معرفی ۸ ماده‌ی غذایی برای افزایش بهره وری

0

بر همگان روشن شده که آن‌چه که می‌خوریم مستقیم یا غیر مستقیم بر روی یکایک کارهایی که انجام می‌دهیم مؤثر است. در همین راستا برخی مواد غذایی وجود دارند که بر روی بهره وری مؤثر هستند.

در این نوشتار به این مواد غذایی خواهیم پرداخت. این امر به سبب آن است که بسیاری از افراد، که احتمالاً شامل شما نیز می‌شوند، خواهان افزایش بهره وری در محیط کاری خود هستند و چه بهتر که این فرآیند از طریق مصرف غذاهایی سالم صورت گیرد.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که با داشتن رژیم غذایی‌ای سالم  و استاندارد می‌توان تا ۲۰ درصد موجب افزایش بهره وری شد. بیایید با هم ببینیم که کدامین غذاها می‌توانند موجب افزایش بهره وری شوند.

مواد غذایی مفید برای افزایش بهره وری

۱- چغندر:

از بودن اسم چغندر در زمره‌ی مواد غذایی‌ای که موجب افزایش بهره وری می‌شوند تعجب نکنید. چغندر مقدار زیادی نیترات دارد، ترکیبی طبیعی که با فعالیت به عنوان وازودیلاتور می‌تواند موجب افزایش گردش خون شود.

یک تحقیق نیز نشان از آن دارد که پیروی از رژیم غذایی دارای آب چغندر می‌تواند موجب افزایش گردش خون در قسمت‌های از مغز که مسئولیت تمرکز را بر عهده دارد شود.

۲- ماهی سالمون:

ماهی سالمون حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ است که برای افزایش انرژی روانی و تمرکز مفید است. این اسید چرب فواید متعددی برای بدن به همراه دارد، از جمله کاهش سطح التهاب و تقویت سلامت قلب.

تحقیقاتِ جدید نیز نشان از آن دارند که مصرف ماهی سالمون در افزایش قدرت تمرکز و تقویت حافظه نقشی مؤثر دارد.

۳- بروکلی:

دلایل بسیاری برای مصرف کلم بروکلی وجود دارد و احتمالاً تا کنون در جاهای متعدد از فواید آن شنیده‌اید. اما آیا می‌دانستید که این کلمِ پر خاصیت برای افزایش قدرت مغز و به تبع آن برای افزایش بهره وری نیز مفید است؟

بروکلی غنی از ماده‌ای به نام کولین است. این کولین، ماده‌ای بسیار مفید برای افزایش قدرت ادراک است. تحقیقات نشان می‌دهند که کولین افزون بر افزایش قدرت ادراک در افزایش قدرت تمرکز و هم‌چنین تقویت حافظه نیز مؤثر می‌باشد.

۴- چای سبز:

با مصرف یک لیوان چای سبز در اوایل روز می‌توانید موجب افزایش بهره وری خود شوید. تحقیقات نشان‌گر آن هستند که مصرف چای سبز در کاهش اضطراب، افزایش دقت و تقویت حافظه مؤثر است.

افزون بر این، آزمایشات حیوانی نیز نشان می‌دهند که مصرف چای سبز می‌تواند در مبارزه با سندرم خستگی مزمن مفید باشد و از این طریق نیز موجب افزایش بهره وری شود.

۵- تخم مرغ:

با مصرف تخم مرغ در اوایل روز نیز می‌توان به افزایش بهره‌وری کمک کرد. تخم مرغ افزون بر آن که حاوی کولین، همان ماده‌ای که در بالا به آن اشاره شد، است از مقدار پروتئین مناسبی نیز برخوردار می‌باشد. در همین راستا، یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف صبحانه‌های سرشار از پروتئین به نسبت صبحانه‌های کربوهیدراتی در کاهش میزان ترشح هورمون گرلین مؤثرتر اند. (هورمون گرلین موجب احساس گرسنگی می‌شود.) از این رو، با مصرف تخم مرغ، که منبعی غنی از پروتئین است، می‌توان در طول روز احساس سیری بیش‌تری داشت و نتیجتاً به جای تمرکز بر روی صداهای شکم به وظیفه و کار خود توجه نمود.

۶- شکلات تلخ:

خبر خوبی برای دوست‌داران شکلات تلخ داریم. شکلات تلخ نیز در زمره‌ی مواد غذایی‌ای که موجب افزایش بهره وری می‌شوند قرار دارد. این ماده‌ی غذاییِ محبوب به سبب دارا بودن مقدار زیادی کافئین در افزایش سطح انرژی و آگاهی مفید است. افزون بر این، شکلات تلخ حاوی مقدار زیادی منیزیم است، ماده‌ای معدنی که در مطالعات حیوانی بر روی اثرات مثبت آن در افزایش قدرت یادگیری و تقویت حافظه صحه گذاشته شده است.

پس اگر دوست‌دار شکلات تلخ هستید هم از طعم آن لذت ببرید و هم از مزایایش، اما مراقب باشید که در مصرف‌اش افراط نکنید چرا که می‌تواند با عوارضی همراه باشد.

۷- بادام:

بادام نیز از جمله مواد غذایی مفید برای بدن و افزایش قدرت مغز است. مصرف یک اونس از این آجیل خوش‌طعم می‌تواند ۳۷ درصد از نیاز روزانه به ویتامین E را برطرف سازد (ویتامین E ویتامینی مفید جهت محافظت از مغز در دوران میان‌سالی است).

مضافاً مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که مصرف بادام همراه است با افزایش سطح استیل‌کولین، نوعی پیام‌رسان عصبی که موجب افزایش قدرت یادگیری و تقویت حافظه می‌شود.

۸- سب‌زمینی شیرین:

سیب‌زمینی شیرین سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده است. آرام هضم می‌شود و به این ترتیب مدت‌زمانی طولانی می‌تواند انسان را سیر نگاه دارد و افزون بر این موارد موجب افزایش سطح انرژی می‌گردد و به این ترتیب در افزایش بهره وری نیز مفید است. علاوه بر این منبع مناسبی از ویتامین‌های A و C است که هر دو در افزایش عملکرد مغز مفید اند.

توجه

این مواد غذایی آن زمان می‌توانند در افزایش بهره وری مفید باشند که به یک رژیم غذایی سالم اضافه شوند. در صورتی که رژیم غذایی‌تان حاوی غذاهای مناسبی نباشد مصرف چند گرم بروکلی کاری از پیش نخواهد برد. مطمئن شوید که این مواد غذایی را به یک رژیم غذایی سالم و استاندارد که حاوی مقادیر مناسبی فیبر، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌ها است اضافه می‌کنید.

علاوه بر این به خاطر داشته باشید که صرفِ پیروی از یک رژیم غذایی مناسب نمی‌تواند به تنهایی موجب افزایش بهره وری شود، بلکه باید در کنار پیروی از یک رژیم غذایی سالم سایر عوامل را نیز در نظر داشته باشید. عوامل دیگری که می‌توانند در این مهم نقش داشته باشند عبارتند از: داشتن هدف، تمرکز بر کار و وظیفه، عدمِ اتلاف وقت به وسیله‌ی کار با گوشی و … .

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار مجاز می باشد.

مطالب مرتبط
آیا یک رژیم غربی به طور دائمی سیستم ایمنی بدن را تغییر می دهد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.