کشف ساختار کاملا متفاوت از DNA در سلول های بدن ما و فاش شدن حقایق ژنتیکی بیستر

0

DNA یک مولکول اصلی در بدن ما هست که تمامی دستورالعمل ها را برای بدن ما کد گذاری می کند.البته لا توجه به مطالعاتی که انجام شده به این نتیجه رسیدند که شکل جدید از آن وجود دارد که به دلیل شکل خاصی که دارد هنوز به اطلاعات کامل در مورد آن پیدا نکردند.

یافتن شکل جدیدی از DNA در سلول های بدن ما

این همان DNA هست ولی نه آن طوری که ما تا الان آن را می شناختیم. برای اولین بار در دنیا، محققان استرالیایی یک ساختار جدید DNA به نام I-motif – cell inside را شناسایی کرده اند. این نوعی  DNA پیچیده شده است، و I-motif هرگز  به طور مستقیم در سلول های زنده دیده نشده است.این یافته های جدید از موسسه تحقیقات پزشکی گاروان در مجله پیشرو شیمی طب چینی منتشر شده است. عمیق ترین بخش در هر سلولی از بدن  ما DNA قرار دارد. تمام اطلاعات DNA که دستورالعمل های دقیق و نحوه کار سلول ها را مشخص می کند از طریق ۴ عنصر به نام  A, C, G  ، T ساخته شده است.

تصورات عمومی در سال ۱۹۵۸ از شکل DNA‌به شکل یک سلول مارپیچی دو رشته ای بود که توسط کریک و واتسون شناسایی شد. اما در حال حاضر مشخص شده که شکل دیگری از  DNA وجود دارد و دانشمندان متقاعد شدن که این نوع در نحوه کدگذاری DNA و خواندن ان بسیار موثر است. شکل جدید شناخته شده کاملا متفاوت از DNA مارپیچی دو رشته ای می باشد.

ساختار کاملا متفاوت DNA وجود دارد

پروفسور دانیل مسیح (سرپرست آزمایشگاه آنتی بادی درمانگاه، Garvan) می گوید: “هنگامی که بسیاری از ما از DNA صحبت می کنیم، به یاد یک سلول مارپیچی دو رشته ای می افتیم.” “این تحقیق جدید به ما یادآوری می کند که ساختار کاملا متفاوت DNA وجود دارد که می تواند برای سلول هایمان بسیار مهم باشد.” پروفسور مارسل دینگر (سرپرست مرکز ژنومیک بالینی گاروان)، که با پروفسور مسیح همکاری داشته است، می گوید:  i-motif یکی از ۴ گره DNA می باشد. “در ساختار گره، حروف های C در همان رشته DNA به یکدیگر متصل می شوند، بنابراین این بسیار متفاوت از یک مارپیچ دوگانه می شود، همان جایی که” حروف “در رشته های مخالف یکدیگر قرار می گیرند و جایی که C  به G [guanines] متصل می شود.”

مطالب مرتبط
نوشیدن آب به همراه ناهار راه کاری ساده برای پیشگیری از چاقی کودکان

اگر چه محققان بر روی i-motif  مطالعات زیادی کردند نتوانستند آن را در درون سلول بررسی کنند در حقیقت در حال حاضر دانشمندان به دنبال این هستند که بفهمند ایا این گره دی ان ای  در همه موجودات زنده وجود دارد یا خیر. برای شناسایی  i-motifs در درون سلول، محققان یک ابزار جدیدی را ایجاد کردند که قطعه ای از  آنتی بادی سلول را متلاشی کردند و به این نتیجه رسیدیم که این قسمت با i-motifs ارتباط بسیار بالایی دارد.  فقدان این آنتی بادی درک کامل از این نوع DNA را محدود کرده است. مهم تر از همه این قطعه انتی بادی این نوع از DNA  و ساختار های ۴ سلولی آن را تشخیص نداد.

محققان با استفاده از ابزار جدید، محل “I-motif ” را در محدوده ی سلول های انسانی کشف کردند. با استفاده از تکنیک های فلورسانس   جایی که i-motifs  در آن واقع شده اند سبز شدند و این  نقاط متعدد سبز درون هسته  نشان دهنده موقعیت i-motifs  است.

ما می توانیم نقاط سبز را مشاهده کنیم

دکتر مهدی زراعتی می گوید: “آنچه که بیشتر ما را هیجان زده کرده، این است که ما می توانیم نقاط سبز را مشاهده کنیم که i-motifs   در طول زمان معینی ظاهر می شوند و بعد از مدتی ناپدید می شود، بنابراین ما به این نتیجه رسیدیم که آنها حالت می گیرند، از بین میروند و دوباره شکل می گیرند.”

محققان نشان دادند که i-motifs اغلب در یک مرحله خاص در چرخه زندگی سلول( مرحلۀ G1)، زمانی که DNA  فعالانه خوانده می شود، شکل می گیرد. آنها همچنین نشان دادند که  i-motifs در برخی از مناطق ترقی دهنده (مناطق DNA که کنترل ژن ها را روشن یا خاموش می کنند) و در تلومرها، (بخش های انتهایی کروموزوم هایی که در روند پیری مهم هستند)، ظاهر می شوند.دکتر زراعتی هم چنین می گوید: “به نظر می رسد احتمال دارد که i-motifs برای کمک به سوئیچ ژن های روشن و یا خاموش و که آیا ژن به طور فعال خوانده یا نه، تاثیر می گذارد “

مطالب مرتبط
اختلال دوقطبی چیست؟ (قسمت سوم: علل، تشخیص و درمان)

پروفسور مسیح اضافه می کند “ما همچنین فکر می کنم که طبیعت موقتی i-motifs توضیح می دهد که چرا تا کنون ردیابی ان در سلول بسیار دشوار است”.

پروفسور مارسل دینگر می گوید: “هیجان انگیز است که یک فرم کامل و جدیدی از DNA در سلول ها کشف شده است و این یافته ها مرحله ی جدیدی برای درک اینکه این شکل جدید دی ان ای واقعا برای چه چیزی است و اینکه آیا بر سلامت تاثیر خواهد گذاشت، و می تواند نوع بیماری را تعیین کند یا خیر “

 اختصاصی ورد نگار – هرگونه کپی بداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.