ماسکتومی دوتایی، خطر مرگ بر اثر سرطان سینه را در زنان دارای ژن جهش یافته کاهش می دهد

0

ماسکتومی دوبل، خطر مرگ بر اثر سرطان سینه را در برخی از زنان دارای ژن جهش یافته کاهش می دهد

زنان حامل ژن جهش یافته ای که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد، می توانند با کمک ماسکتومی دوتایی رادیکال امید به زندگی بیشتری را به دست آورند، اما این امر به جهش ژن هایی که حمل می کنند بستگی دارد.

بر طبق تحقیقات  محققان هلندی، خطر ابتلا به سرطان سینه  در بیماران مبتلا به جهش در ژن BRCA1   با برداشتن هر دو سینه کاهش خواهد یافت. با این حال همین مطالعه با انجام تحقیقاتی بر روی ۲۷۰۰ زن مبتلا به جهش هایی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می داد دریافت، در کسانی که دارای جهش در ژن (BRCA2) می باشند، خطر ابتلا به این بیماری با برداشتن سینه ها کاهش نمی یابد. یافته های ارائه شده در کنفرانس سرطان سینه اروپا از مطالعات انجام شده بر روی زنان سالمی به دست آمد که به لحاظ ژنتیکی دارای خطر ابتلا به سرطان سینه بودند و نظارت و یا ماسکتومی دوتایی کاهنده ریسک(BRRM) را انتخاب کرده بودند.

برای افراد حامل جهش BRCA1، ماسکتومی دوتایی نه تنها به شدت خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد، بلکه در مقایسه با درمان های مراقبتی و نظارتی،  بقای افراد مبتلا به این نوع خاص از سرطان سینه را نیز بهبود می بخشد. با این حال، برای افراد حامل ژن BRCA2  ، به نظر می رسد ماسکتومی دوتایی کاهنده ریسک به رغم کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، منجر به درصد بقای مشابهی با افراد مبتلا به سرطان سینه که از این روش استفاده نمی کنند می گردد.

هر دو نسخه جهش یافته BRCA1 و BRCA2 احتمال ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش می دهند. ۷۲  درصد از افراد حامل جهش ژن BRCA1 و ۶۹ درصد از زنان مبتلا به جهش در ژن BRCA2 باید انتظار داشته باشند تا سن ۸۰ سالگی به سرطان پستان مبتلا شوند در حالی که این میزان در جمعیت سالم تنها ۱۲ درصد است .

مطالب مرتبط
فرم جدیدی از دی ان ای در درون سلول های انسانی کشف شده است

در ماه مه ۲۰۱۳، ستاره هالیوود، آنجلینا جولی هر دو سینه خود را پس از کشف جهش در ژن BRCA1 ، برداشت. دو سال بعد، پس از ادامه یافتن این تهدید ، او تخمدان های خود را نیز برداشت. چرا که جهش های BRCA ،خطر ابتلا به سرطان تخمدان را نیز افزایش می دهند. مطالعه جدیدی از هلند، ۱۶۶۹ زن حامل ژن جهش یافته BRCA1 و ۱۱۹۹ زن حامل ژن جهش یافته BRCA2 را مورد ردیابی قرار داد. همه زنان سالم بودند و هیچ سابقه قبلی سرطانی نداشتند و برای حدود ۱۱ سال مورد مطالعه قرار گرفتند.

هفت نفر از این زنان حامل ژن جهش یافته BRCA1 بودند و  تحت ماسکتومی دوتایی قرار گرفتند و ۲۶۹ نفر نیز تصمیم گرفتند که این کار را انجام ندهند  و مبتلا به سرطان سینه شدند. تنها یک نفر از گروه ماسکتومی دوتایی در طی دوره پیگیری سرطان سینه فوت کرد، در حالی که ۱۹ نفر از گروه مراقبت در این دوره فوت کردند. برای افراد حامل ژن جهش یافته BRCA2، میزان مرگ و میر ، چه سینه های خود را بر می داشتند یا خیر، اندک بود. دکتر Heemskerk-Gerritsen یافته های این کنفرانس را در بارسلونا ارائه داد. او در این خصوص گفت تفاوت در بقا نشان می دهد که این دو جهش باعث انواع مختلفی از تومور ها می شوند.

اختصاصی وردنگار؛ هر گونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.