مکمل‌های ویتامین مضر هستند

0

امروزه استفاده از مکمل‌های ویتامین افزایش یافته و بسیاری از انسان‌ها به دلایل متفاوت، رو به مصرف مکمل‌های ویتامین آورده‌اند. شاید مهم‌ترین دلیل افزایش استفاده از این مکمل‌ها سهولت استفاده از آن‌ها باشد. اما این امر نباید به تنهایی موجب شود که هر یک از من و شما به جای استفاده از غذاهای مختلف  و دریافت ویتامین‌های موجود در آن‌ها، به راحتی به سوی مصرف مکمل‌های ویتامین سوق داده شویم. اگر مکمل ویتامین مصرف می‌کنید و یا آن‌که در فکرش هستید که مصرف این مکمل‌ها را آغاز کنید، این نوشتار را تا به انتها بخوانید. در ادامه به دلایلی اشاره خواهیم کرد که بر  طبق آن‌ها، مصرف مکمل‌های ویتامین کار صحیحی نیست.

چرا نباید مکمل ویتامین مصرف کنیم؟

۱- مکمل‌ها موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها نمی‌شوند:

تحقیقات نشان از آن دارند که مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین‌ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های متابولیکی و سرطان نقشی مهم دارند. اما همین تحقیقات نشان‌دهنده‌ی این امر نیز هستند که مصرف روزانه‌ی مکمل‌های ویتامین در این زمینه، یعنی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، نقشی ندارد. نکته‌ی بدِ ماجرا این است که این مکمل‌ها نه تنها سودی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها ندارند، بلکه حتی می‌توانند خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را نیز افزایش دهند. این امر به سبب آن است که گاه برخی انسان‌ها به مصرف مکمل‌ها بسنده کرده و مقدار غذای دریافتی خود را کاهش می‌دهند و به این ترتیب بدن خود را در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌دهند.

۲- مکمل‌های ویتامین ممکن است موجب برهم زدن وضعیت سلامت‌تان شوند:

مصرف بلندمدت هر آن چیزی که پردازش شده باشد، می‌تواند در نهایت موجب برهم زدن وضعیت سلامت بدن شود. مکمل‌ها نیز می‌توانند در صورت مصرف طولانی‌مدت برخی نابسامانی‌ها و اختلالات را در بدن سبب شوند. از جمله:

  • افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات (مطالعات نشان از آن دارند که مردانی که به صورت طولانی‌مدت از مکمل‌های ویتامین مصرف کرده‌اند، به میزان دو برابر بیشتر به نسبت دیگران به سرطان پروستات مبتلا شده‌اند).
  • افزایش خطر ایجاد سنگ کلیه (بر طبق تحقیقات به عمل آمده، مصرف افراطی مکمل ویتامین C دست‌آخر به ایجاد سنگ کلیه منجر می‌شود).
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی (معمولاً به سبب آن که در رژیم غذایی وگان‌ها منبعی برای جذب ویتامین ب۱۲ وجود دارد، به آن‌ها توصیه می‌شود که از مکمل ب۱۲ استفاده کنند. اما خبر بد این است که مصرف زیاد مکمل ب۱۲ سلامت قلب را به خطر می‌اندازد).

۳- مکمل‌های ویتامین موجب کاهش خروجی مفید به هنگام ورزش می‌شوند:

ورزش از جمله بهترین کارها برای کاهش حساسیت به انسولین است. اما بر طبق پژوهش‌های صورت گرفته مصرف طولانی‌مدت مکمل‌های ویتامینC و E مانع از کاهش حساسیت به انسولین می‌شود.

۴- بدن شما آن‌چه که مورد نیاز است را جذب نمی‌کند:

با مصرف مکمل‌ها آن میزان ویتامینی که بایستی به بدن‌تان برسد نمی‌رسد. به آن مقدار ویتامینی که بر روی جعبه درج شده اعتماد نکنید چرا که جذب ویتامین به عوامل مختلفی بستگی دارد و این عوامل نیز تماماً وابسته به شما نیستند.

سخن آخر

سعی کنید بر روی منابع غذایی حیوانی و گیاهی تمرکز کنید و مواد مورد نیاز بدن‌تان را از آن‌ها بگیرید. از مصرف مکمل‌ها بپرهیزید مگر آن که پزشک تجویز کرده باشد، آن هم برای کوتاه‌مدت.

منبع: Curejoy

 

مطالب مرتبط
سرطان سینه: این تغییرات ژنی ممکن است عمر زنان جوان را کوتاه تر کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.