آلودگی جیوه به همراه تغییرات دمایی سبب تغییر در نسبت جنسیتی لاک پشت های گازگیر شده است

0

آلودگی جیوه به همراه تغییرات دمایی سبب تغییر در نسبت جنسیتی لاک پشت گاز گیر شده است

لاک پشت گاز گیر : شیوه های کشاورزی و آلودگی جیوه در ایالات متحده موجب شده که لاکپشت گاز گیر(نام علمی: Chelydra serpentina)، بیشتر به صورت نر متولد شوند چرا کهبر خلاف انسان ها، جنسیت لاک پشت ها توسط شرایطی که تخم ها در آن رشد می کنند، مانند درجه حرارت تعیین می گردد.

در حالی که گرم شدن کره زمین موجب افزایش بیش از حد لاکپشت های دریایی ماده در اقیانوس آرام شده است، عوامل محیطی در ویرجینیا تاثیر منفی بر لاک پشت گاز گیر ایالات متحده داشته و باعث شده که تعداد نرهای متولد شده بسیار بیشتر از ماده ها باشد.

یک تیم از دانشمندان که به تحفقیق در این زمینه پرداختند دریافتند که اثر خنک کننده استفاده از زمین های کشاورزی همراه با اثرات آلودگی شیمیایی جیوه بر تعداد جمعیت بچه لاک پشت های گازگیر نر تأثیر بسزایی داشته است.

پروفسور ویلیام هاپکینز، متخصص حفاظت از حیات وحش ویرجینیا، در این خصوص بیان داشت:

“کار ما نشان می دهد که فعالیت های روزمره انسان می تواند عوارض جانبی غیر منتظره و گاها خطرناکی بر روند روتین حیات وحش داشته باشد.”

ما با تغییرات بزرگی در تعداد لاک پشت های نر مواجه بوده ایم که به دلیل عوامل مختلفی روی داده که شایع ترین آن ها تغییر در میزان آلودگی و کشاورزی بوده است.

لانه های خنک به معنای به دنیا آمدن تعداد لاک پشت گاز گیر نر بیشتر است. هنگام ساخت لانه ، لاک پشت های ماده در اوایل تابستان به سمت زمین های کشاورزی که در آن زمان، باز و آفتابی هستند جذب می شوند، در حالی که مطالعات پروفسور هاپکینز و همکارانش نشان می دهد این حرکت، حرکت درستی نیست.

مطالب مرتبط
لاک پشت رودخانه مری با مزه با موهای سبز رنگ احتمالا به تنهایی خواهد مرد

نتایج ما نشان می دهد که لاک پشت ها از زیستگاه طبیعی لانه سازی خود به سمت  زمین های  زراعی کشاورزی آمده اند  و این تصمیم آن ها، عواقب نامطلوبی را برای تولید مثل موفق این گونه لاک پشت به همراه داشته است.

همانطور که محصولات کشاورزی با تراکم های مختلف به سرعت در طول تابستان رشد می کنند، به سرعت لانه های لاک پشت ها در درون سایه قرار می گیرند و در نتیجه نسبت جنسی آنها به هم می ریزد.

علاوه بر این محققان دریافتند که این اثر توسط جیوه موجود در این گونه زمین های زراعی ، که از سال ۱۹۲۹ تا ۱۹۵۹ از یک کارخانه تولیدی در ناحیه جنوبی رود ویرجینیا نشت کرده تشدید می شود..

قبلا مشخص شده بود که جیوه بر روی میزان تکثیر حیوانات گونه خزندگان تاثیر می گذارد، اما دانشمندان ویرجینیا برای اولین بار متوجه شدند که این ماده به طور خاص بر نسبت جنسیتی تخم ها نیز تاثیر می گذارد.

آنها دریافتند که سطح بالاتر جیوه موجود در خون لاکپشت های گاز گیر ماده به علاوه تاثیر دمای محیط سبب می شود که نرهای بیشتری در این گونه لاک پشت متولد شوند.

این یافته ها در همین هفته جاری در مجله Biological Conservation منتشر شد.

پروفسور هاپکینز می گوید:

“نسبت جمعیتی لاک پشت گاز گیر به نحو فاحشی تغییر نموده و این تغییر می تواند سبب انقراض این گونه استثنایی از لاک پشت ها شود.”

این تعاملات غیر منتظره موجب نگرانی جدید و جدی ای در مورد چگونگی واکنش حیات وحش به تغییرات محیطی به دلیل فعالیت های انسانی شده است.

بنابراین، هم اکنون دانشمندان تصمیم گرفته اند تا فکری به حال تغییرات دمایی لانه این لاک پشت ها در طول فصل تخم گذاری کنند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز می باشد.

مطالب مرتبط
بهترین گوشی های هوشمند اندرویدی برای کودکان در سال 2018

 همچنین بخوانید :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.