مغز افراد سالخورده نیز می توانند همانند جوانان سلول های مغزی جدید تولید کند

0

مغز افراد سالخورده نیز می توانند همانند جوانان سلول های مغزی جدید تولید کند

بر طبق یافته های به عمل آمده از یک مطالعه جدیدذسلول های مغز افراد سالخورده نیز همانند مغز نوجوانان رشد می کنند، که این امر، نظریه های قبلی تایید شده مبنی بر این که نورون ها بعد از نوجوانی ، دیگر رشد نمی کنند را مردود می سازد.

محققان بر این باورند که مردان و زنان سالم سالخورده هنوز هم در طول زندگی شان در حال ساخت نورون های جدید هستند، که نشان می دهد افراد مسن نسبت به آن چه که قبلا تصور می شده، از لحاظ شناختی و احساسی ، سالم تر می باشند.

برای چندین دهه تصور می شد که مغز بزرگسالان دیگر کامل شده و قادر به ساخت سلول های جدید نیست. اما مطالعه ای که اخیرا در دانشگاه کلمبیا انجام شد نشان داد که افراد مسن تر همانند افراد نوجوان در هیپوکام خود به تولید نورون ها ادامه می دهند.  هیپوکام بخشی از مغز است که برای حافظه، احساسات و شناخت مهم می باشد.

محققان مغز ۲۸ فرد سالمی را که به طور ناگهانی در بین ۱۴ تا ۷۹ سالگی فوت کردند، مورد بررسی قرار دادند. مورا بولدرینی، استادیار نوروبیولوژی و مولف اصلی این تحقیق بیان نمود “ما متوجه شدیم که افراد مسن مشابه نوجوانان، توانایی لازم برای تولید هزاران نورون جدید را از سلول های بنیادین هیپوکام دارا هستند. علاوه بر این ما مقادیر مشابهی از حجم تولید نورون در هیپوکام را در طول سنین مختلف مشاهده نمودیم. توانایی تولید سلول های جدید هیپوکام ، فرایندی است که به نام نوروژنز شناخته شده و با پیری و افزایش سن در موش های صحرایی و رده پستانداران ، میزان وقوع آن کاهش می یابد.

مطالب مرتبط
سندرم تاکی کاردی عضلانی : علائم، علل و درمان

اعتقاد بر این است که کاهش تولید نورون ها و انقباض بخش هایی از مغز که به شکل گیری خاطرات جدید کمک می کنند در انسان های سالخورده رخ می دهد و به توضیح این امر کمک می کند که چرا برای جوان تر ها یادگیری مهارت ها و زبان ها ساده تر است. اما در دانشگاه کلمبیا، تعداد مشابهی از سلول های تازه شکل گرفته در مغز های افراد مسن و جوان یافت شد.
با این حال، محققان به عروق خونی کمتر و ارتباطات اندک بین سلول های مغز افراد سالخورده اشاره نمودند. خانم بولدرینی می گوید: “ممکن است سالخوردگی در افراد با قابلیت انعطاف پذیری شناختی-عاطفی مرتبط باشد”.

یافته های منتشر شده در مجله سلول های بنیادی به شدت مورد بحث قرار گرفته و شک و تردیدهایی را در بین محققان به وجود آورده است. تنها یک ماه پس از این مطالعه، دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرد که امکان ندارد مغز بزرگسالان، نورون های جدیدی را تولید نماید. شاون سورلز و مرسدس پاردس، که در این پژوهش مشارکت داشتند اذعان نمودند :

ما تصور نمی کنیم که این مطالعه جدید چالش هایی را برای مشاهدات اخیر منتشر شده در تحقیقات به وجود آورد و تولید نورون در هیپوکام انسان بزرگسال را بسیار بعید می دانیم. با این حال، دانشمندان دیگر گفتند یافته های دانشگاه کلمبیا امیدوار کننده بوده و می تواند در ایجاد درمان های جدید برای بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر مفید باشد.

اختصاصی وردنگار؛ کپی برداری با لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.