میمون های برفی از چشمه های آب گرم برای کاهش استرس خود استفاده می کنند

1

میمون های برفی از چشمه های آب گرم برای کاهش استرس خود استفاده می کنند

بسیاری از مردم از یک حمام داغ به عنوان یک تکنیک عالی برای پایان دادن به یک روز استرس زا استفاده می کنند – و بر طبق مطالعه ای که به تازگی منتشر شده، همین امر برای میمون ها نیز صدق می کند.

دانشمندان با مشاهده گروهی از میمون ها که برای حمام کردن به سوی چشمه های معروف آب گرم می رفتند، دریافتند که این کار باعث کاهش استرس و همچنین گرم تر شدن آن ها می گردد. ماکائو های ژاپنی – که به عنوان میمونهای برفی نیز شناخته می شوند – با در نظر نگرفتن ساکنین قطب، جزو شمالی ترین گونه های پستانداران اولیه در سراسر جهان، شناخته می شوند.

این میمونها برای زنده ماندن در آب و هوای بسیار سرد، با لایه های ضخیمی از خز پوشیده شده اند که در طول ماه های زمستان،آنها را گرم نگاه می دارد. مدت ها تصور می شد که رفتار حمام گروهی این میمون ها  که در پارک میمون جیکودانی  مشاهده می گردید نوعی  سازگاری دیگر با زندگی در آب و هوای سرد است.

تمام این داستان ها از سال ۱۹۶۳ آغاز شد، زمانی که یک میمون ماکائوی ماده جوان وارد چشمه آب گرم هتلی که در نزدیکی پارک قرار داشت شد و شروع به شست و شوی خود کرد.  از آن به بعد، بسیاری از میمون های محلی دیگر این رفتار را کپی کردند و این کار به جایی رسید که مدیریت پارک برای میمون ها، چشمه آب گرم مخصوص به خودشان را ساخت.

اگر چه ناظران به مدت طولانی تصور می کردند که میمونها از  این چشمه ها برای گرم کردن خود استفاده می کنند، هیچ کدام از محققان این رفتار میمونها را مورد ازمایش قرار ندادند. گروه تحقیقاتی که توسط دکتر رفائلا تاکشیاتا از دانشگاه کیوتو به منظور بررسی رفتار میمون ها در استفاده از آب های گرم  انجام شد، نمونه های مدفوعی ماکائوها را به منظور تجزیه و تحلیل سطوح گلوکوکورتیکویدها که هورمون های مرتبط با استرس و مدیریت دمای بدن هستند از درون حمام ها جمع آوری و مورد تحلیل قرار داد.

مطالب مرتبط
3 روش برای ساخت شبح برای فریب ذهن در هالووین

در مجموع، دانشمندان ۱۲ ماکائوی بزرگ ماده را مورد مطالعه قرار دادند و رفتار آن ها را در طول فصل بهار و فصل زمستان  دنبال کردند. آنها دریافتند که حمام در آب گرم در واقع سطح هورمون های میمونها را کاهش داده و میمون هایی که به طور مرتب حمام می کنند قادرند به نحو بهتری با استرس زندگی در چنین شرایط سردی مقابله کنند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد، همانطور که در انسان ها، آب گرم دارای اثرات کاهش استرس است در میمونهای برفی نیز شرایط به همین منوال می باشد .تاکاشیتا در ادامه سخنانش بیان داشت که به منظور تشخیص تغییرات کوتاه مدت رخ داده در سطح استرس بدن این میمون ها مطالعات بیشتری بر روی نمونه های خون  و بزاق آنها  صورت گرفت. همچنین محققان عادت های حمام کردن ماکائوها را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که آن ها بیشتر در طول فصل زمستان و به ویژه در سردترین هفته های این فصل از این چشمه ها استفاده می کنند. گرچه  ماده های عالی رتبه گروه می توانستند از موقعیت خود برای صرف زمان بیشتری در حمام آب گرم استفاده کنند، لکن مجبور بودند برای حفظ این موقعیت مبارزه نمایند.

این بدان معنی بود که بین استرس درگیری های مداوم و تأثیرات تسکین دهنده حمام آب گرم،  تضادهایی به وجود می آمد.. “دکتر تاکاشیتا در پایان سخنانش اذعان داشت که عادت منحصر به فرد حمام آب گرم توسط میمون های برفی نشان می دهد که چگونه انعطاف پذیری رفتاری می تواند در  مقابله با استرس آب و هوای سرد، موثر بوده .و حتی احتمال  بقا و تولید مثل را افزایش دهد.

میمون های حمام جیکودانی  یک جاذبه توریستی محبوب برای توریست ها به شمار می آیند. به عنوان بخش دیگری از مطالعه خود، دکتر تاکاشیتا و همکارانش می خواستند به ارزیابی این موضوع بپردازند که آیا جریان روزانه توریست هایی که به پارک می آیند تأثیری بر سطح استرس این میمون ها دارد یا خیر. آنها دریافتند که علیرغم ۵۰۰ بازدید کننده ای که هر روز برای دیدن ماکائوها به پارک می آیند سطح استرس این میمون ها هیچ تغییری نیافته و در واقع آن ها هیچ استرسی برای مواجهه با انسانها ندارند.

مطالب مرتبط
در مورد آب درمانی چه می دانید؟

اختصاصی وردنگار – کپی برداری با لینک دهی مستقیم و نام منبع مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.