معرفی ۱۰ مورد از جاذبه های گردشگری شهر رم (قسمت اول)

0

در شهری پر از نمادهای عهد عتیق و دین مسیحیت، اینکه بدانیم ابتدا باید به بازدید چه بخشی برویم سخت است. البته، این علایق شماست که در این تصمیم گیری نقش دارد ولی مکان های خاصی از جمله تماشاخانه کولوسئوم و معبد پانتئون وجود دارند که از جاذبه های گردشگری شهر رم در اروپا است و حتما باید به بازدید آن بروید.

با این نوشتار از وردنگار، که در دو بخش ارائه می‌گردد، همراه باشید تا سفری داشته باشیم به رمِ ایتالیا و جاذبه‎های گردشگری‌اش.

جاذبه‌های گردشگری شهر رم

۱- کولوسئوم و طاق کنستانتین

آمفی تئاتر فلاوین (Flavian) از جذاب ترین مناطق دیدنی رم در حکم برج ایفل برای پاریس است. بزرگترین سازه ای که از عهد روم برای ما باقی مانده است، یعنی کولوسئوم، هنوز هم الهام بخش مدل استادیوم های ورزشی است. طراحی استادیوم های فوتبال کنونی کاملا بر اساس طرح بیضی شکل این سازه رومی است. این بنا در سال ۷۲ پس از میلاد به وسیله وسپاسیان شروع شد و بعد پسرش تیتوس با اضافه کردن طبقه چهارم آن را بزرگتر کرد، این بنا از جاذبه های گردشگری شهر رم در سال ۸۰ پس از میلاد با مجموعه ای از بازی های باشکوه افتتاح شد.

کولوسئوم به اندازه کافی برای اجرای تئاترها، جشنواره ها، سیرک ها یا بازی ها بزرگ بود و خاندان امپراطوری و مقامات رسمی در طبقه پایین، خانواده های اشرافی رومی در طبقه دوم و مردم در طبقات سوم و چهارم به تماشای آن ها می نشستند.

در کنار کولوسئوم، طاق کنستانتین قرار دارد که به همان اندازه مشهور است، طاق پیروزی که به وسیله مجلس سنا به افتخار امپراطور با عنوان “آزادی بخش شهر و ارمغان آورنده صلح” بعد از پیروزی او در جنگ پل میلیفیو (Milvian Bridge) در سال ۳۱۲ ساخته شد. صف ها بازدید طولانی هستند و به آرامی حرکت می کنند، پس شما می توانید با پیوستن به تور پیاده روی نصف روزی کولوسئوم و روم باستان با خرید از پیش بلیت های Skip the Line در زمان صرفه جویی کنید و همچنین یک راهنمای مطلع هم برای گردش در رم به همراه داشته باشید.

مطالب مرتبط
منطقه پریپیت و فاجعه هسته ای چرنوبیل از نگاه عکاس اکراینی

۲- شهر واتیکان

واتیکان با مساحتی کمتر از نصف یک کیلومتر مربع، کوچکترین ایالت مستقل در جهان است که بیشتر آن به وسیله دیوارهای واتیکان محصور شده است. در داخل، کاخ و باغچه های واتیکان، بازیلیکا سنت پیتر و میدان سنت پیتر، محوطه ای که به وسیله پاپ، رئیس عالی کلیسای کاتولیک رومی اداره می شود، قرار دارد. این فضای کوچک در بین موزه ها و بازیلیکاهای بزرگش چیزهای زیادی برای عرضه به گردشگران دارد.

درون بازیلیکای سنت پیتر، شاهکار میلکل آنژ، باکره سوگوار (Pieta) همراه با تندیس ها و محراب هایی از برنینی و دیگران قرار دارد. بدون شک برجسته ترین موزه واتیکان کلیسای کوچک سیستین از جاذبه های گردشگری شهر رم است، که سقف دیوارنگاره شده اش معروف ترین اثر میکلآنژ است. در کاخ واتیکان، اتاق های رافائل (Raphael)، آپارتمان های برجیا (Borgia)، کتابخانه واتیکان و تعدادی موزه شامل گالری عکس، موزه هنرهای سکولار و موزه اتروسکن (Etruscan) و دیگر قسمت ها قرار دارد. مجموعه هایی که می توانید در این قسمت ها ببینید هر چیزی از کالسکه های پاپی گرفته تا هنرهای قرن بیستم که زمینه های دینی را منعکس می کنند شامل می شود.

صف های فروش بلیت برای جاذبه های برتر واتیکان بسیار طولانی هستند و ممکن است ساعت ها در این صف ها منتظر بمانید. برای صرفه جویی در زمان بلیت Skip-The-Line را برای تور موزه های واتیکان از جاذبه های گردشگری شهر رم همراه با کلیسای سنت پیتر، کلیسای سیستین و دیدار با آموزش دهندگان کتاب مقدس را از پیش تهیه کنید. این تور سه ساعته به شما اجازه می دهد تا از صف های طولانی بگذرید و مستقیم و همراه با راهنمایی مطلع وارد موزه ها شوید. هدفون هم ارائه می شود و شما می توانید زمان های حرکت مختلفی را انتخاب کنید یا تورتان به تور هنگام غروب یا دیدار با آموزش دهندگان کتاب مقدس تغییر دهید.

۳- پانتئون

پانتئون از جاذبه های گردشگری شهر رم یادبود عهد عتیق رومی که به بهترین شکل حفظ شده است و به طرز عجیبی طی عمر ۲۰۰۰ ساله خود سالم باقی مانده است. البته به جز اینکه پاپ گریگوری سوم کاشی های سقفی برنزی مطلای آن را برداشت، و پاپ اوربان هشتم دستور داد تا سقف برنزی آن کنده شود و ذوب شود تا برای ریخته گری سایبان محراب سنت پیتر و توپ های قلعه Sant’Angelo استفاده شود.

مطالب مرتبط
همه‌چیز در مورد شهر سوخته

پانتئون از برترین جاذبه های گردشگری شهر رم پس از آتش سوزی در سال ۸۰ پس از میلاد بازسازی شد و آجرکاری به کار رفته در آن فن استادانه بسیار حرفه ای سازندگان رومی را نشان می دهد. گنبد ۴۳ متری آن که بزرگترین دستاورد معماران داخلی رومی است، با تکیه گاه هایی پنهان نصب شده است که به خوبی درون دیوارها مخفی شده اند و دریچه مرکزی ۹ متری آن تنها منبع نور این بنا است.

 تاثیر هارمونیک داخلی آن در نتیجه تناسبات آن به وجود آمده است: ارتفاع آن برابر قطر آن است. اگرچه اولین امپراطوران مسیحی استفاده از این پرستشگاه بت پرستان را برای عبادت ممنوع اعلام کردند ولی در سال ۶۰۹ پاپ بونیفاس چهارم آن را به عفیفان و شهیدان مسیحی بخشید و از آن به بعد به مکان دفن شاهان ایتالیایی (ویکتور امانوئل دوم در طاقچه دوم از راست قرار گرفته است) و دیگر افراد مشهور ایتالیایی از جمله نقاشی به نام رافائل تبدیل شد.

۴- میدان رومی

گردش در رم و قدم زدن در این میدان، که حالا در وسط شهری مدرن و پر جنب و جوش قرار دارد، مثل قدم برداشتن به دو هزار سال قبل و قلب روم باستان است. اگرچه چیزی که از این مرکز زندگی رومیان و حکومت آن باقی مانده است تنها بخشی از شکوه و جلال اولیه آن را نشان می دهد ولی ستون های ایستاده و افتاده آن و طاق های پیروزی آن و باقیمانده دیوارهای آن هنوز حیرت انگیز است مخصوصا وقتی بدانید که برای قرن ها، تاریخ این میدان، تاریخ امپراطوری روم و دنیای غرب بوده است.

زندگی سیاسی و دینی رومیان به مرکزیت این مکان همراه با دیوان ها، بازارها و جایگاه ها اجماع عمومی بوده و امروزه از مناطق دیدنی رم است. بعد از قرن هفتم، بناها ویران شد و کلیساها و دژهایی در میان بقایای باستانی ساخته شد. سنگ های آن برای دیگر ساختمان ها استفاده شد و در قرن های ۱۸ و ۱۹ بود که حفاری سیستماتیک از لایه ۱۰ متری زمین تخته سنگ ها ساختمان ها باستانی را کشف کرد و بیرون آورد. چیزهایی که نباید بازدید از آن ها را از دست بدهید شامل پرستشگاه آنتونیوس پیوس، پرستشگاه کستور و پولوکس، پرستشگاه سترن (Saturn)، طاق سپتیموس سوروس، مجلس سنای روم باستان (Curia)، پرستشگاه وستا و طاق تیتوس از جاذبه های گردشگری شهر رم است.

مطالب مرتبط
معماری های جالب و دیدنی از سراسر دنیا

۵- فواره تروی

این شاهکار قرن هفدهم، که یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شهر رم است، در فیلم ها شهرت بسیاری پیدا کرده است و از جاهایی است که حتما باید ببینید. انداختن یک سکه (نه سه تا) در فواره تروی (Fontana di Tervi) سنتی است که طبق آن تصور می شد بازگشتتان به رم را تضمین می کند. فواره تروی که بزرگترین فواره رم است، به وسیله کانال آبی تامین می شود که به وسیله آگریپا، طرفدار بزرگ هنر در اولین قرن پیش از میلاد که آب را به حمام های خود آورد، ساخته شده است.

این فواره از مناطق دیدنی رم برای پاپ کلمنت دوازدهم و بین سال های ۱۷۳۲ و ۱۷۵۱ به وسیله نیکولا سالوی (Nicolò Salvi) ایجاد شد و در مقابل دیوار پشتی کاخ دوک های پولی (Poli) ساخته شد. این فوراه خدای دریاها اوکئانوس (نپتون) را همراه با اسب ها، تریتون ها و محافظان به تصویر کشیده است. آب در اطراف تندیس ها و سنگ های مصنوعی می چرخد و در یک حوض بزرگ جمع می شود که همیشه پر از سکه است.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.