Auriculotherapy یا طب سوزنی گوش ، روشی موثر برای کاهش علائم آرتروز زانو

طب سوزنی گوش

0

طب سوزنی گوش – استئوآرتریت زانو (OA) یک منبع مهم درد در سالمندان است. گزینه های رایج برای کاهش درد مرتبط با OA یا داروهایی هستند که میتوانند عوارض جانبی را کاهش دهند و یا طب سوزنی است که مردم اغلب به دلیل دخالت سوزن و احتمال ایجاد عفونت از آن هراس دارند. بنابراین، یک مطالعه چینی، طب سوزنی گوش را به عنوان یک گزینه غیر تهاجمی برای کاهش درد OA زانو پیشنهاد کرد.

اصطلاح فنی برای طب سوزنی گوش (Auriculotherapy) است. این فرم مخصوصی از طب سوزنی است که لاله گوش (قسمتی از گوش که بیرون از سر است)، را هدف قرار میدهد.

در طب سوزنی گوش، گوش به عنوان یک نسخه کوچک از کل بدن انسان محسوب میشود. تحریک بخش های خاصی از گوش توسط سوزن ، علائم موجود در بقیه بدن را درمان میکند.

وسایل سنتی طب سوزنی گوش، آکواپونیت ها را با سوزن یا دانه های گیاهی تحریک میکند. استفاده از سوزن های نیمه استریلیزه نامناسب، خطر انتقال باکتری های عفونی را بالا میبرد که میتواند موجب آسیب توسط مایکوباکتریوز و سایر بیماری ها شود.

درمان های مدرن و غیر تهاجمی از لیزر با انرژی کم یا پلت های مغناطیسی استفاده میکنند. طب سوزنی لیزری گوش تکنیک محبوب تری است. این تکنیک برای کاهش درد، بی خوابی و سایر مشکلات عضلانی اسکلتی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

به نظر میرسد بخش مغناطیسی آن، با تعامل با میدان مغناطیسی بیولوژیکی بافت زنده، تغییرات مهمی در بدن ایجاد میکند. اگرچه تحریک لیزری تنها در طول فرایند درمان طول میکشد، طب سوزنی مغناطیسی گوش میتواند تا زمانی که پلت ها  در محل نگهداری میشود تحریک ثابتی را در محل ایجاد کند.

هر دو تکنیک لیزر و پالس مغناطیسی باعث درد و خطر عفونت نمیشوند.

مطالب مرتبط
9 دلیل لاغری و کاهش وزن بی دلیل!

آزمایش دو روش غیر تهاجمی طب سوزنی گوش در OA زانو

محققان دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ (HKPU) ترکیبی از لیزر و طب سوزنی مغناطیسی را در بیماران مسن مبتلا به OA زانو آزمایش کردند. آنها میخواستند هر گونه همیاری بین دو تکنیک مختلف را بررسی کنند.

علاوه بر این، این آزمایش برای اجرا در مقیاس بزرگتر در آینده درنظر گرفته شده است. بنابراین، این مطالعه به عنوان شاخصی برای مطالعات در آینده انجام شد.

شرکت کنندگان به صورت تصادفی به ۴ گروه مختلف تقسیم شدند: لیزر پلاسبو و درمان کامل توسط طب سوزنی مغناطیسی، لیزر کامل و درمان مغناطیسی پلاسبو، لیزر و درمان مغناطیسی و پلاسبو.

برای درمان توسط لیزر پلاسبو، دستگاه لیزر در طول درمان روشن نشد. در درمان مغناطیسی پلاسبو، پزشکان طب سوزنی، به جای استفاده از پلت های مغناطیسی از نمونه پلاستیکی استفاده کردند.

در هر جلسه فقط یک گوش درمان میشد. درمان برای گوش معالجه شده یک جلسه درمیان تکرار میشد. جلسه اول نیز با گوش راست شروع شد. دوره درمان شش هفته طول کشید.

محققان HKPU گروه های مختلف درمان را از لحاظ درد ناشی از OA تجربه شده توسط شرکت کنندگان، توسط توانایی بیمار در بالا رفتن و پیاده روی، دامنه حرکت فعال و غیر فعال زانو در هنگام خم شدن و کش آمدن و رضایت بیمار از درمان، بررسی کردند.

همکاری بین لیزر و auriculotherapy مغناطیسی

نتایج اولیه نشان داد که نمره کل چهار گروه زیاد متفاوت نبود. با این حال، شرکت کنندگانی که تحت درمان هر دو روش مغناطیسی و لیزری طب سوزنی گوش قرار گرفتند، بهبود درد بیشتر و توانایی حرکت زیادتری را در طول آزمایشات انجام شده نسبت به دیگر گروه ها گزارش کرده اند.

همچنین مقایسه نمرات هر فرد از اعضا به طور جداگانه در هر گروه نشان داد که بیمارانی که از هر دو روش لیزری و مغناطیسی طب سوزنی گوش استفاده کردند، پس از درمان کامل بهبود یافتند.

مطالب مرتبط
تورم لب به چه علتی رخ می دهد؟ از عوامل تا راه های درمان

محققان نتیجه گرفتند که اگرچه هر دو روش درمان طب سوزنی گوش به خوبی کار خود را انجام میدهند، اما در صورت همراه شدن باهم، اثرات آنها بهبود مییابد. تحقیقات بیشتری باید روی گروههای بزرگتر انجام شود تا رابطه علمی بین درمان و اثرات را کشف کند.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.