منشاء اسرارآمیز اسب های اهلی به وسیله تجزیه و تحلیل دی ان ای به دست آمد

1

منشاء اسرارآمیز اسب های اهلی به وسیله تجزیه و تحلیل دی ان ای به دست آمد

اسب های اهلی

تجزیه و تحلیل های ژنتیکی نشان می دهد اسبهایی که  از مدت ها پیش به عنوان اجداد اسب های اهلی مدرن در نظر گرفته می شدند، در واقع متعلق به یک رده کاملا متفاوت هستند.

قدیمی ترین اسبهای اهلی شناخته شده متعلق به اقوام بوتای هستند که حدود ۵۵۰۰ سال پیش در استپ های آسیای مرکزی ساکن بودند. تا به امروز، جمعیت اسبهای اهلی این منطقه که در حال حاضر شمال قزاقستان نام دارد، به عنوان اجداد اسب های مدرن اهلی در نظر گرفته می شدند. با این حال، تجزیه و تحلیل دی ان ای اسبهای مدرن و باستانی نشان داده است اسبهای سواری مدرن امروزی تنها حدود سه درصد ژن مشترک با اسبهای بوتای دارند.

در عوض، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که جمعیت بوتای در واقع اجداد اسبهای پرژوالسکی مغولستان هستند. اسبهای پرژوالسکی تنها اسبهای وحشی باقی مانده در جهان به حساب می آمدند، اما تجزیه و تحلیل جدید نشان می دهد که اینگونه نیست. اما در عوض، این جمعیت در معرض خطر نشان دهنده آخرین بقایای اسبهای بوتای و اولین نسل از اسب های اهلی هستند.

پروفسور ارلاندو، یک باستان شناس مولکولی در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، که وظیفه رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: “یافته های ما به معنای واقعی کلمه، ریشه جمعیت فعلی اسب ها را تغییر داده است. “آنچه که ما قبلا به عنوان آخرین نژاد از اسبهای وحشی باقی مانده بر روی زمین می شناختیم، در واقع نسل اول اسب های بومی هستند که از دست  انسان ها فرار کرده و طی چندین هزار سال وحشی شده اند.

به همین دلیل، با تکیه بر تئوری رایج اسبهای بومی، این تحلیل نشان می دهد که  هم اکنون هیچ گونه ای از اسبهای وحشی به جای نمانده است. نتایج تحقیقات انجام شده توسط پروفسور اورلاندو و همکارانش در مجله ساینس منتشر شده است.

مطالب مرتبط
دلقک ماهی و همزیستی با مرجان های دریایی

تجزیه و تحلیل آن ها با استفاده از اطلاعات ژنتیکی ۸۸ اسب باستانی و مدرن ارائه شد، و شواهد باستان شناسی از نتایج به دست آمده توسط آنها پشتیبانی می کند. پروفسور آلن آتمات، باستان شناس دانشگاه اکسپرت که در طول دهه ها کار کنکاش در فرهنگ بوتای را بر عهده داشته می گوید، مردم بوتای باید به منظور استفاده از فراورده های اسب، از این منابع طبیعی نگهداری می کردند. “احتمالا اسب ها برای اولین بار در بوتای اهلی شده اند، زیرا اسب سواری به نحوی شکار اسب را تسهیل می کرد.”

تجزیه و تحلیل انجام شده توسط پروفسور اورلاندو و همکارانش تغییرات ژنتیکی خاصی را نیز شناسایی نمودند که در هنگامی که اسبها به حالت وحشی خود بازگشتند و در نهایت به اسب پرزوالسکی تبدیل شدند ایجاد گردیده است.

شواهد دی ان ای نشان داد اسب های بوتای روی پوست خود دارای اشکال پلنگی شکلی بودند، که گویا در اسبهای پرژوالسکی که امروزه وجود دارند، از بین رفته است. ژن مسئول این الگوبندی احتمالا از جمعیت حذف شده، زیرا این ویژگی با شب کوری نیز همراه بود و لذا چیزی نبود که در بقای نسل دوام آورد و اما دانشمندان تخمین زده اند که اسبهای مدرن اهلی، حدود ۳،۰۰۰ سال قبل از میلاد به وجود آمده اند. با این حال، به دلیل فقدان دی ان ای نیاکان این اسب ها، منشاء آن ها هنوز در هاله ای از ابهام نهفته است.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.