طرز تهیه‌ی دو نوع کباب گیاهی

0

طرز تهیه‌ی دو نوع کباب گیاهی

کباب گیاهی : کباب یکی از پرطرفدارترین غذاها در بین ایرانیان است. شاید کمتر کسی باشد که ادعا کند این غذا را دوست ندارد و از طعم آن خوشش نمی‌آید.

اما هستند افراد بسیاری که به دلایل گوناگون این غذا را از فهرست غذاهایی که می‌خورند، حذف نموده‌اند.

برخی از اشخاص به‌سبب بیماری‌هایی که دارند از مصرف گوشت، خصوصاً گوشت قرمزِ کباب‌شده، منع گشته‌اند.

برخی دیگر هم گیاهخوار یا وگان هستند و اصولاً هیچ‌گونه ماده‌ی حیوانی را در فهرست موادغذایی مصرفی خود جای نمی‌دهند.

از همین روی تصمیم گرفتیم تا نوشته‌ای را به آموزش کباب گیاهی اختصاص دهیم.

در این نوشته دو نوع کباب گیاهی، یکی کباب کوبیده و دیگری سیخ سبزیجات کبابی، را به شما همراهان وردنگار آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه‌ی این دو نوع کباب گیاهی بسیار ساده است و به‌راحتی می‌توان آن را در منزل تهیه نمود و از فواید موادغذایی موجود در آن‌ها بهره برد.

کباب کوبیده گیاهی

نخستین کباب گیاهی این نوشتار، کباب کوبیده گیاهی است. کباب کوبیده گیاهی غذایی است متفاوت که شاید خیلی از افراد حتی نام آن را هم نشنیده باشند، چه رسد که طعم آن را چشیده و از آن لذت برده باشند. شاید بد نباشد دفعه‌ی بعد که مهمان یا مهمانانی برای شام یا ناهار دارید، آن‌ها را با طعم و مزه‌ی این غذای خاص سوپرایز کنید. کباب کوبیده گیاهی ارزش غذایی بالایی دارد و می‌توان آن را بسته به ذوق و سلیقه‌ی خود تزئین نمود و همراه برنج زعفرانی سرو کرد. برای تهیه‌ی این نوع کباب به مواد اولیه‌ی زیر نیاز دارید:

مواد اولیه

  • لوبیا قرمز: یک و نیم پیمانه
  • گردوی آسیاب‌شده: ۳ قاشق غذاخوری
  • بادام آسیاب‌شده: ۳ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۱ عدد
  • زرچوبه و دارچین: نصف قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل و سماق: به میزان دلخواه
  • زعفران: کمی
  • آرد نان سنگک: ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: به میزان لازم

 

طرز تهیه‌

مرحله‌ی اول:

پیش از شروع آماده‌سازی این غذا لازم است تا لوبیا را حداقل از ۲۴ ساعت قبل در آب بخیسانید و آب آن را هر چند ساعت یک بار تعویض نمایید. در صورتی‌که زمان کافی ندارید دست‌کم برای ۳ ساعت لوبیا را در آب بخیسانید.

پس از خیساندن لوبیا آن را کاملاً بپزید. هرچه لوبیا بیشتر پخته شود حاصل کار بهتر خواهد بود.

پس از آن‌که لوبیا به‌خوبی پخت آن را داخل آبکش بریزید و اجازه دهید تا خوب سرد شود. سپس لوبیای پخته‌شده را با چرخ‌گوشت چرخ کنید.

نکته!

 به‌طور کلی تمامی حبوبات به غیر از عدس باید پیش از پخته‌شدن در آب خیس بخورند، این کار باعث می‌شود تا نفخ آن‌ها گرفته شود. علاوه بر این خیساندن حبوبات برای جذب بهتر آن‌ها در بدن ضروری است.

مرحله‌ی دوم:

لوبیای پخته و چرخ‌شده را با آرد نان سنگک، گردو و بادام آسیاب شده، پیاز خرد شده، نمک، فلفل، سماق، دارچین، زرچوبه و زعفران ترکیب نمایید و شروع به ورز دادن این ترکیب با دست کنید. ترکیب را آن‌قدر ورز دهید تا تمامی مواد با یکدیگر به خوبی مخلوط شوند و خمیری یک‌دست حاصل گردد.

مرحله‌ی سوم:

مقداری از ترکیب ورز داده‌شده را بردارید و آن را به پودر نان سنگک آغشته کنید. سپس خمیر را به صورت کباب کوبیده دور سیخ کباب چوبی بچسبانید. تمامی ترکیب را به همین شکل دور سیخ‌های چوبی بچسبانید.

مرحله‌ی چهارم:

در این مرحله ماهیتابه‌ی بزرگی را پر از روغن سرخ‌کردنی کنید و کباب‌ها را داخل آن سرخ نمایید. در صورتی‌که میزان روغن به اندازه‌ای باشد که نیاز به برگرداندن کباب‌ها نباشد بهتر است. در غیر این صورت هنگام برگرداندن کباب‌ها دقت کنید که کباب از سیخ جدا نشود و اصطلاحاً وا نرود.

مرحله‌ی پنجم:

پس از آن‌که کباب‌ها سرخ شدند آن‌ها را از ماهیتابه خارج نمایید و روی آن‌ها سماق بپاشید.

******

در این مرحله کباب کوبیده‌ی گیاهی آماده‌ی سرو است. این کباب گیاهی را می‌توانید به همراه پلو سرو کنید و یا این‌که آن را به همراه سبزیجات میل نمایید.

روش‌های متنوع دیگری نیز برای تهیه‌ی کباب کوبیده‌ی گیاهی وجود دارند. در حال حاضر برخی از کارخانه‌ها اقدام به تولید محصولات گیاهی‌ای از جمله گوشت گیاهی کرده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توان کباب‌های گیاهی بهتری را تهیه کرد که در آینده به آموزش آن‌ها خواهیم پرداخت.

سیخ سبزیجات کبابی

کباب گیاهی دیگری که قصد آموزش آن را در این نوشته داریم، سیخ سبزیجات کبابی است. اگرچه بهترین شیوه‌ی مصرف سبزیجات، مصرف آن‌ها به‌صورت خام و یا بخارپز است، با این حال اکثر افراد به دنبال تنوع غذایی هرچه بیشتر هستند و به خوردن غذاهای خام همان‌گونه که در طبیعت وجود دارند، بسنده نمی‌کنند. سیخ سبزیجات کبابی که در حقیقت همان سبزیجات کباب شده است، نسبت به گوشت کباب شده دارای مضرات بسیار کمتری است. حداقل ضرر گوشت کباب شده این است که ممکن است گوشت مغزپخت نشود و درنتیجه قسمت‌های داخلی آن خام باقی بمانند. همان‌گونه که می‌دانید مصرف گوشت خام باعث انتقال بسیاری از بیماری‌ها از دام به انسان می‌شود. علاوه بر این دقت داشته باشید که باید از خوردن قسمت‌های سوخته‌ی غذاهای کبابی چه گیاهی و چه گوشتی خودداری کرد. برای تهیه‌ی سیخ سبزیجات کبابی به عنوان یکی کباب گیاهی خوش‌طعم به مواد اولیه‌ی زیر نیاز دارید:

مواد اولیه‌

  • کدو سبز: ۳ عدد
  • ذرت: ۴ عدد
  • پیاز کوچک: ۵ عدد
  • قارچ: ۴۰۰ گرم
  • آب لیمو: ۱.۵ قاشق سوپ‌خوری
  • روغن مایع مخصوص پخت‌وپز: ۱.۵ قاشق سوپ‌خوری
  • روغن سرخ‌کردنی: به میزان لازم
  • بادام خام آسیاب‌شده: ۱۲۵ گرم
  • سس سویا: ۲ قاشق سوپ‌خوری
  • سس فلفل تند: به میزان دلخواه

طرز تهیه

مرحله‌ی اول:

در مرحله‌ی اول کدوها را به‌خوبی بشویید و سپس آن‌ها را بدون پوست گرفتن حلقه حلقه کنید. ضخامت حلقه‌ها نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشد. ضخامت حدود ۲ سانتی‌متر برای کدوها تقریباً ضخامتی مناسب است.

مرحله‌ی دوم:

در این مرحله نیمی از قارچ‌ها را پس از شستن و پوست گرفتن به صورت حلقه حلقه برش دهید. ضخامت حلقه‌های قارچ نیز نباید خیلی کم یا زیاد باشد.

نکته!

بهترین روش پوست گرفتن قارچ این است که پس از شستن آن، قارچ را به صورت وارونه در دست بگیرید و پوست آن را از لبه‌های داخلی به سمت بیرون و قسمت خارجی قارچ بکشید.

مرحله‌ی سوم:

ذرت‌ها را پوست بگیرید و آن‌ها را نیز به‌صورت حلقه‌حلقه برش دهید. بهتر است ذرت‌هایی را انتخاب کنید که کوچک‌تر و باریک‌تر باشند.

مرحله‌ی چهارم:

۴ عدد از پیازهای کوچک را پوست گرفته و متناسب با اندازه‌ی دیگر سبزیجات به شکل حلقه‌ای برش دهید.

مرحله‌ی پنجم:

در این مرحله سبزیجات را به ترتیب روی سیخ چوبی قرار دهید. پس از آن‌که تمامی سبزیجات را به سیخ کشیدید، روی آن‌ها را روغن پخت‌وپز و آبلیمو بریزید و روی منقل یا شعله‌ی گاز قرار دهید. مراقب باشید که سبزیجات در این مرحله نسوزند، حدود ۱۰ دقیقه زمان برای هر سیخ سبزیجات کافی است.

مرحله‌ی ششم:

در این مرحله ۱ عدد پیاز باقیمانده را به همراه ۲۰۰ گرم قارچ باقیمانده خرد کنید و آن را در یک ماهیتابه با استفاده از روغن سرخ‌کردنی سرخ نمایید. پس از حدود ۵ تا ۸ دقیقه، پیاز و قارچ سرخ شده را در غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید و به‌خوبی آن‌ها را با هم ترکیب کنید.

مرحله‌ی هفتم:

بادام آسیاب‌شده را به ترکیب داخل مخلوط‌کن اضافه کن و مجدداً برای مدت کوتاهی ترکیب را به هم بزنید.

مرحله‌ی هشتم:

ترکیب داخل ماهیتابه را به همراه آب، سس سویا و مقدار کمی سس فلفل تند داخل یک ماهیتابه بریزید و اجازه دهید تا این ترکیب آن‌قدر با شعله‌ی متوسط حرارت ببیند تا به جوش آید. پس از جوش آمدن مواد داخل ماهیتابه شعله‌ی زیر آن را کم کنید و اجازه دهید برای حدود ۱۵ دقیقه حرارت ببیند.

مرحله‌ی نهم:

ترکیب داخل ماهیتابه را روی سبزیجاتی که به سیخ کشیده‌اید بریزید و آن را در ظرفی مناسب سرو نمایید.

نکته!

در صورت دسترسی نداشتن به سس سویا می‌توانید آن را از ترکیب سس کباب حذف نمایید.

******

امیدوارم دستور پخت این دو نوع کباب گیاهی به کارتان آمده باشد.

 

مطالب مرتبط
کوکی های نارگیلی رویایی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.