میلیون ها مورد دوز اشتباه دارو تجویز می شود

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا اخیرا قابلیت اطمینان معادلات همبستگی به اصطلاح (PCE) را مورد بررسی قرار دادند. این بررسی نقش مهمی را در دوز تجویزی دارو ها، از جمله دارو های فشار خون، استاتین ها و آسپرین ایفا می کند.

0

میلیون ها مورد دوز اشتباه دارو تجویز می شود

دارو : براساس محاسبات آپدیت شدهای که در این هفته منتشر شده است، بیش از ۱۱ میلیون نفر در ایالات متحده ممکن است به دلیل تجویز اشتباه طیف وسیعی از دارو ها را مصرف کنند.

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا اخیرا قابلیت اطمینان معادلات همبستگی به اصطلاح (PCE)  را مورد بررسی قرار دادند. این بررسی نقش مهمی را در دوز تجویزی دارو ها، از جمله دارو های فشار خون، استاتین ها و آسپرین ایفا می کند.

PCE ها به پزشکان کمک می کنند تا خطر کلی سکته یا حمله قلبی را در هر بیمار تعیین کنند.
ارزیابی خطر بیماری قلب و عروق کمک می کند تا به پزشک مطلع شود که سطح دقیق موثر و ایمن دارو چقدر است. این معادلات در اینترنت و برنامه های گوشی هوشمند در دسترس هستند و حتی در پرونده های پزشکی دیجیتال استفاده شده اند.

مشکلات PCE ها

در سال های اخیر، برخی از دغدغه ها PCE ها را به چالش کشیده اند، که آیا داده هایی که آنها  بیان می کنند، منسوخ شده اند یا خیر. در صورت بروز این امر، بیماران به طور بالقوه ممکن است خطر مصرف دارو های دارای ریسک بالا و یا دوز کمتر را داشته باشند.

دکتر سانجی باسو، Ph.D.، استاد تحقیقات نتایج اولیه مراقبت های اولیه در استنفورد است. وی تصمیم گرفت تا PCE ها را بهبود بخشد. او توضیح می دهد، “ما دریافتیم که احتمالا حداقل دو روش عمده برای بهبود معادلات کشف شده در سال ۲۰۱۳ وجود دارد.”

یافته های او این هفته در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شد. اولین موضوعی که دکتر باسو شناسایی کرد، برای مدت زمان زیادی مورد بحث بوده است: “داده های مورد استفاده برای ارزیابی معادلات را می توان به روز رسانی کرد.”

مطالب مرتبط
گودی کمر و راه های پیشگیری و اصلاح آن

PCE ها بر پایه مجموعه داده های مختلفی انجام شده اند، برخی از آنها نسبتا قدیمی هستند. به عنوان مثال، یکی از این اطلاعات شامل افرادی بود که در سال ۱۹۴۸ در سن ۳۰-۶۲ سالگی قرار داشتند.

رژیم غذایی، شیوه زندگی، خطرات بهداشتی و همه چیز نسبت به آن روزها تغییر کرده است. نویسندگان این تحقیق می گویند که به دلیل قدیمی بودن این اطلاعات، خطراتی که افراد را تهدید می کنند حدود ۲۰ درصد بالاتر از آنچه که تخمین زده شده است، می باشند.

دکتر باسو یادآور می شود که “تکیه بر داده های پدر بزرگ و مادر بزرگ ها برای انتخاب گزینه های درمان ما احتمالا بهترین ایده نیست.”

کشف مسائل دیگر

مسئله دیگری که محققان متوجه شدند، کمبود افراد آفریقایی-آمریکایی ها در مجموعه داده ها بود. در حال حاضر کشف شده است که خطر بیماری قلب و عروق در جمعیت آفریقایی-آمریکایی به طور قابل توجهی بالاتر است.

“بنابراین، در حالی که به بسیاری از آمریکایی ها توصیه می شود که ممکن است بر اساس دستورالعمل های فعلی درمان مورد نیاز نباشد، در مورد برخی از آمریکایی ها – به ویژه آمریکایی های آفریقایی-آمریکایی – ممکن است این توصیه ها کاملا اشتباه باشند و احتمالا باید با توجه به یافته های ما شروع به درمان کنند.”

برای رفع این نقصها، محققان داده های جدیدی را برای بهبود دقت PCE ها اضافه کردند. این اطلاعات در حال حاضر توسط موسسه ملی بهداشت (NIH) نگهداری می شود و معادلات جدید و به روز شده را تایید می کنند.

رسیدگی به داده های قدیمی اولین گام بود، اما مسئله دوم نحوه نتیجه گیری از آن داده ها بود. به گفته محققان، برخی از روش های آماری PCE ها نیز منسوخ شده اند. بنابراین آنها را با استانداردهای فعلی مطابقت دادند.

مطالب مرتبط
در مورد رژیم کتوژنیک چه می دانید؟

در این مقاله، نویسندگان مطالعه توضیح می دهند: “ما دریافتیم که با بازبینیPCE  ها به وسیله داده های جدید و روش های آماری، می توانیم به طور چشمگیری دقت برآورد ریسک های بیماری های قلبی عروقی را بهبود بخشیم.”

از آنجا که PCE ها راهنمای تصمیمات پزشکی هستند که شامل برخی از دارو های تجویزی رایج مانند آسپرین، دارو های فشار خون و استاتین می باشند، این تغییرات به طور بالقوه می تواند هزاران نفر را نجات داده و عمرشان را افزایش دهد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.