عفونت باکتریایی در خون چیست؟

0

عفونت باکتریایی در خون ، در مراحل اولیه، در صورتی که خیلی زود تشخیص داده شود، می تواند با آنتی بیوتیک ها درمان شود. محققان به دنبال یافتن بهترین روش برای تشخیص این بیماری هستند. بنابراین شناخت عفونت باکتریایی و همچنین علل و علائم آن بسیار مهم است. امروزه درمان های موثر، عفونت باکتریایی در خون  و برخی اطلاعات اولیه در مورد این بیماری، از جمله علل، علائم و پیشگیری آن را به شما نشان می دهند.

عفونت باکتریایی در خون در مراحل اولیه چیست؟

داشتن اطلاعات کافی درباره عفونت در خون در مراحل اولیه بیماری، بسیار موثر است. به استثنای استفاده از این روش های درمانی که ذکر میک نیم، توصیه م یشود با یک پزشک در این باره نیز مشورت کنید.

سپسیس یک عفونت حاد است که توسط باکتری ها در خون ایجاد می شود. علائم بالینی متعددی دارند، از جمله پیوند اعضاء چندگانه و شوک های سپتیک که میزان مرگ و میر بسیار بالایی از۲۰ درصد تا ۵۰ درصد موارد را شامل می شود. شوک سپتیک یک نشانه جدی از سپسیس است.

Septicemia (عفونت خون توسط ارگانیسم های چرکی و عفونی) یک عفونت جدی است که نشانه های اولیه ای ندارد، بلکه وارد جریان خون  می شود. دلایل بسیاری سبب سپسیس می شوند مانند آسیب اولیه شدید، درمان نکردن به موقع و یا ویروسی شدن میکروارگانیسم های بسیار قوی.

علائم و نشانه های عفونت باکتریایی در خون چیست؟

علائم و نشانه های رایج این بیماری عبارتند از:

  • دمای بالای ۳۸ درجه سانتیگراد یا زیر ۳۶ درجه سانتیگراد
  • تاکی کاردی ( ضربان قلب غیر طبیعی) بیش از ۹۰ ضربه در دقیقه
  • سرعت ریتم ضربان ۲۰ ضربه در دقیقه

علائم و نشانه های جدی سپسیس عبارت است از:

  • میانگین تولید ادرار به شدت کاهش می یابد.
  • بیماری ناپایدار روحی و روانی
  • کاهش تعداد پلاکت
  • تنگی نفس
  • آریتمیا ( ریتم نامنظم و غیر طبیعی قلب)
  • درد شکمی
  • شوک عفونتی
مطالب مرتبط
نحوه مصرف سفتی بوتن (Ceftibuten)

علت عفونت باکتریایی در خون چیست؟

در واقع، بسیاری از عوامل خطرزا می توانند منجر به سپسیس شوند، از جمله:

  • افراد مسن
  • نوزادان
  • نوزادان نارس

افرادی که از داروهای سرکوب کننده ایمنی استفاده می کنند، مانند مصرف طولانی مدت استروئیدها و داروهای ضد انعقاد

درمان با مواد شیمیایی و اشعه درمانی

افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، ایدز، سیروز کبدی، بیماری های دریچه قلبی و بیماری های مادرزادی قلبی، بیماری مزمن ریه، نارسایی مزمن کلیه

بیماران مبتلا به اسپلنکتومی ( برداشتن طحال طی یک عمل جراحی)، اعتیاد به الکل، بیماری های خون، گرانولوم بدخیم(یک توده گرانول بافتی که معمولا در پاسخ به عفونت، التهاب و یا وجود یک ماده خارجی ایجاد می شود)

بیمارانی که  از دستگاه های داخلی نخاع یا دستگاه هایی مانند کار گذاشتن پیچ یا مهره درون بدن، کانال ها یا مجراها، و یا قرار دادن لوله هایی درون نای استفاده می کنند.

پیشگیری از عفونت باکتریایی در خون

تمییز نگه داشتن دستها

بهداشت دستها مهمترین اقدام در جلوگیری از بروز عفونت است، زیرا دستها ، ابزار مهمی در گسترش عوامل عفونی هستند که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و دیگر مورد بحث نمی باشند. مطالعات همچنین نشان می دهد که روند شستشوی دست به درستی انجام نمی گیرد.

مردم اغلب از اهمیت شستن دست هایشان آگاهی ندارند. در جهان، شیوع عفونت بسیار بالا است. در دست، دو نوع باکتری وجود دارد، از جمله باکتری های ساکن و  باکتریهایی که قابل انتقال هستند. باکتری های ساکن کمتر از طریق تماس طبیعی باعث ایجاد عفونت می شوند، اما از طریق روش های تهاجمی می توانند سمی باشند. باکتری های منتقل شونده، عفونت های باکتریایی شدیدی هستند که معمولا تا ۲۸ ساعت عمر دارند و دوام می آورند.

چگونه بهداشت دستها را رعایت کنیم؟

آب تمیز، ترجیحا آب گرم، و محلول صابون را آماده کنید.

مطالب مرتبط
10 ماده غذایی مرگبار و سمی

جواهرات خود را درآورید، اگر ناخن هایتان بلند است، کوتاه کنید و  آستین های خود را تا بالای آرنج ،تا بزنید.

آب را بر روی آرنج ها یا پاهای خود بریزید.دست ها و بازوان خود را پائینتر از آرنجها قرار دهید.

حدود ۳ تا ۵ میلی لیتر از مایع دستشویی را در کف دست خود بریزید و کف دستان خود را بهم بمالید.

با کف یک دست خود، پشت دست دیگر خود را بشوئیدو سپس انگشتان دست و بالعکس.

کف دست ها را به هم بمالید و انگشتان خود را با هم جفت کنید.

انگشتان یک دست خود را بر روی کف دست دیگر بمالید و برعکس نیز انجام دهید.

انگشت یک دست را  با حرکات چرخشی، بر روی دست دیگر خود بمالید.

پنج انگشت یک دست را با حرکات چرخشی، بر روی کف دست دیگر خود بمالید و بر عکس.

دستان خود را با صابون و زیر آب بشوئید.

با استفاده از یک حوله و آرنج خود، شیر آب را ببندید و حوله را در جای خودش قرار دهید.

دستان خود را با یک حوله یا کاغذ خشک کن یا دستگاه خشک کن، خشک کنید، ابتدا انگشتان دست، سپس دست و در آخر مچ دست خود را خشک کنید.

لوازمی را که اغلب در منزل و محل کار با آنها سرو کار دارید، تمیز کنید. شما می توانید تعداد باکتری های محیط را، با تمییز نگه داشتن لوازم خود کم کنید.

از افرادی که به نظر می رسند بیمار باشند، دوری کنید.شما نمی دانید چه کسی فقط سرما خورده است یا مبتلا به بیماری شدیدتر می باشد. بنابراین بهتر است به کسی که به نظر بیمار می رسد، خیلی نزدیک نشوید.

از تماس با افرادی که می دانید مبتلا به عفونت یا آنفولانزا هستند و یا کسانی که به شما گفته اند عفونتی دارند، اجتناب کنید.

مطالب مرتبط
خواندن با صدای بلند باعث افزایش حافظه و گرفتن نمره بهتر می شود

توجه: گاهی اوقات آب و غذا می توانند آلوده باشند، بنابراین شما باید اطلاعاتی در مورد پیشگیری از آلوده شدن مواد غذایی و آب، داشته باشید.

هنگام تهیه غذا دست ها را تمیز نگه دارید. شستشوی دست یک گام مهم در جلوگیری از عفونت در داخل و خارج از آشپزخانه می باشد. قبل و بعد از غذا باید دست های خود را حتما بشویید. مهم است که دست ها را  پس از رفتن به دستشوئی و تعویض پوشک و قبل از اینکه شروع به پخت و پز کنید، کامل بشویید.

چه وقت برای عفونت باکتریایی در خون به پزشک مراجعه کنیم؟

به محض این که علائم بالا را احساس کردید و یا درد شما بیشتر یا بدتر شد، قرار ملاقاتی با پزشک یا جراح خود در این زمینه داشته باشید.پزشک، درمان های پزشکی حرفه ای مانند آزمایش های مناسب و آزمایشات اشعه ایکس و آزمایش های خون را برای تعیین دلایل وضعیت شما انجام می دهد و بهترین توصیه ها را برایتان دارد. اجازه ندهید وضعیتتان به جایی برسد، که قابل درمان نباشد.

 اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.