شواهد جدید نشان می دهند که موش ها می توانند ریتم حوادث را نیز به حافظه بسپارند

0

شواهد جدید نشان می دهند که موش ها می توانند ریتم حوادث را نیز به حافظه بسپارند

برای اولین بار، دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه ایندیانا (IU) نشان دادند که حیوانات نیز می توانند خاطرات گذشته خود را دوباره مرور نمایند و ریتم حوادث را نیز به حافظه بسپارند.

این یک کشف بسیار جذاب است چرا که می تواند به محققان برای توسعه درمان های جدید نظیر از دست دادن حافظه در بیماری هایی مثل آلزایمر و بیماری های مشابه کمک نماید.

مدل های جدید حافظه ای

پژوهشگر برجسته این تحقیق و ، متخصص مغز و اعصاب، جاناتان کریستال در این خصوص گفت “علت اینکه ما به بررسی حافظه حیوانات علاقه مند هستیم حققتا درک حافظه حیوانات نیست، بلکه توسعه مدل های جدید حافظه ای نظیر انواع مدل هایی است که در بیماری های انسانی مانند بیماری آلزایمر دچار اختلال می شوند تا بتوانیم روند این بیماری ها را به نحو دقیق تری مورد بررسی قرار دهیم .

اگر چه دانشمندان قبلا می دانستند که موش صحرایی می تواند چند اپیزود منحصر به فرد از خاطراتش را به یاد آورد، لکن تا به حال مشخص نشده بود که آیا این موجود می تواند یک رشته مشخص از رویدادها را به ترتیب به یاد آورد یا خیر.

در نتیجه این کشف، می توان از پارادایم فعلی برای تحقیق در زمینه از دست دادن حافظه در بیماری مهلک آلزایمر استفاده نمود.

حافظه فضایی حیوانات

برای سال های متمادی، بیشتر مطالعات پیشین در مورد داروهای آلزایمر بر این اساس بود که چگونه داروها تست های حافظه فضایی را تحت تاثیر قرار می دهند، چرا که تنها حافظه فضایی حیوانات قابل اندازه گیری بود.

با این حال، این امر آزمایشات را کاملا حدود می ساخت، چرا که اثرات مخرب آلزایمر از طریق حافظه فضایی ایجاد نمی شود.

مطالب مرتبط
اضطراب ممکن است یک نشانه اولیه آلزایمر باشد

نویسنده اول این تحقیق،  دنیلا پانوز، در رابطه با این کشفیات گفت”اگر مادربزرگ شما از آلزایمر رنج می برد، یکی از ناراحت کننده ترین جنبه های این بیماری این است که او نمی تواند آنچه را که در آخرین باری که با او ملاقات نمودید اتفاق افتاد به یاد آورد.  “ما علاقه مند به حفظ حافظه اپیزودیک – و بازیابی این حافظه هستیم چرا که آن در کاهش بیماری آلزایمر و به طور کلی در به تاخیر انداختن روند کهولت سن نقش بسزایی را ایفا می کند.

حافظه اپیزودیک حیوانات

حافظه اپیزودیک از حافظه فضایی متفاوت است و  اساسا توانایی ما در یادآوری وقایع خاص به صورت روندی درست را هدایت می کند.

مثال کلاسیک برای حافظه اپیزودیک زمانی است که  شما چیزی را گم می کنید و این یکی از دلایلی است که افراد مبتلا به اختلال حافظه همیشه همه چیز را گم می کنند.

به عنوان مثال، برای اینکه بفهمید کلید ماشین خود را در کجا گم کرده اید، باید خاطرات خود را یکی یکی و به صورت اپیزود به اپیزود به یاد آورید.
اما اگر شما نمی توانید هر اپیزود را به خاطر بسپارید یا قسمت های خاطراتتان را به ترتیب زمانی به یاد آورید، در نهایت به شدت گیج شده و کلیدهای خود را هرگز نخواهید یافت.

حافظه اپیزودیک موش ها

آزمایشگاه کریستال نزدیک به یک سال است که آزمایشات متنوعی را بر روی ۱۳ موش آزمایشگاهی انجام داده تا مشخص نماید که چگونه می توان حافظه اپیزودیک را در حیوانات اندازه گیری کرد.

محققان ابتدا موش ها را آموزش دادند تا یک لیست از ۱۲ بوی منحصر به فرد را به حافظه خود بسپارند. سپس موش ها داخل چندین محوطه مختلف قرار گرفتند، که در هر کدام   یک الگوی متفاوت از این بو ها به مشام می رسید.

مطالب مرتبط
تغییر ظاهری در جدیدترین پرچم دار سونی

در این محوطه ها، اگر موش ها می توانستند بوی دوم  و چهارم را در لیست تشخیص دهند پاداش می گرفتند. محققان می خواهند اطمینان حاصل کنند که موش ها نه تنها می توانند رویدادها را به یاد می آورند بلکه می توانند جریان حوادث را نیز به نحو خاصی به حافظه بسپارند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.