نقش مکمل ال کارنیتین در ناباروری مردان چیست؟

مکمل ال کارنیتین

آیا شما هم تا به حال در مورد تاثیر ال کارنیتین بر ناباروری چیزی شنیده اید؟ این مکمل ورزشی چه تاثیری بر تولید تعداد اسپرم در مردان دارد؟ با وردنگار همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

ناباروری چیست؟

ناباروری به حالتی گفته می شود که شما به مدت شش ماه تا یک سال (بسته به سن شما) به صورت محافظت نشده رابطه جنسی داشته باشید ولی باردار نشوید.

در واقع علامت اصلی ناباروری همان باردار نشدن است و ممکن است شما علاوه بر این علامت هیچ گونه نشانه یا علائم دیگری را مشاهده نکنید.

علائم ناباروری به علل ناباروری بستگی دارد. بسیاری از شرایط پزشکی و سلامتی می توانند باردار شدن را دشوار کنند. البته در برخی موارد هیچگونه علت مشخصی برای ناباروری فرد تشخیص داده نمی شود.

ال کارنیتین چیست؟

کارنیتین یک پروتئین طبیعی است که در گوشت و لبنیات وجود دارد، ولی بدن انسان هم می تواند در صورت نیاز آن را از ترکیب دو اسید آمینه ضروری متیونین و لیزین بسازد. کارنیتین به علت نقش مهمی که در سوخت وساز و تامین انرژی سلولی دارد، ماده ای ضروری برای بدن به شمار می آید. اگرچه ال  کارنیتین و دی کارنیتین یک فرمول شیمیایی دارند و تنها دو شکل متفاوت فضایی از کارنیتین هستند، با این حال وجود ال کارنیتین برای بدن ضروری است، در حالی که دی کارنیتین ماده ای سمی به شمار می آید. استیل ال کارنیتین (Acetyl-L-Carnitine) هم مشتق دیگری از کارنیتین است که قابلیت عبور از سد خونی محافظ مغز و ورود به سلولهای مغزی را دارد و می تواند انرژی بیشتری را برای سلولهای مغزی تامین نماید.

ناباروری و ال کارنیتین

ناباروری مشکل جدی  است که در ۷ درصد از جمعیت مردان وجود دارد. تقریباٌ ۶۰ درصد این موارد ایدیوپاتیک هستند و وابسته به اختلالات تولید اسپرم می‌‌باشند.

مطالب مرتبط
آیا از کراتین می‌توان به عنوان مکملی برای افزایش وزن و حجم عضلات استفاده کرد؟

برخی از عوامل محیطی و تغذیه‌ای می‌‌توانند با ایجاد اثرات منفی بر روی اسپرماتوژنز منجر به ناباروری در مردان گردند. بالاترین غلظت کارنیتین در بدن انسان در اپیدیدیم با غلظتی ۲۰۰۰ برابر غلظت آن در خون  است.

تقریباً از اوایل دهه ۹۰ تحقیقات متعدد در مورد تاثیر ال کارنیتین بر ناباروری با علت ناشناخته در مردان انجام شده است که کاهش سطح کارنیتین را درمایع منی در مردان نابارور نشان داده‌اند. کارنیتین از عواملی است که نقش مهمی در تحرک اسپرم دارد، لذا کمبود آن می‌‌تواند قدرت باروری مرد را کاهش دهد.

یکی از عوامل تاثیر گذار که دلیل عمده ناباروری در مران می‌‌باشد استرس اکسیداتیو است.غلظت رادیکال‌‌های آزاد اکسیژن در مایع منی مردان نابارور افزایش یافته که منجر به تخلیه ذخایر ATP اسپرم و از دست دادن قدرت حرکت آنها می‌شود.

کارنیتین به عنوان آنتی‌اکسیدانی طبیعی جهت تولید انرژی از اسید‌‌های چرب بلند زنجیر فاکتوری ضروری می‌‌ باشد همچنین این ماده نقش حیاتی در بالغ شدن اسپرم‌‌ ها در مجرای تولید مثلی مردان دارد.

ال کارنیتین می‌‌تواند با جلوگیری از تشکیل رادیکال‌های آزاد، سلول‌‌هارا در برابر پراکسیداسیون لیپیدی محافظت نماید.

در واقع تحرک، بلوغ اسپرم و فرآیند اسپرماتوژنیک تحت تاثیر تامین انرژی اسپرم می‌باشد که کارنیتین به دلیل غلظت بالای مایع اپی دیدیمی و تسریع متابولیسم چربی‌‌ها جهت تولید انرژی نقش کلیدی در باروری و متابولیسم اسپرم ایفا می‌کند.

همچنین شواهد نشان می‌‌دهند که شروع حرکت اسپرم با افزایش ال کارنیتین در اپیدیدیم و سلول‌‌های اسپرم در ارتباط است.

دانشمندان ایتالیایی در مطالعه‌ای دریافتند در مردانی که برای ۴ ماه روزانه ۳ گرم ال – کارنیتین مصرف کردند، تعداد و کیفیت اسپرم‌ها افزایش یافت و میزان بارداری همسران آن‌ها تا ۲۰ درصد افزایش یافت و همچنین در مطالعه دیگری که در ایران دریافت روزانه ۲ گرم ال کارنیتین به مدت دو ماه توسط مردان نابارور منجر به افزایش معنی‌داری در غلظت و حرکت کلی اسپرم شد.

مطالب مرتبط
کراتین می تواند باعث افزایش املاح استخوانی و کاهش شکستگی های استخوان ها شود

در آخر می‌‌توان به این نکته اشاره نمود که انتی اکسیدان درمانی و به ویژه استفاده از ال کارنیتین می‌‌تواند به عنوان روشی غیر هورمونی در مردانی که منشا ناباروری آنها استرس اکسیداتیو و رادیکال‌‌های آزاد می‌‌باشد مورد استفاده قرار داد.

ندا سوید؛ دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر نیاز محمدزاده هنرور؛ استادیار دانشکد علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نقش مکمل ال کارنیتین در ناباروری مردان چیست؟!

مطابق تعریف سازمان جهانی بهداشت، ناباروری عبارت است از عدم توانایی باردارشدن یک زوج فعال از نظر جنسی، در طول یک سال، علیرغم حذف روش های جلوگیری از بارداری، یک سوم موارد زوجین مشکل توام دارند و یک سوم موارد تنها مرد، دچار ناباروری می باشد. ال کارنیتین در سلول های مصرف کننده بالای انرژی کنسانتره می شود، مانند عضلات اسکلتی و قلبی، سلول های تخصصی دستگاه تناسلی مانند(اپیدیدیم و اسپرماتوزوآ).

نقش آن انتقال زنجیرهای طولانی اسیدچرب به میتوکندری و اکسیداسیون و تولید انرژی می باشد.
همچنین با تعدیل نسبت acyl-CoA / CoA و ذخیره انرژی بصورت استیل کارنیتین و دفع سموم بصورت استر کارنیتین عمل می کند.

البته مکانیسم‌های دیگر مانند اثرات آنتی اکسیدانی هم در این نقش موثر است. غلظت آن در اپیدیدیم و اسپرماتوزوآ حدود ۲۰۰۰ برابرپلاسما می باشد و از اپیدیدیم وارد مایع اپیدیدیم می گردد.احتمالا از همانجا با مکانیسم انتشار به فرم آزاد و استیله وارد اسپرماتوزوآ می‌شود و بمجرد ورود به لومن اپیدیدیم، افزایش موتیلیتی و بلوغ و افزایش تعداداسپرم رخ می‌دهد.

این مکمل در تشخیص میزان انسداد و پروگنوز جراحی آزواسپرمی انسدادی (بشرطی که انسداد پست اپیدیدیم باشد) هم بکار می رود. درمان با کارنیتین به فرم آزاد و فرم استیله هر دو موثر بوده است و طول دوره درمان، اغلب از دو ماه تا چهار ماه متغیر بوده است و دوزهای متفاوت از ۵۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت تا ۳ گرم هر روز، در مطالعات بکار رفته اند.

مطالب مرتبط
مکمل بتا آلانین و هر آنچه لازم است در مورد نحوه مصرف آن بدانید

نقد و نتیجه‌گیری: ال کارنیتین یک اسید آمینه غیر ضروری است که استفاده آن در دنیای ورزش رایج است، از آن به عنوان چربی شکن یا چربی سوز یاد می‌شود که در هیچ مقاله علمی به اثبات نرسیده یا قطعی نیست. در برخی پژوهش‌ها ال کارنیتین باعث بهتر شدن ظرفیت هوازی شده که باز هم نسبی است.

در این مقالات از خاصیت احتمالی درمان ناباروری اشاره شده است. که البته این استفاده با توجه به انجام آزمایشات اسپرم و آنالیز بدست می‌آید. مصرف بیش از حد مجاز آن می‌تواند صدماتی به کلیه‌ها وارد کند و برای دفع مقدار اضافی آن این ارگان از بدن را تحت فشار قرار دهد.

برای ارتباط با نویسنده کلیک کنید

مترجم: دکتر فانک فهیمی- استاد گروه فارماکوتراپی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

اطلاعاتی که در مورد مکمل هالی غذایی و ورزشی در وب سایت وردنگار ارائه می شود، صرفا به منظور افزایش اطلاعات شما کاربران بوده و هیچ گونه توصیه ای مبنی بر مصرف این مکمل ها به شما نمی شود: هر گونه تجویز و استفاده می بایست توسط متخصصان این حوزه و با مشورت پزشک صورت گیرد.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

نظرات بسته شده است.