مارمولک های با خون سبز ممکن است در برابر بیماری ها مقاوم باشند

0

مارمولک هایی با خون سبز ممکن است در برابر بیماری ها مقاوم باشند

مارمولک های با خون سبز: در رگ های برخی از مارمولک های گینه نو، خون بسیار سمی جریان دارد که ۴۰ برابر از هر سمی که در گذشته کشف شده برای انسان ها سمی هستند.

علاوه بر اینکه این سم کشنده است، رنگ آن نیز بسیار قابل توجه می باشد. این رنگ مانند سایه روشنی از سبز لیمویی است که باعث می شود ماهیچه ها، استخوان ها و حتی زبان این خزنده سمی نیز سبز باشند.

این رنگ به علت سطوح بالای بیلی وردین به وجود می آید. بیلی وردین یک رنگدانه صفراوی سبز است که به عنوان یک ماده زائد تولید شده و   باعث ایجاد زردی در انسان می شود.

زاکری رودریگز، که نویسنده ی اصلی مقاله است در جستجوی علل این خون غیر معمولی می گوید:دانشمندان معتقدند که شایع بودن خون سبز در میان مارمولک های گینه نو ، بدین معناست که این خون سمی احتمالا مزایای زیادی برای سلامتی این موجود به همراه دارد. علاوه بر داشتن بالاترین غلظت بیلی وردین نسبت به هر حیوانی، این مارمولک ها در برابر سمیت رنگدانه های سمی صفراوی مقاوم شده و از سلامتی بی نظیر برخوردار هستند.
پروفسور کریس آستین از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، که در آزمایشگاه آقای رودریگز کار می کند بیان داشت که این بررسی ها، منجر به انجام چندین عملیات گسترده در عمق جنگل های بارانی گینه نو شده تا تنوع خیره کننده خزندگان و دوزیستان مورد مطالعه قرار گیرد.

دانشمندان به طور خاص بر مارمولک های خون سبز تمرکز نموده اند چرا که این موجودات در هیچ کجای جهان به جز این جنگل های بارانی قابل مشاهده نیستند.
در طول این تست ها،  نمونه های دی ان ای   ۵۲ گونه مارمولک جمع آوری شده که شامل شش گونه با خون سبز بود. دو گونه از این گونه های خون سبز کاملا جدید بوده و از لحاظ علمی کاملا ناشناخته هستند. با استفاده از این اطلاعات ژنتیکی، آنها توانستند یک درخت خانوادگی را ایجاد کنند، که نشان می دهد حداقل چهار گونه متفاوت از مارمولک های خون سبز، به صورت مستقل از اجداد خون سرخ خود به وجود آمده اند و این یعنی تکامل .

مطالب مرتبط
ماجراهای جالب زنانی که موفق به فرار از زندان شده‌اند (قسمت دوم)

آقای رودریگز می گوید:

“ما از بررسی تاریخ پیچیده این حیوانات هیجان زده شدیم و با مشاهده گستردگی  گونه های خون سبز در میان مارمولک ها غافلگیر شدیم.”

او در ادامه سخنانش افزود که واقعیت این است که به نظر می رسد خون سبز صرفا یک معجزه تکاملی نیست، بلکه یکی از ویژگی های مفیدی است که از نظر طبیعی انتخاب شده است.

سطوح بالایی از بیلی وردین در خون چندین گونه ماهی و حشره نیز ثبت شده است و در بعضی از گونه های قورباغه در استخوان ها، پوست و خون قابل مشاهده است.

خون سبز و ایمنی بسیار بالا

چنین مشاهداتی این ایده را تقویت می کند که خون سبز  از لحاظ تکاملی دارای ارزش بسیاری ​​است و مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که رنگدانه های صفراوی ممکن است نقش آنتی اکسیدان ها را ایفا کنند یا حتی در برابر بیماری از این موجودات محافظت نمایند. هدف بعدی ما شناسایی ژن های مسئول خون سبز است. این یافته ها همین امروز در مجله Science Advances منتشر شد.

کشف آنچه که  سبب ایمنی مارمولک ها در مقابل اثرات مضر رنگدانه های سبز می شود نیز ممکن است به درمان بیماری زردی یا یرقان کمک کند. – زردی یا یرقان بیماری که انسان ها بدان مبتلا می شوند و باعث زرد شدن پوست و چشم و همچنین سوء عملکرد کبد می گردد. آقای رودریگز می گوید، “درک تغییرات فیزیولوژیکی پایه که سبب شده   این مارمولک ها به بیماری زردی مبتلا نشوند ممکن است جایگزین رویکردهای غیر سنتی رسیدگی به این مشکلات خاص شود.
پروفسور سوزان پرکینز از موزه تاریخ طبیعی آمریکا، که یکی از محققان فعال در این بررسی بود، می گوید:

مارمولک های سبز گینه نو،  به عنوان یک انگل شناس،  برای من فوق العاده جذاب هستند، زیرا یک محصول کبدی مشابه بیلی روبین را که به شدت  برای انسان ها مضر است به راحتی با خود حمل می کنند.

مطالب مرتبط
لحظه های پدرانه ای که قند در دلتان آب میکند

دانشمندان هم اکنون در حال انجام تست های مختلفی بر روی خون سبز این مارمولک های استثنایی هستند و در ذهن هر کدام از آن ها سوالات بسیاری وجود دارد که هنوز به هیچ کدام از آن ها پاسخی داده نشده است.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.