علاوه بر شیمی مغز سرطان حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد

0

علاوه بر شیمی مغز سرطان حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد

افرادی که تحت درمان سرطان قرار می گیرند اغلب chemo brain”شیمی مغز” یا حالت سردرگمی و اختلال شناختی را به علت روش های  درمانی تهاجمی مانند شیمی درمانی گزارش می کنند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این مشکلات شناختی ممکن است با رشد تومورهای سرطانی آغاز شود.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت وردنگار خانم پاشایی تهیه شده است، در مورد شیمی مغز و تاثیر سرطان بر حافظه توضیح داده شده است.

محققان مرکز بیکراست مراقبتهای جراحی در تورنتو، کانادا، مطالعه ای با تأکید بر اثر ” شیمی مغز ” انجام دادند، با هدف درک اینکه این حالت نقص شناختی ناشی از درمان است.

دکتر گوردون وینوکور و تیم او آزمایش هایی را بر روی موش ها انجام دادند و متوجه شوند مشکلاتی در یادگیری و یادآوری پیش از شیمی درمانی در حیوانات مبتلا به سرطان شروع شده است.

دکتر وینوکور توضیح می دهد: “کار ما، نشان داده است که سرطان مسئول برخی از مشکلات حافظه و تفکر در مبتلایان به سرطان است و درمان دارویی به این مشکل افزوده است. “

او می افزاید: “هر دو عامل به طور مستقل بر عملکرد مغز تاثیر می گذارند که می تواند منجر به ایجاد اختلالات روانی دیگر مانند اضطراب و افسردگی شود.” یافته های این گروه اخیرا در مجله علوم اعصاب منتشر شد.

سه تغییر مغز بر اختلال شناختی تاثیر می گذارد

تحقیقات تحت پوشش خبرگزاری پزشکی امروز، در اوایل سال جاری نشان داد که شیمی مغز در معرض خطر شدید افراد مبتلا به سرطان قرار دارد و بیش از ۴۵ درصد بازماندگان سرطان پستان به طور قابل توجهی از عملکرد شناختی پس از شیمی درمانی مطلع شده اند.

مطالب مرتبط
بی خوابی و افزایش بیماری کلیوی

در پژوهش حاضر، محققان خاطر نشان کردند که زنان مبتلا به سرطان پستان سه تغییر متمایز مغز مرتبط با عملکرد شناختی را نشان می دهند که یکی از آنها مستقل از قرار گرفتن در معرض شیمی درمانی است.

ابتدا آنها دیدند، سیستم ایمنی با انتشار سیتوکین ها، که نوعی پروتئینی هستند که نقش مهمی در سیگنال های سلولی بازی می کنند، به رشد تومورهای سرطانی واکنش نشان می دهد. این با هدف جلوگیری از گسترش بیشتر سرطان، یک پاسخ طبیعی است.

با این حال، مطالعه نشان داد که این واکنش سیستم ایمنی همچنین باعث التهاب سیستم عصبی، که بر عملکرد طبیعی مغز تاثیر می گذارد، می گردد.

در مرحله دوم، آنها متوجه شدند که شیمی درمانی موجب اختلال در بازسازی عصبی در هیپوکامپ می شود – ناحیه ای از مغز که عمدتا مسئول حفظ حافظه و یادآوری است – باعث از دست دادن حافظه می شود.

در نهایت توسعه تومورهای سرطانی همراه با قرار گرفتن در معرض شیمی درمانی منجر به کاهش میزان لوب فرونتال و حجم هیپوکامپ شد. هر دو منطقه مغز نقش مهمی در تشکیل حافظه و یادآوری دارند.

دکتر گوردون وینوکور گفت: “تحقیقات ما نشان داد که سرطان و شیمی درمانی باعث تغییرات سه گانه مغز میشوند، اما شناخت ماهیت نقص شناختی و مکانیسم های بیولوژیکی زیربنایی برای توسعه درمان موثر مغز شیمیایی ضروری است.”

او ادامه می دهد: “کار ما نشان می دهد که یک رویکرد هدفمند برای رسیدگی به همه این سه مساله ضروری است تا با موفقیت درمان شود.”

تومورهای سرطانی مستقل از حافظه هستند

برای این مطالعه، دانشمندان آزمایشهایی را بر موشهای ماده انجام دادند که نیمی از آنها سرطان سینه داشتند. نیمه دیگر که بدون سرطان بودند، به عنوان کنترل و مقایسه استفاده شد.

در ابتدا، تمام موش ها تحت آزمایشات هدفمند اندازه گیری توانایی یادگیری و حافظه قرار گرفتند. این امر به دکتر وینوکور و تیم نشان داد که چگونه عملکرد شناختی تحت تاثیر سرطان و شیمی درمانی قرار می گیرد.

مطالب مرتبط
علل و عوامل فراموشی در افراد چیست؟

سپس هر دو گروه سه تزریق هفتگی متوترکسات و ۵ فلوئوروآاروسیل دریافت کردند که معمولا داروهای شیمی درمانی هستند . سپس محققان اسکن مغزهای موش ها و نیز نمونه های خون و بافت را برای تجزیه و تحلیل به دست آوردند.

آنها دریافتند که موش های مبتلا به تومور، در مقایسه با موش های کنترل، حتی قبل از قرار گرفتن در معرض داروهای شیمی درمانی، عملکرد شناختی کمتری را نشان می دهند. این مسئله نشان می دهد که حافظه و اختلالات یادگیری واقعا با توسعه تومورهای سرطانی آغاز می شوند.

دکتر وینوکور می گوید: “مردم به دلیل شیمی درمانی و درمان سرطان بیشتر به زندگی ادامه می دهند، به همین دلیل است که درمان شیمی مغز، کمک می کند تا کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشد، زیرا این عوارض می تواند منجر به مشکلات عاطفی و روانی شود که بر توانایی فرد در عملکرد اجتماعی تاثیر می گذارد. “

او توضیح می دهد که تحقیقات بیشتری بر روی راه های موثر برای مقابله با شیمی مغز موثر خواهد بود، همچنین با توجه به یافته های جدید که نشان می دهد که سرطان خود نقش مستقل در ایجاد مشکلات شناختی ایفا می کند.

در مطالعات قدیمی، دکتر وینوکور و تیم او متوجه شدند که بعضی از مواد مورد استفاده برای درمان زوال عقل در بیماری آلزایمر، همراه با رژیم غذایی فیزیکی، می تواند اثر مغز شیمی را کاهش دهد، بنابراین او و همکارانش علاقه مند به دنبال این تحقیق در آینده هستند.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.