرومتری را مورد تحلیل قرار داد.

مطالب مرتبط
بهترین غذاهایی که می توانید در عید مصرف کنید را می شناسید؟

تقریبا یک سوم از مجموع جرم مواد موجود در کلاس درس، دارای محتوای شیمیایی بودند که نشان دهنده مواد به جای مانده از دود سیگار بود.  این گونه مواد اغلب توسط سوزانده شدن توتون و تنباکو و چسبیدن مواد حاصله به سطوح مختلف ایجاد می شوند. در آزمایش دیگری، تیم قبل از پاکسازی ظروف پیرکس ، درون آنها را با دود سیگار پر نمود.

یک روز بعد محققان دوباره هوا را به درون این ظروف پیرکس دمیدند و افزایش ۱۳ درصدی محتوای سیگار آن ها مشاهده شد، که نشان می داد هر گونه مواد چسبیده به دو طرف ظرف ، هنوز قادر است وارد هوا شود.

بنابراین مشخص گردید که هر گونه مواد به جای مانده از سیگار بر روی در و دیوار قبل از اینکه به واسطه نظافت، زدوده شود توسط جریان هوا یا تهویه مجددا وارد هوا خواهد شد..

بنابراین واقعیت است که مواد حاصل از سیگار می توانند به لباس و یا ابزار فرد سیگاری بچسبند و با حرکت های روزمره این افزاد وارد محیط هایی شوند که ما اصلا انتظارش را نداریم. و این امر ما را به طرق مختلفی در معرض  مواد حاصل از دود سیگار قرار می دهد که دست کمی از خود سیگار ندارند و در دراز مدت باعث ابتلا به انوع مختلفی از بیماری ها خواهند شد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.