معرفی ۹ درمان خانگی برای نوروپاتی دیابتی

0

اگر دیابتی هستید به احتمال زیاد نوروپاتی دیابتی را نیز تجربه کرده‌اید، وضعیتی که ۶۰ الی ۷۰ درصد افراد مبتلا به دیابت تجربه‌اش می‌کنند. نوروپاتی دیابتی بر اثر افزایش ثابت سطح قند خون به وجود می‌آید. در واقع هنگامی که اعصاب بدن آسیب دیده باشند، این امر می‌تواند منجر به احساس درد و یا بی‌حسی در اعضای انتهایی بدن از جمله دست‌ها و پاها (و حتی گاه سیستم گوارشی و اندام جنسی) شود.

در صورتی که نوروپاتی دیابتی را تجربه کرده باشید، پزشک‌تان، احتمالاً، تدبیری برای آن اندیشیده. اما می‌توان در کنار تدبیرِ پزشک از برخی روش‌ها برای درمان خانگی این معضل استفاده کرد. تمرکز ما در این نوشتار بر روی این درمان‌ها است. با ما همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر درمان‌های خانگی نوروپاتی دیابتی در افراد دیابتی.

درمان‌های خانگی نوروپاتی دیابتی

۱- سطح قند خون‌تان را کنترل کنید:

بدیهی است که اولین کار برای درمان نوروپاتی، کنترل وضعیت دیابت است. در واقع با کنترل دیابت یا به عبارت بهتر کنترل سطح قند خون می‌توان قدمی بزرگ در کنترل علائم نوروپاتی دیابتی برداشت. برای این کار:

  • غذای سالم بخورید. یعنی باید از غذاهای تازه و غلات کامل استفاده کنید و دوری کنید از مصرف غذاهای حاوی چربی‌های اشباع شده، چربی‌های ترانس، نمک و شکر.
  • فعالیت داشته باشید. تا جای امکان سعی کنید روزانه فعالیت داشته باشید و یا ورزش کنید. حتی پیاده‌روی روزانه نیز می‌تواند مفید باشد.
  • مدیتیشن را امتحان کنید. مدیتیشن موجب کاهش استرس می‌شود و احتمالاً می‌دانید که استرس افزایش سطح قند خون را به همراه دارد.
  • مرتباً قند خون‌تان را چک کنید. اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید آن را هم به طور مرتب بررسی کنید.

۲- آشواگاندا بخورید:

مصرف آشواگاندا (جینسینگ هندی) می‌تواند موجب کاهش سطح گلوکز خون شده و افزون بر این بهبود عدم تحمل گلوکز و حساسیت به انسولین را در پی داشته باشد. این فرآیند خود می‌تواند موجب کاهش علائم نوروپاتی دیابتی شود.

یک پژوهش نیز این ماجرا را تأیید می‌کند. در یک پژوهش که بر روی افراد دیابتی صورت گرفت، کسانی که ۵ گرم آشواگاندا به همراه شیر را روزی دوبار مصرف کرده بودند به طور قابل توجهی کاهش سوزش و مورمور را در دست‌ها و پاهایشان احساس کردند. بی‌حسی نیز تا حد زیادی کاهش یافته بود.

۳- از روغن گل پامچال استفاده کنید:

برای کاهش علائم نوروپاتی دیابتی می‌توانید از روغن گل پامچال بر روی نواحیِ تحت تأثیر نوروپاتی استفاده کنید. در صورتی که خوش‌شانس باشید این کار حتی می‌تواند بهبود عملکرد عصبی را در پی داشته باشد. مطالعات نیز نشان می‌دهند که ترکیب ویتامین E و روغن گل پامچال می‌تواند در درمان نوروپاتی‌های خفیف تا متوسط مفید باشد.

۴- از آروماتراپی (رایحه‌درمانی) استفاده کنید:

استفاده از روغن‌های ضروری که با روغن‌های حامل ترکیب شده باشند نیز می‌تواند در درمان نوروپاتی دیابتی مفید باشد. به عنوان مثال، در یک مطالعه از ترکیب روغن‌های اسطوخودوس، ترنج، درخت چای و گل شمعدانی جهت کاهش درد پای ناشی از نوروپاتی دیابتی استفاده شد. نتیجه این شد که استفاده از ترکیب این روغن‌ها بر روی پا در کمتر از ۳۰ دقیقه می‌تواند تسکین درد را در پی داشته باشد.

بنابراین اگر به نوروپاتی دیابتی مبتلا هستید می‌توانید روزانه از ترکیب روغن‌های ضروری و روغن‌های حامل جهت تسکین علائم نوروپاتی استفاده کنید.

افزون بر این، رایحه‌ی این روغن‌ها نیز می‌تواند در کاهش استرس مفید باشد. بنابراین این روغن‌ها می‌توانند از این طریق نیز در کاهش سطح قند خون و نتیجتاً درمان نوروپاتی دیابتی مفید واقع شوند.

۵- غذاهای دارای ویتامین ب ۱۲ بخورید:

ویتامین ب ۱۲ نقشی اساسی در حفظ عملکرد سیستم عصبی دارد. بنابراین برای حفظ عملکرد سیستم عصبی باید از مواد غذایی دارای ویتامین ب ۱۲ مصرف کنید. برخی از این مواد غذایی عبارت اند از:

  • گوشت قرمز
  • گوشت مرغ
  • ماکیان
  • حلزون
  • تخم مرغ
  • لبنیات
  • غلات صبحانه
  • مخمر

۶- سیگار را ترک کنید:

اگر واقعاً می‌خواهید نوروپاتی دیابتی دست از سرتان بردارد باید سیگار کشیدن را ترک کنید. سیگار نه تنها علائم را بدتر می‌کند بلکه می‌تواند خطر ابتلا به دیگر بیماری‌های مرتبط با نوروپاتی را نیز افزایش دهد.

۷- مراقب پاهای خود باشید:

نوروپاتی دیابتی می‌تواند بیش از همه پاهای افراد دیابتی را مورد حمله قرار دهد. بنابراین باید به عنوان یک فرد دیابتی از پاهای خود مراقبت کنید. برای این کار:

  • به طور مرتب وضعیت پاهای خود از لحاظ وجود زخم، پینه پا و موارد از این قبیل را بررسی کنید.
  • از کفش مناسب استفاده کنید. یعنی کفشی که هم راحت است و فشار غیرطبیعی را در قسمت‌هایی که به سبب نوروپاتی دچار پینه یا زخم شده‌اند کاهش می‌دهد، و هم از پاها در برابر آسیب‌های خارجی محافظت می‌کند.
  • از ورزش‌هایی که ممکن است به پا آسیب برسانند دوری کنید. سعی کنید به جای آن‌ها شنا کنید. دوچرخه‌سواری نیز گزینه‌ی مناسبی است.

۸- کرم کپسایسین را امتحان کنید:

درمان موضعی دیگری که می‌توانید امتحان‌اش کنید، استفاده از کرم کپسایسین است. این کرم که از فلفل قرمز ساخته شده می‌تواند در کاهش درد ناشی از نوروپاتی مفید باشد.

۹- پاهایتان را ماساژ دهید:

ماساژ گزینه‌ای عالی برای افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی است، زیرا هم برای درد مفید است و هم می‌تواند موجب کاهش استرس شود.

اختصاصی وردنگار؛ هر گونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
نوروپاتی چیست؟ بررسی علائم، عوارض تا تشخیص و درمان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.