Oculus : ویژگی های کامل هدست Oculus

0

نگاه اول به هدست  Oculus Go

 Oculus :  شرکت آکیلوس پیشتر تصمیم گرفت هدست مستقل خود را به نام Oculus Go معرفی کند. دستگاهی که برخلاف Rift نیازی به دستگاه برای اجرا محتوا نداشته و یک مدل مستقل است.

آکیلوس برای نخستین بار تصمیم گرفت هدست مستقلی معرفی کرده و به بازار عرضه دارد. پس از تجربه موفقیت آمیز Oculus Rift نوبت آن رسید تا هدست مستقل نیز توسط Oculus مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد.

هنگامی که شرکت موردبحث این گوشی هوشمند را معرفی کرد بسیاری به تحسین آن پرداختند و این مدل را یک هدست قابل توجه دانستند. برخلاف هدستی چون Oculus Rift و HTC Vive که نیاز مبرم به دستگاهی دارد، اما Oculus Go با اتکا به خود می تواند اجرای محتوایی داشته باشد و مشکلی در آن مشاهده نشود.

در این مطلب قصد داریم نگاه اولیه به Oculus Go هدست اخیرا معرفی شده داشته باشیم تا اطلاعات بیشتری پیرامون این هدست پیدا کرد. بنابراین بدون نیاز به یک کامپیوتر قدرتمند به اجرا محتوا واقعیت مجازی پرداخت.

ویژگی های کلیدی

  • قیمت ۱۹۹ پوند
  • نرخ تجدید نظر ۷۲ هرتزی
  • ۱۰۰۰ اپ هنگام لانچ
  • ۱۰۰ بروزرسانی
  • رزولوشن صفحه نمایش ۲۵۶۰*۱۴۴۰ پیکسلی
  • وزن ۴۶۷ گرمی
  • عمر باتری ۲.۵ ساعته

مزایا: رزولوشن و نرخ تجدید بالا/نرخ ردیابی دقیق/بروزرسانی های متعدد/کنترلرهای حرکتی استاندارد

معایب: عمر باتری کم/بدون اپ قابل توجه

اگر برای نخستین بار از فناوری واقعیت مجازی بهره می گیرید بی شک Oculus Go می تواند کاربری لذت بخشی را برای شما فراهم آورد. زیرا هدست مستقلی محسوب شده و یک هدست نیازمند به دستگاه دیگر نیز تا از طریق آن به اجرا محتوا واقعیت مجازی بپردازد. بنابراین اگر به دنبال هدستی هستید که کارآمد و کم وزن باشد و در عین حال قیمت مطلوبی داشته باشد، بی شک Oculus Go یک مدل با ارزش محسوب می شود.

شاید این مدل نسبت به Rift مدلی رده پایین تر باشد اما در حقیقت باید آن را هدستی کامل دانست. کاربری که می توان با این دیوایس داشت بسیار ساده تر از Rift است و افراد با نسل جدیدی از هدست شرکت آکیلوس رو به رو هستند. Oculus Go یک هدست کاملا اختصاصی و بدون اتکا به دستگاه دومی است و شرکت آکیلوس با به کارگیری مشخصاتی سعی کرده دیوایس قابل توجهی به مخاطب ارائه دهد.

یکی از مزییت های بارز Oculus Go قیمت اقتصادی ۱۹۹ دلاری بوده که موجب می شود افراد این دستگاه را به سادگی خریداری کنند. البته نسخه پایه آن با حافظه ۳۲ گیگابایتی بوده و نسخه ۶۴ گیگابایتی با قیمت ۲۴۹ دلار روانه بازار می شود.

بنابراین چنین هدستی مناسب بودجه های محدود بوده و گذشته از آن قابلیت های عمده ای را به افراد ارائه می دهد تا تجربه خوبی داشته باشند.

طراحی

یکی از بخش های مهمی که باید به آن اشاره کرد قسمت طراحی است. هدست Oculus Go در این قسمت تفاوت فاحشی با نسخه پیشین یعنی Rift دارد زیرا شرکت آکیلوس قصد داشته در طراحی هدست جدید خلاقیتی به خرج داده و یک محصول قابل توجه را توسعه دهد.

Oculus Goدر دسته هدست های مستقل قرار می گیرد که قادر است به تنهایی و بدون نیاز به کامپیوتر مستقلی محتوا واقعیت مجازی را به نمایش درآورده و به بهترین شکل اجرا کند. هدست های مستقل در مقابل غیرمستقل قیمت بسیار کمتری دارند در سوی دیگر نسبت به آنها نیازی نیست کامپیوتری را جهت اجرای محتوا VR خریداری کرد. مزایا هدست های مستقل بیشتر از مدل های رده بالاتر بوده اما ممکن است در برخی مواقع کیفیت تصویر بهتر و تجربه کاربری قابل توجهتر را با مدل های غیرمستقل شاهد بود.

آکیلوس یکی از شرکت های مطرح تولیدکننده محصولات VR بوده از این رو باید تولیدات کمپانی موردبحث را در این زمینه قابل توجه دانست. Oculus Go نیز هدستی بهینه شده با طراحی ارگونومیک و مشخصات قابل قبول است. رقبا متعددی را می توان برای این مدل نام برد اما هیچ یک ممکن است نتوانند تجربه بزرگی که Oculus Go به ارمغان می آورد را ارائه دهند. آکیلوس این هدست را تحت تست های مختلفی قرار داده تا از بی نقص بودنش آگاه شود. تست ها و آزمایش های متعدد نتیجه بخش بود و موجب ارائه محصولی چون Oculus Go شد.

مطالب مرتبط
تولید مجدد مدل قدیمی مرسدس بنز SL

با وجود سخت افزارهای لازم در خود هدست دیگر نیازی نیست در کنار آن سیستم کامپیوتری قدرتمند و پرهزینه ای را تدارک دید. یکی از ویژگی های بارز هدست مستقل نیز همین امر بوده و نیاز به کامپیوترهای گران قیمت برطرف می شود. Oculus Go گذشته از آن که قیمت کمتری نسبت به Rift داشته و همین موضوع به طرفداران کمک می کند تا بتوانند با بودجه محدود این هدست را خریداری کنند ،بلکه تجربه کاربری خوبی را رقم می زند. برخی تصور می کنند با قیمت کمتری که Oculus برای این مدل در نظر گرفته نمی توان تجربه ای چون ریفت را شاهد بود اما در حقیقت باید بیان کرد Oculus Go یک هدست با ارزش و فوق العاده می باشد. هدف شرکت موردبحث از طراحی و توسعه چنین هدست اقتصادی و کارآمدی، محصولی بوده که بتواند به سادگی رضایت مخاطب خود را جلب کند و به دیوایسی کامل بدل شود.

Oculus سابقه درخشانی در توسعه و طراحی هدست های واقعیت مجازی داشته و حتی شرکت سامسونگ نیز با این کمپانی برای هدست GeaR VR خود همکاری داشته تا شاهد نتایج بزرگی ناشی از این همکاری باشد. بنابراین باید شرکت زیر نظر فیسبوک را در این زمینه حرفه ای دانست و باید آن را قابل توجه دانست.

طراحی بخش مهم هر هدستی بوده و Oculus Go نیز در این زمینه می تواند نظر افراد را جلب کند. البته ساختار بیشتر هدست ها شبیه به یکدیگر است وOculus Go نیز در این زمینه مستثنی نیست. این هدست شرکت آکیلوس دارای ارگونومی بالایی در کاربری بوده و افراد می توانند به راحتی کاربری با آن داشته باشند و تجربه خوبی را رقم زنند. این هدست در طراحی ظاهری مدلی بزرگ بوده و آکیلوس سعی کرده ساختاری را برای هدست خود در نظر گیرد که می تواند رضایت بخش باشد.

با تمام این تفاسیر Oculus Go در بحث طراحی یک مدل باکیفیت بوده و نسبت به Rift پیشین متفاوت محسوب می شود. بنابراین نباید این هدست را مدلی مشابه Rfit دانست که طراحی متفاوتی در مقایسه با این هدست جدید دارد.

مشخصات Oculus Go

یکی از ویژگی های بارزی که این هدست در مقایسه با مدل پیشین یعنی Oculus Rift دارد برخورداری از مشخصاتی است که آن را به هدست مستقلی تبدیل کرده است. مشخصاتی که برای اجرا محتوا واقعیت افزوده بایستی در خور توجه و قابل قبول باشد و آکیلوس نیز به این موضوع توجه داشته است. به شکلی که از سخت افزار مطلوبی بهره گرفته تا هدست آن قابلیت های خوبی از خود نشان دهد و مطابق انتظار ظاهر شود.

هدست های مستقل برای آن که به دیگر دستگاه تکیه ای نداشته باشند، بایستی از سخت افزار مطلوبی بهره ببرند. در این میان کمپانی Oculus تصمیم میگیرد برای محصول جدید خود از سخت افزار بزرگی استفاده کند. از جمله آن باید به پردازنده موبایلی اسنپدراگون ۸۲۱ اشاره کرد و این در حالی است که برخی انتظار داشتند Oculus از پردازنده شرکت اینتل یا AMD برخوردار شود. تراشه پردازشی موبایلی اسنپدراگون ۸۲۱ یک چیپ پرچمدار محسوب شده که در نوع خود مدلی قدرتمند به شمار می رود و قادر است عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

Oculus Go با چنین چیپی می تواند با تکیه بر سخت افزار در نظر گرفته شده برای آن محتوا واقعیت مجازی را با کیفیت ایده آل نمایش دهد. برخلاف هدست های دیگر که از پردازنده یا سخت افزاری بهره نمی برند و یک هدست مبتنی بر دستگاه به شمار می روند، Oculus Go تنها به خود تکیه دارد زیرا سخت افزار قابل توجهی برای آن در نظر گرفته شده که می تواند عملکرد بالایی داشته باشد. برای مثال Google daydream Vr هدستی بوده که می توان با اسمارتفون به پشتیبانی از آن پرداخت.

در سوی دیگر Gear VR نیز به پشتیبانی گلکسی اس ۷ می پردازد و قادر است عملکرد خوبی داشته باشد. چیپی که آکیلوس برای Oculus Go در نظر گرفته اگرچه قدرتمند است اما جدید نیست و نسبت به اسنپدراگون ۸۴۵ عملکرد پایین تری دارد. با این حساب می توان محصول شرکت زیرنظر فیسبوک را به عنوان یک هدست نسبتا با عملکرد بالا دانست اما قدرت آن به Rift که مبتنی بر سیستم های دسکتاپی قدرتمند و نسبتا قدرتمند است، نمی رسد. با این وجود نباید انتظار داشت دیوایس شرکت آکیلوس بتواند محتوای واقعیت مجازی را با قدرت بالایی اجرا کند زیرا نیاز است تا سخت افزار بسیار قدرتمندی در نظر گرفته شود.

مطالب مرتبط
موتورولا به ساخت هدست واقعیت مجازی می پردازد

گفته می شود Oculus سعی داشته هدست های مختلفی را در آینده روانه بازار کند و در این بین Oculus Go تنها یکی از آنها می باشد. گذشته از پردازنده اسنپدراگون ۸۲۱ که چیپ پرچمدار سال ۲۰۱۶ کوالکام محسوب می شود، Oculus از صفحه نمایش دوگانه ۲۵۶۰*۱۴۴۰پیکسلی را به کار گرفته که در مقایسه با هدست مستقل Vive Pro اچ تی سی با صفحه نمایش ۲۸۸۰*۱۶۰۰ پیکسلی از وضوح بالاتری بهره می برد. هر دو هدست Gear VR و Daydream گوگل به عنوان محصولات غیرمستقلی محسوب شده که به گوشی های هوشمند اتکا دارند و کیفیت صفحه نمایشی را نمی توان برای آنها نام برد.

زیرا محصول شرکت Oculus نیازی به سخت افزاری مستقل نداشته و برخلاف مدل های دیگر قادر است به شکل مستقل عمل کرده و بهترین کیفیت را ارائه دهد. گذشته از آن این شرکت برای محصول خود حافظه داخلی مختلفی چون ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی در نظر گرفته تا مخاطب با توجه به نیاز خود مدلی را در نظر گیرد. مشخصات سخت افزاری در نظر گرفته شده توسط Oculus برای این هدست قابل توجه است و فراتر از قیمت ۱۹۹ دلاری در نظر گرفته شده می باشد. هدست پیشین یعنی Oculus Rift با وجود آن که هیچ سخت افزاری نداشته و از چند سنسور و پوششی بهره می برد، با قیمت هنگفت تری به فروش می رسد. Oculus با عرضه چنین هدستی قصد داشت محصولی را روانه بازار کند که مناسب افراد دوستدار واقعیت مجازی با بودجه محدود است.

Oculus Go انعطاف پذیری بالایی داشته و با هزینه کم می توان نهایت تجربه واقعیت مجازی را داشت. چنین رزولوشنی را بیشتر می توان در گوشی های هوشمند پرچمداری چون گلکسی اس ۷ یا گلکسی نوت ۵ و چندی دیگر یافت، بنابراین برخورداری هدست موردبحث از چنین رزولوشن تصویری نشان از کیفیت بالا Oculus Go بوده که آن را نسبت به رقبا هدست ارزشمندی نشان می دهد. گذشته از آن ساخت چنین محصولی توسط شرکتی صورت گرفته که در زمینه واقعیت مجازی حرفهای بسیاری برای گفتن دارد.

شرکت موردبحث از پنل LCD بهره گرفته و انتظار داشتیم با پنل OLED رو به رو شویم که شرکت Oculus آن را برای هزینه کمتر تولید ترجیح داد. با عمر باتری حداکثری ۲.۵ ساعته افراد می توانند ساعت ها تجربه واقعیت مجازی نسبتا لذت بخشی با هدست Oculus Go داشته باشند بدون آن که از عمر باتری آن رضایتی نداشته باشند. بنابراین اگر شما نیز از چنین هدستی برخوردار هستید و عمر باتری آن را نامناسب دانستید باید بیان داشت که چنین عمر باتری در میان هدست ها معمول است و عجیب محسوب نمی شود.

به طور کلی در بحث سخت افزاری Oculus Go هدست ارزشمندی از کمپانی زیرمجموعه فیسبوک به شمار رفته که می توان آن را برای خرید با اطمینان کامل پیشنهاد کرد. زیرا گذشته از ظاهر، دارای طراحی حرفه ای بوده که می تواند برای هر فردی جالب به نظر برسد و با محصولی قابل رو به رو شود. شایان ذکر بوده که صفحه نمایش این هدست نرخ تجدید ۷۲ هرتزی داشته و نسبت به برخی رقبا ممکن است کمتر باشد اما این بدان معنا نیست که باید شاهد ضعف عملکردی در محصول جدید Oculus باشیم.

صدا

هدست Oculus Go از اسپیکرهای داخلی برخوردار نیست که اجازه دهد افراد بدون نیاز به هدفون دیگری صدا باکیفیت و پروضوحی در کنار صفحه نمایش باکیفیت تجربه کنند. Oculus متاسفانه اسپیکرهایی برای محصول خود در نظر نگرفته تا بتواند تجربه خوبی را در کنار مدل های دیگر رقم زند. البته می توان با وجود جک ۳.۵ میلیمتری هدفون مستقلا هدفونی را به این هدست متصل کرده و تجربه صوتی لذت بخشی را شاهد بود.

این گجت پوشیدنی که در دسته چنین محصولاتی قرار می گیرد در بخش صوتی فراتر از انتظار است و گاهی شاید نیاز به هدفون مستقلی باکیفیتی داشته باشید و از همان کیفیت صوتی بالایی که می خواهید، بهره ببرید.

راه اندازی

از آنجایی که این هدست مستقل بوده و موبایلی محسوب می شود برای راه اندازی آن نیازی به اتصال کامپیوتر نیست و بسیار ساده می باشد. با استفاده از USB و دانلود درایورها دیگر هیچ مشکلی وجود ندارد. البته برای راه اندازی بهتر باید آن را به گوشی هوشمند متصل کرده تا برنامه های لازم نصب شود. برای انجام آن کافیست اپ Oculus را در گوشی هوشمند خود داشته باشید و می توانید از طریق اینترنت وای فای درایورهای لازم را نصب کنید. شما می توانید این تنظیمات را از داخل همان صفحه نمایش هدست انجام دهید.

مطالب مرتبط
رونمایی اچ پی از لپتاپ Chromebook x2

به طور کلی راه اندازی دستگاه روند یکپارچه و ثابتی دارد بنابراین مدت زمان کمی را باید به آن اختصاص داد. یکی از اشتباهاتی که ما انجام دادیم نصب برنامه Netflix بود. ما قصد داشتیم با این برنامه رمز عبور خود را از طریق هدست واقعیت مجازی می توانید وارد کنید. متاسفانه هیچ راه آسان برای کپی کردن وجود ندارد و ما مایلیم از این طریق نیز بتوانیم رمز عبوری وارد کنیم.

اپ ها، ویدئوها و بازی

شرکت Oculus اعلام کرد هدست Oculus Go هنگام عرضه بیش از ۱۰۰۰ اپ را شامل می شود که در این میان باید به بازی، ویدئو و چندین اپ دیگر اشاره کرد. البته این تعداد به مرور زمان افزایش پیدا می کند و تنها به ۱۰۰۰ اپ ختم نمی شود. برای مثال انجام بازیهای ریسینگ در این هدست تقریبا مشابه Gear VR سامسونگ است و افراد می توانند تجربه خوبی را در کنار این هدست واقعیت مجازی داشته باشند. بوت شدن به این هدست نیز دشوار نیست و به آسانی می توان آن را راه اندازی کرد. به طور کلی کاربری با Gear VR و Oculus Go تقریبا یکسان است زیرا سامسونگ در توسعه این هدست خود با Oculus همکاری داشته است.

با این تفاسیر می توان به انبوهی از اپ ها و بازیها در Oculus Go دست پیدا کرد که تجربه کاربری خوبی را در کنار این هدست رقم می زنند. در حال حاضر توسعه دهندگان بسیاری هستند که برنامه و بازی برای هدست های واقعیت مجازی توسعه می دهند، از جمله باید به هدست Oculus Go اشاره کرد که به تازگی روانه بازار شده و انتظار می رود استقبال قابل توجهی از آن صورت گیرد و نظر هر فردی را به خود جلب سازد. این هدست با ویژگی های جذاب خود بی شک می تواند تجربه واقعیت مجازی کامل را فراهم آورد. هدست های امروزی برخی ها با نواقصی همراه هستند که تجربه خوبی را ممکن است رقم نزنند، اما آکیلوس برای هدست جدید خود تمام ویژگی های لازم را فراهم آورده است.

با در نظر گرفته شده انواعی از اپ ها و بازیها هدست موردبحث می تواند بسیار لذت بخش تر باشد.

چرا باید Oculus Go را خریداری کرد؟

هدست واقعیت مجازی مستقل جدید آکیلوس موسوم به Oculus Go تمامی ویژگی ها را در اختیار کاربر قرار می دهد تا تجربه کاملی را شاهد باشد. بیشتر هدستهای که در بازار مشاهده می کنیم غیرمستقل هستند و این یعنی برای اجرا محتوا نیاز به دستگاهی که می تواند لپتاپ یا هر چیز دیگری باشد، نیاز دارند. اما Oculus Go  بدون نیاز به هیچ سیستمی با سخت افزار داخلی که داشته قادر است بهترین محتوا را با کیفیت و وضوح قابل توجهی به نمایش درآورد. این بدان معناست که هدست مورد اشاره محصول بزرگی بوده و تجربه فوق العاده ای را رقم می زند که نظر هر فردی را به خود جلب می کند.

Oculus به عنوان یکی از شرکت های مطرح فعال در زمینه واقعیت مجازی با Oculus Goهدستی را معرفی و عرضه کرد که می تواند نیاز مخاطب را برآورده سازد. شرکت موردبحث سعی داشته بهترین ها را با Oculus Go برای طرفداران واقعیت مجازی رقم زند از این رو باید هدست مورد اشاره را بی نظیر دانست زیرا تجربه ای که رقم می زند بیش از هر هدست موبایل و غیرموبایلی می باشد. گذشته از آن Oculus Go با قیمت ۱۹۹ دلار به فروش می رسد و یک هدست مقرون به صرفه به شمار می رود.

البته نسخه ۳۲ گیگابایتی ۱۹۹ دلار و نسخه ۶۴ گیگابایتی با قیمتی ۲۴۰ دلاری در بازار به فروش می رسد. پیش بینی شده شاهد استقبال قابل توجهی از فروش این مدل باشیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.