دانشمندان برای اولین بار توانستند هلیوم را در سیاره ای خارج از منظومه شمسی کشف نمایند

0

دانشمندان برای اولین بار توانستند هلیوم را در سیاره ای خارج از منظومه شمسی کشف نمایند

 منظومه شمسی  و هلیوم : دانشمندان برای نخستین بار موفق شدند یک اگزوپلنت یا سیاره فرا خورشیدی را  که دارای گاز هلیومی درست همانند هلیوم موجود در جو کره زمین است بیابند. ما توانسته ایم یک گام به جلوتر پیش رویم و اطلاعات بیشتری در مورد سایر سیارات به دست آوریم و این امر به ما کمک نموده تا در نهایت دریابیم که جو کره ی خاکی ما  در اطراف سیارات دور از ما نیز به چشم می خورد و به طور خاص تنها به ما تعلق ندارد.

بنابراین، این امر می تواند زمینه ای را برای پر رنگ تر شدن این احتمال فراهم آورد که ممکن است بیگانگان در این گونه سیارات حضور داشته باشند. این یافته های جدید زمانی به دست آمد که یک تیم متشکل از محققان هوا فضا شواهدی را مبتنی بر وجود گازی در اطراف یک سیاره سوپر نپتون که در جایی بسیار بسیار دورتر از منظومه شمسی ما قرار دارد به دست آورده اند.

هلیوم دومین عنصر رایج موجود در جهان

این سیاره استثنایی WASP-107b نام دارد و در فاصله ۲۰۰ سال نوری از ما و در صورت فلکی ویرجو قرار گرفته است. این اکتشاف پیشرفتی است که سبب می شود بسیاری از دانشمندان از وجود حیات در سیارات دیگر موجود در کهکشان های مختلف مطمئن شوند. آنها سیگنال های قوی ای را از این سیاره دریافت نموده اند که، نشان می دهد جو آن ، ده ها تا هزارها کیلومتر به درون اتمسفر منتشر شده است. هلیوم دومین عنصر رایج موجود در جهان ما است. دانشمندان انتظار داشتند که چنین سیاره ای را در سایر نقاط کهکشان راه شیری، مثلا در جایی که غول های گازی زحل و مشتری قرار دارند پیدا کنند.
اما این سیاره که به تازگی کشف شده بسیار دورتر از ما و در یک صورت فلکی دیگر قرار گرفته است. با همه این ها، استفاده از تکنیک های پیشرفته می تواند به ما کمک کند تا به کشف گازهایی بپردازیم که سیارات دیگر را احاطه کرده اند.

مطالب مرتبط
برخورد یک ستاره دنباله دار با منظومه شمسی و سرازیز شدن محتویات آن بر منظومه شمسی

با گذر زمان و پیشرفت های تکنولوژی، ما خواهیم توانست بیشتر و بیشتر بر روی چنین سیاراتی تمرکز کنیم و چیزهای بسیار بیشتری در مورد آن ها بیاموزیم. دانشمندان این تیم تحقیقاتی در خصوص دستگاه جدید خود که سبب چنین کشف بزرگی شده بود بیان داشتند که این دستگاه از نور مادون قرمز استفاده می کند، که اجازه می دهد ما بتوانیم چنین سیاراتی را با چنین جوی از فاصله بسیار دور تشخیص دهیم.

نسل بعدی  تلسکوپ فضایی جیمز وب و کشف های تازه

بنابراین، ما امیدواریم تا بتوانیم با استفاده  از این تکنیک به همراه نسل بعدی  تلسکوپ فضایی جیمز وب به کشف این موضوع بپردازیم که چه نوع سیاراتی دارای چنین پوشش های گسترده  هیدروژن و هلیمی هستند و این سیارات تا چه مدت می توانند چنین جوی را در اطراف خود حفظ کنند. “جسیکا اسپیک، عضو بخش فیزیک و نجوم اکستر. “با اندازه گیری نور مادون قرمز این دستگاه بیان داشت، با این نور مادون قرمز، هم اکنون ما می توانیم نسبت به قبل که از نور ماورای بنفش استفاده می کردیم ، بیشتر به جهان موجود در کهکشان نگاه کنیم.

WASP-107b یک سیاره عجیب و غریب است. تراکم این سیاره بسیار اندک است و اندازه ی آن درست همانند اندازه مشتری است، اما تنها ۱۲ درصد از جرم این سیاره را داراست و علی رقم اینکه یک اگزوپلنت است نسبتا خنک به نظر می رسد . با این وجود این ابر سیاره  هنوز هم ۵۰۰ درجه سانتی گراد گرم تر از زمین می باشد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.