۹ دلیل لاغری و کاهش وزن بی دلیل!

0

اگر قصد کاهش وزن دارید و در حال تماشای کاهش وزن خود هستید ، تبریک میگوییم! همه چیز به نحوی است که قرار است باشد. اما اگر به طور غیرمنتظره وزن خود را از دست می دهید، جشن نگیرید. وزن شما نشانگر سلامت کلی شما است و نوسانات زیاد در وزن شما می تواند به این معنی باشد که چیزی به طور جدی دچار مشکل شده است.

نفس عمیق بکشید. ما قصد نداریم شما را بترسانیم، اما هنگامی که همه چیز به سلامتی مرتبط است، همیشه بهتر است بازی  را امن بازی کنیم، درست است؟ به علاوه، یک قرار ملاقات سریع با دکتر شما تعیین خواهد کرد که آیا شما خوب هستید یا ابرای تست های بیشتر نیاز به دقت و بررسی علل در زمینه ای که مداخلات پزشکی لازم است، نیاز دارید.

“رشمی سرینتان”، استاد دیابت، غدد درون ریز و بیماری های استخوانی در دانشکده ایکان ، می گوید: اگر ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن خود را طی سه تا شش ماه از دست بدهید، باید به پزشک رجوع کنید. بنابراین، برای مثال، اگر شما در وزن ۱۵۰ شروع کنید و به طور غیرقابل توضیحی در عرض چند ماه به ۱۳۵ کاهش پیدا کنید، این نشان می دهد که چیزی  در ارتباط با سلامتی شما درست نیست. در همین حال، اگر از مدتها پیش وزن خود را از دست میدهید و لباس هایتان برای شما گشاد شده است، این دلیل دیگری است که باید با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از قرار ملاقات شما، هر گونه تغییراتی که در شیوه زندگی، عادات غذا خوردن، یا برنامه خواب، و همچنین علائمی از قبیل خستگی یا سردرد اتفاق افتاده است، را بررسی کنید. اینها همه می تواند سرنخ هایی برای کمک به تعیین آنچه که واقعا در حال انجام است باشد.  در اینجا، ۹ دلیل که دکتر شما ممکن است به عنوان دلایل کاهش وزن ناخواسته مطرح کند آورده شده است:

مطالب مرتبط
چگونه بدون رفتن به باشگاه ورزشی ، وزن خود را کاهش دهیم؟

سرطان و کاهش وزن

بیایید به جلو برویم و کلمه “C” را از راه بیرون بیاوریم. بله، سرطان می تواند به کاهش سریع وزن منجر شود. “اسریناه” می گوید: “اگر کسی کاهش وزن ناگهانی را گزارش کند، اما هر گونه تغییر در مصرف غذا، روال تمرینات و سطح استرس را رد می کند، و آنها می گویند که مصرف داروهای آنها  نیز پایدار بوده است، من می دانم که این چیزی شبیه سرطان است”. بسیاری از سرطان ها با یک سندروم هدررفتی به نام سندرم کاشکسیا همراه هستند، میا فلر اضافه می کند. “سرطان کاشکسیا با التهاب سیستمیک، پروتئین منفی و تعادل انرژی و از دست دادن غیرمستقیم توده های بدن نادیده گرفته می شود.” این  عوارض اغلب در مراحل بعد دیده می شود سرطانهای معده و پانکراس، همچنین بعضی از ریه ها، سر و گردن و سرطان های کولورکتال از این نوع اند.  اما اگر علائم دیگر را نادیده گرفتید و سپس  متوجه کاهش وزن شدید، باید به پزشک مراجعه نمایید.

استرس و کاهش وزن

سین پات می گوید: “من بسیاری از افرادی را دارم که پس از رفتن به محل کار یا بحث با خانواده و یا عوامل استرس زای اجتماعی به من مراجعه می کنند و  مصرف غذا را متوقف می کنند.” این از دست دادن اشتها به “هورمون های پرواز ” وابسته است که بدن شما زمانی که تحت تأثیر این شرایط قرار می گیرد آزاد می کند. فلر توضیح می دهد: “یک ساختار در مغز به نام هیپوتالاموس، هورمون کورتیکوتروپین را تولید می کند که باعث کاهش اشتها می شود.” مغز همچنین پیام هایی را به غدد فوقانی که روی کلیه ها می نشیند به پمپ کردن  هورمون اپی نفرین [همچنین به عنوان آدرنالین شناخته می شود] می فرستد، که کمک می کند تا پاسخ بدن و یا پرواز بدن، حالت فیزیولوژیک افزایش یافته است که به طور موقت خوردن را رها کند. ” و اگر شما اشتها نداشته باشید، احتمالا وزن پایین می آید.

مطالب مرتبط
نظر FDA : قرص های ضد آفتاب نمی توانند از بدن در برابر آسیب های خورشید، مانند سوختگی یا سرطان، محافظت کنند

مشکلات گوارشی

اسرینا می گوید: “شرایطی مانند بیماری سلیاک، بیماری کرون، عدم تحمل لاکتوز و آسیب روده منجر به کاهش وزن می شود، زیرا باعث آسیب به مغز می شود.” کمبود جذب زمانی است که چیزی از جذب مواد مغذی مهم جلوگیری می کند. بیماری قلب در اغلب موارد می تواند به آسانی درمان شود – مانند یک رژیم غذایی بدون گلوتن در مورد بیماری سلیاک – اما شما باید به یک متخصص متخصص گوارش  مراجعه کنید که می تواند مشکل را تشخیص دهد.

دیابت

هنگامی که افراد مبتلا به دیابت جدید هستند، وزن زیادی را از دست میدهند. اسرینا می گوید: “دلیل آن این است که قند آنها خیلی زیاد است و در واقع  بیش از ظرفیت کلیه ها و سیستم بدنی است.” “آنها قادر به استفاده از قند خون خود برای سوخت بدن نیستند و این فقط توسط کلیه ها دفع می شود. بنابراین، به جای آن قند، – عضلات واستخوانها – نیز از دست رفته است. “به طور معمول، افراد مبتلا به دیابت نیز علائمی مانند تشنگی بیش از حد، احساس سوزش بیشتر، سوزش در چشم و بیحسی یا سوزش در دست و پا را حس میکنند.

بیماری های تیروئید

تیروئید متابولیسم بدن را کنترل می کند، بنابراین مسائل مربوط به تیروئید باعث مشکلات وزنی می شود. و در حالی که یک متابولیسم بالا برای کاهش وزن مناسب است، متابولیسم بیش از حد می تواند ناسالم باشد. “اگر فردی دارای تیروئید بیش از حد فعال است – یک بیماری به نام هیپرتیروئیدیسم – این فرد با کاهش وزن سریع و گاهی اوقات عوارض دیگری مانند افزایش ضربان قلب، اضطراب بیشتر، لرزش ، یا بی خوابی مواجه میگردد.

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی، به عنوان بیماری ادیسون نیز شناخته می شود، هنگامی رخ می دهد که بدن شما کورتیزول کافی تولید نمی کند. بله، این همان کورتیزول است که در پاسخ استرس شما دخیل است. اسرینا توضیح می دهد: “تحت استرس زیاد، شما یک تن کورتیزول تولید می کنید، این پاسخ طبیعی بدن است.” او می گوید: “افرادی که سطوح کورتیزول بسیار پایین دارند نمی توانند این پاسخ استرس طبیعی را داشته باشند و آنها فوق العاده بیمار می شوند.” نارسایی قلبی معمولا با کاهش سریع وزن، تهوع، سرگیجه و عفونت های بیشتری همراه است.

مطالب مرتبط
باکتری های پوستی ممکن است از سرطان پوست جلوگیری کنند

آرتریت روماتوئید

بین ۱ تا ۳ درصد زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید، یک اختلال التهابی مزمن مفاصل بدن هستند. و این مساله می تواند باعث کاهش سریع وزن شود. به همین دلیل، در آرتریت روماتوئید، سیتوکین های پرولعالمین نه تنها موجب التهاب می شوند، بلکه باعث افزایش سوخت انرژی نیز می شود. فلر توضیح می دهد که به این معنی است که هر روز بیشتر کالری و چربی بدن سوخته میشود. آرتریت روماتوئید اغلب بین سن ۳۰ و ۵۰ سالگی شروع می شود.

افسردگی

کاهش اشتها و کاهش وزن علائم شایع افسردگی است. فلر می گوید: “بعضی افراد مبتلا به افسردگی ممکن است انرژی کاهش یافته و همچنین کاهش علاقه در بسیاری ازموارد را تجربه کنند. “این می تواند به مواد غذایی منتقل شود و در نتیجه باعث کاهش مصرف غذا و کاهش وزن شود.”

 انگل ها

تعدادی از علائم مرتبط با انگل ها، به ویژه آنهایی که باعث علائم گوارشی می شوند، که کلمنت ها و پروتوایز نامیده می شوند، استادیار پزشکی و مدیر کلینیک گوارش در دانشکده پزشکی ایکان  می گوید: “علائم می تواند شامل اسهال، تهوع، استفراغ و عدم اشتها باشد، که می تواند به کاهش ناخواسته وزن کمک کند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.