نگاهی به ۱۱ مکان دیدنی شهر برلین

0

برلین تاریخی پرفراز و نشیب پشت سر گذاشته و در طول قرن‌ها از یک روستای کوچک به کلان‌شهری دیدنی بدل شد است. این شهر پس از جنگ جهانی دوم به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد تا اینکه وحدت دو آلمان برلین را دوباره یکپارچه ساخت. در این نوشتار می‌خواهیم به برخی از مکان‌های دیدنی شهر برلین نگاهی داشته باشیم. با وردنگار همراه باشید.

مکان‌های دیدنی شهر  برلین

۱- رایشس‌تاگ:

ساختمان رایشس‌تاگ که در میدان پوتسدام قرار دارد، از سال ۱۹۹۹ مقر مجلس آلمان (بوندس‌تاگ) است. رایشس‌تاگ در دوران امپراتوری آلمان (۱۸۷۱ تا ۱۹۱۸) و همچنین جمهوری وایمار (۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳) نیز مکان گردهمایی نمایندگان مجلس بود. یکی از جذابیت معماری آن گنبدی شیشه‌ای است که در جریان بازسازی رایشس‌تاگ در دهه ۹۰ میلادی ساخته شد. فضای سبز جلوی این بنا نیز در روزهای آفتابی محلی زیبا برای استراحت و تفریح است.

۲- دروازه براندنبورگ:

دورازه معروف براندنبورگ نماد شهر برلین است و سمبل اتحاد دو کشور محسوب می‌شود. دیوار معروف برلین که این شهر را به دو بخش تقسیم می‌کرد و در سال ۱۹۸۹ فروریخت، از این دروازه می‌گذشت. قرار است در روز نهم نوامبر سال جاری به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین مراسمی ویژه در جلوی این دروازه برگزار گردد و بالن‌های نورانی به آسمان فرستاده شوند.

۳- گالری بخش شرقی دیوار:

دیوار برلین از همان نخستین روزهای پس از فروپاشی با نقاشی‌ها و آثار هنرمندان بر روی آن به یک گالری هنری دائمی بدل شده که با ۱۳۱۶ متر طول، در جهان بی‌نظیر است. از جمله تغییر و تحولات سیاسی پس از سال‌های ۹۰ / ۱۹۸۹ میلادی به روی این دیوار به تصویر کشیده‌شده‌اند. گالری بخش شرقی دیوار (East Side Gallery) یکی از نمادهای مهم آزادی‌خواهی و همچنین جذابیت‌های گردشگری در برلین به شمار می‌رود.

۴- گذرگاه مرزی چارلی:

گذرگاه چارلی سومین و درعین حال معروف‌ترین گذرگاه مرزی دیوار برلین پس از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شد. این گذرگاه بخش‌های تحت کنترل نیروهای آمریکایی و شوروی سابق را به هم پیوند می‌داد. این گذرگاه نیز امروزه یکی از دیدنی‌های محبوب و جذابیت‌های توریستی پایتخت آلمان محسوب می‌شود.

۵- کلیسای جامع برلین:

کلیسای جامع برلین در جزیره اشپره قرار دارد. این کلیسا که سنگ بنای آن در قرن پانزدهم میلادی گذاشته شده، بزرگ‌ترین کلیسای شهر برلین و در عین حال یکی از مهم‌ترین کلیساهای پروتستان در آلمان محسوب می‌شود. از گنبد این کلیسا چشم‌انداز زیبایی از مرکز تاریخی شهر برلین انتظار گردشگران را می‌کشد.

۶- کلیسای یادبود قیصر ویلهلم:

کلیسای یادبود قیصر ویلهلم در جریان یکی از حملات متفقین در جنگ جهانی دوم هدف قرار گرفت و طعمه آتش شد. در دهه پنجاه میلادی یک بنای دو قسمتی دیگری به عنوان یادبود ساخته شد که میان برلینی‌ها به “قوطی ماتیک و پودر آرایش ” شهرت یافته است.

۷- ستون پیروزی:

ستون پیروزی برلین در فاصله سال‌های ۱۸۶۴ و ۱۸۷۳ ساخته شد. این ستون ۶۷ متری که مجسمه‌ی طلایی باشکوهی از ویکتوریا (الهه پیروزی) روی آن قرار دارد، به‌یادآورنده موفقیت‌های جنگی و پیروزی‌هایی است که بنیانگذاری امپراتوری آلمان را ممکن ساختند.

۸- برج تلویزیونی:

برج تلویزیونی برلین که در میدان آلکساندر واقع است، با ۳۶۸ متر ارتفاع بلند‌ترین اثر معماری در آلمان محسوب می‌شود. بیش از یک میلیون گردشگر هر ساله از این برج دیدن می‌کنند. بازدیدکنندگان می‌توانند در کافه رستوران چرخان آن به هنگام صرف نوشیدنی و غذا، پایتخت آلمان را از زاویه‌های گوناگون ببیند.

 

مطالب مرتبط
«هارمونی دریاها»؛ بزرگترین کشتی لوکس تفریحی جهان

۹- بازار ژاندارم‌ها:

بسیاری‌ها “بازار ژاندارم‌ها” (Gendarmenmarkt) را زیباترین مکان برلین می‌دانند؛ مکانی که در آن تئاتر برلین، کلیسای جامع آلمان و کلیسای جامع فرانسوی قرار دارد. هر ساله در اواخر تابستان یک فستیوال موسیقی در فضای باز در این محل برگزار می‌شود. جشن وحدت دو آلمان در روز ۳ اکتبر و همچنین بازار کریسمس که معمولا حال و هوایی فرانسوی دارد، از دیگر رویدادهایی هستند که “بازار ژاندارم‌ها” شاهد برگزاری آن است.

۱۰- بنای یادبود قربانیان هولوکاست:

این بنا به یاد و احترام یهودیانی که در دوران حکومت نازی‌ها به قتل رسیدند، ساخته شد و در سال ۲۰۰۵ نیز گشایش یافت. این بنا در قطعه زمین بزرگی در نزدیکی دروازه براندنبورگ احداث شده و ۲۷۰۰ لوح سنگی در آن نصب شده‌اند. در زیر این بنا یک مرکز بازدیدکنندگان نیز ساخته شده که به بازدیدکنندگان اطلاعاتی گسترده درباره هولوکاست و کشتار یهودیان در دوران ناسیونال سوسیالیسم ارائه می‌دهد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.