معرفی ۹ غذا که خوردن‌شان سوزش سر دل را به همراه دارد

0

بیش از ۶۰ میلیون آمریکایی به سوزش سر دل دچار اند و البته در دیگر جاهای دنیا نیز افرادی بسیاری به سبب‌های مختلف از سوزش سر دل رنج می‌برند.

سوزش سر دل عموماً زمانی اتفاق می‌افتد که ریفلاکس معده اتفاق افتد، یعنی زمانی که اسید معده از معده به مری بیاید. معمولاً اسید معده از معده به مری نمی‌آید زیرا مانعی در سر راه آن قرار دارد به نام اسفنکتر پایینی مری. این اسفنکتر، عموماً بسته است مگر زمانی که عمل بلع صورت گیرد و یا فرد آروغ بزند. اما در افرادی که به ریفلاکس معده دچار اند، این عضله ضعیف است و به این ترتیب راه تا حدودی برای بالا آمدن اسید معده باز می‌باشد.

رژیم غذایی نیز در ضعیف شدن این عضله نقش دارد. برخی از مواد غذایی موجب می‌شوند که اسفنکتر پایینی مری سست شده و راه برای بالا آمدن اسید هموارتر گردد. تمرکز ما در این نوشتار، بر روی این مواد غذایی است. لذا اگر به سوزش سر دل دچار اید و بارها و بارها اسید معده‌ی خود را در مری‌تان احساس کرده‌اید این نوشتار را از دست ندهید.

غذاهایی که موجب سوزش سر دل می‌شوند

۱- غذاهای با چربی بالا:

غذاهای با چربی بالا از جمله موادی هستند که می‌توانند سوزش سر دل را به همراه داشته باشند. متأسفانه برخی غذاهای مفید و مغذی نیز در زمره‌ی این غذاها قرار می‌گیرند از جمله آووکادو، پنیر و آجیل. این غذاها از دو طریق موجب سوزش سر دل می‌شوند: یا اسفنکتر پایینی مری را سست می‌کنند و یا آن که موجب ترشح هورمون کوله سیستوکینین می‌شوند. این هورمون نیز موجب سست شدن اسفکنتر پایینی مری می‌شود.

به خاطر داشته باشید که این امر صرفاً برای غذاهایی که خود از میزان چربی بالایی برخوردار اند صادق نیست، بلکه شامل غذاهای سرخ شده نیز می‌شود.

۲- نعناع:

همواره گفته می‌شود که نعناع برای اغلب مشکلات گوارشی مفید است، اما برخی شواهد نشان از آن دارند که نعناع نیز می‌تواند موجب سوزش سر دل شود.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مصرف دوز بالایی از نعناع سوزش سر دل را به همراه دارد، اما نه آن که از طریق سست کردن اسفنکتر پایینی مری این امر را سبب شود، بلکه با خوردن آن پوشش مری دچار آزار شده و نتیجتاً به سوزش سر دل منجر می‌شود.

مطالعه‌ای دیگر نشان داد که بیش از ۵۰۰ نفر از کسانی که هر روز چای نعناع مصرف کردند، به میزان دو برابر بیش‌تر از سایرین در معرض سوزش سردل هستند.

از آن‌جا که شواهد متعددی نشان از ارتباط نعناع و سوزش ندارند، لذا اگر تجربه‌ی خودتان می‌گوید که نعناع موجب بهبودی اوضاع معده‌تان می‌شود به مصرف آن ادامه دهید اما اگر نعناع اوضاع‌ معده‌تان را بدتر می‌کند از مصرف‌اش اجتناب کنید.

۳- آب مرکبات:

گفته می‌شود که نوشیدن آب مرکبات نیز می‌تواند سوزش سر دل را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، در یک مطالعه که بر روی ۳۸۲ نفر از مبتلایان به سوزش سردل صورت گرفت، ۶۷ درصد از آنان پس از نوشیدن آب پرتقال سوزش سر دل را تجربه کردند.

دقیقاً مشخص نیست که به چه سبب نوشیدن آب مرکبات موجب سوزش سر دل می‌شود، اما برخی برآن اند که اسید موجود در آن‌ها است که چنین موردی را سبب می‌شود.

۴- شکلات:

شکلات نیز از جمله مواردی است که سوزش سر دل را موجب می‌شود. این امر هم به سبب وجود هورمون سروتونین و هم به سبب وجود کافئین در این ماده می‌باشد که هر دوی آن‌ها اسفنکتر پایینی مری را سست می‌کنند.

۵- غذاهای تند:

غذاهای تند از ماده‌ای به نام کپسایسین برخوردار اند که روند هضم را کاهش می‌دهد. این به معنای آن است که غذاها برای مدتی طولانی‌تر در معده باقی می‌مانند و این خود یکی از عوامل ایجاد سوزش سر دل می‌باشد.

۶- نمک:

مصرف نمک و غذاهای شور نیز می‌تواند با ایجاد سوزش سر دل همراه باشد. در طی یک مطالعه، افرادی که نمک را به وعده‌های غذایی خود اضافه کردند تا ۷۰ درصد بیش از سایرین در معرض رفلاکس معده قرار گرفتند. همین مطالعه این امر را نیز نشان داد که آنانی که در هفته سه یا بیش از سه غذای شور می‌خورند، تا ۵۰ درصد بیش از سایرین ممکن است به رفلاکس معده مبتلا شوند.

با همه‌ی این احوال، دقیقاً مشخص نیست که چرا نمک و غذاهای شور چنین چیزی را موجب می‌شوند. ممکن است این امر به سبب آن باشد که مصرف نمک و یا غذاهای شور سبب افزایش مصرف غذاهای چرب می‌شوند.

۷- پیاز:

انواع پیازها، خصوصاً پیازهای نارس، نیز می‌توانند موجب سوزش سر دل شوند. پیاز نیز به مانند برخی از غذاهای این لیست، از طریق سست کردن اسفکنتر مری این کار را انجام می‌دهد.

در طی یک مطالعه، برخی از مبتلایان به سوزش سر دل یک روز همبرگر خالی و فردای آن روز همبرگر با پیاز مصرف کردند. مصرف همبرگر با پیاز به صورت قابل توجهی موجب ایجاد سوزش سر دل در آن‌ها شد.

۸- الکل:

مصرف متوسط تا شدید الکل نیز از جمله عوامل سوزش سر دل است. الکل از سه طریق این کار را انجام می‌دهد. یا موجب می‌شود که اسفنکتر پایینی مری سست شود و در نتیجه اسید معده به راحتی وارد مری گردد، یا موجب افزایش اسید معده می‌شود که این امر نیز عاملی در ایجاد سوزش سردل است، و یا آن که موجب آسیب به پوشش مری می‌شود که با گذشت زمان این امر می‌تواند مری را به اسید معده حساس‌تر کند.

۹- شیر:

رسم بر این است که به هنگام احساس سوزش سر دل، برای رفع آن از شیر استفاده شود. اما جالب است بدانید که شیر نه تنها موجب از بین رفتن علائم سوزش نمی‌شود بلکه خود یکی از عوامل سوزش معده می‌باشد.

تحقیقات نشان از آن دارند که شیر موجب افزایش تولید اسید معده و نتیجتاً موجب سوزش معده می‌شود.

به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی ۴۰۰ نفر صورت گرفت که در طی آن ۳۸ درصد از افراد پس از نوشیدن شیر احساس سوزش سر دل داشتند.

*****

سخن آخر

باور داشته باشید که رژیم غذایی و در واقع نوع غذاهایی که در طی روز می‌خورید، تأثیری بسیار زیاد بر روی بیماری‌ها و ناراحتی‌هایی که دارید می‌گذارند. اگر به سوزش سر دل دچار اید و خواهان آن هستید که از دست آن رهایی یابید، مصرف مواد غذایی فوق را کاهش دهید و ببینید آیا علائم ناراحتی‌تان از این بیماری کاهش می‌یابند یا نه؟

منبع:healthline

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
چه بیماری هایی بر سیستم گردش خون تاثیر می گذارد؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.