هموروئید پس از زایمان و راه های پیشگیری و درمان آن

0

 

هموروئید پس از زایمان

ممکن است زنان پس از زایمان، دچار مشکلاتی شوند که یکی از آنها هموروئید پس از زایمان باشد. هموروئید پس از زایمان در همه زنان بروز نمی کند، بلکه تنها ۲۰ درصد از آنها را درگیر می کند.  در این عارضه، فرد مبتلا در انتهای روده و مقعد خود، درد و خونریزی دارد.

خونریزی رکتال عمدتاً به دلیل بواسیر _ واریس در مقعد و اطراف آن _ ‌می باشد. بواسیر نسبتاً در دوران بارداری، بویژه سه ماهه آخر و هفته های بعد از زایمان شیوع دارد. اگر هنگام دفع مدفوع فشار بیاورید، مدفوع سخت و سفت را عبور دهید، یا هنگام تمیز کردن آن را بمالید، امکان دارد از این واریس های ملتهب خون بیاید.

فیسور یا شکاف و ترک خوردگی مقعد علت دیگری برای خونریزی رکتال می باشد. این ترک های دردناک در پوست مقعد ممکن است به دلیل عبور مدفوع سفت در نتیجه یبوست، که در حاملگی شیوع دارد، بوجود بیایند.

علل خونریزی مقعد بعد از انجام زایمان:

 افزایش فشار شکمی زنان در هنگام زایمان:

 معمولا خونریزی رکتال در زنان پس از انجام عمل زایمان به دلیل وارد شدن فشار بیش از حد به شکم و افزایش وزن مادران در طی دوران بارداری، در کنار وجود زخم در این ناحیه اتفاق می افتد.

یبوست:

علت دیگر خونریزی مقعدی زنان در هنگام زایمان، وجود یبوست در طی دوران بارداری است. در چنین شرایطی وقتی مدفوع دفع می شود، ممکن است در ماهیچه ها و بافت های مقعد پارگی ایجاد کرده و سبب بروز خونریزی در بدن فرد شود. فراموش نکنید که اگر مشکل یبوست مادران به موقع درمان نشود، منجر به بیماری هموروئید و پاره شدن عضلات ناحیه مقعد (ناشی از انسداد روده) شده و در نتیجه خونریزی شدیدی را ایجاد می کند.

مطالب مرتبط
کامفور (Camphor) : نحوه استفاده و اثرات جانبی

پیشگیری و بهبود هموروئید پس از زایمان

با رعایت نکاتی ساده می‌توانید از بواسیر جلوگیری و به بهبود سریع‌تر آن نیز کمک کنید. عادت‌های سالم زیر باعث تسریع درمان و پیشگیری از ابتلا به بواسیر در آینده می‌شود:

جلوگیری از یبوست 

 رژیم غذایی مناسب حاوی مقدار زیاد فیبر داشته باشید. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و لوبیا بخورید و آب زیاد بنوشید. مرتب ورزش کنید، حتی اگر فقط به اندازه یک پیاده‌روی سریع و کوتاه وقت دارید. همین‌طور می‌توانید از پزشکتان مکمل فیبر یا ملین بگیرید.

نگه نداشتن مدفوع 

وقتی احساس می‌کنید که باید دفع مدفوع داشته باشید، حتی یک لحظه هم منتظر نمانید. نگه داشتن مدفوع باعث خشک و سخت شدن دفع یا یبوست می‌شود. به علاوه، برای جلوگیری از فشار آوردن به آن ناحیه سعی کنید هنگام دفع مدفوع، خودتان را منقبض نکنید و زیاد در دستشویی نمانید.

انجام تمرین کگل هر روز

 تمرینات ورزشی کگل باعث افزایش گردش خون در ناحیۀ مقعد و تقویت عضلات مقعد می‌شود و اینها احتمال بروز بواسیر را کمتر می‌کند. همین‌طور باعث تقویت عضلات اطراف واژن و مجاری ادرار می‌شود و این به بهبودتان بعد از زایمان کمک می‌کند.

بهبودی و درمان هموروئید پس از زایمان

کیسه یخ (با پوشش نرم) را چند بار در روز روی منطقه آسیب دیده بگذارید. یخ می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. برخی از زنان کیسه یخ را آغشته به روغن فندق می‌کنند تا نرمی‌ و آرامش بیشتری احساس کنند.

شما می‌توانید از داروخانه لگنی پلاستیکی تهیه کنید یا از وان حمام خود استفاده کنید. آن را از آب ولرم متمایل به گرم پر کنید و کامل داخل آن بنشینید. این کار درد را التیام می‌بخشد.

درمان‌های سرد و گرم را ابتدا با کیسه آب یخ شروع کنید، سپس داخل وان آب گرم بروید و خودتان را بشویید.

مطالب مرتبط
پنج راه ساده داشتن پوست صاف و شفاف برای بانوان

بعد از هر اجابت مزاج سعی کنید ناحیه درگیر را کامل با آب بشویید و به جای استفاده از دستمال خشک از دستمال مرطوب استفاده کنید.

اگر از دستمال استفاده می‌کنید سعی کنید انواع نرم، بدون رنگ، بدون بو و با کیفیت را خریداری و مصرف کنید (اگر در ناحیه مقعد خود بخیه دارید، بهتر است با پزشک خود در این مورد مشورت کنید).

با پزشک خود در مورد بی حسی‌های موضعی و شیاف‌های مسکن برای کاهش التهاب و درد صحبت کنید. توجه داشته باشید که استفاده از این داروها در موارد پارگی و… تا هنگام برطرف شدن کامل نشانه‌ها توصیه نمی‌شود. هم چنین استفاده مداوم می‌تواند باعث التهاب و حتی درد بیشتر شود.

از فشار‌های طولانی مدت به ورید‌های رکتوم خودداری کنید. سعی کنید از نشستن یا ایستادن طولانی مدت بپرهیزید. سعی کنید تا جایی که ممکن است برای مطالعه، و تماشای تلویزیون و … دراز بکشید.

برای تسکین موقت درد، حتی اگر کودک‌تان با شیر شما تغذیه می‌کند، می‌توانید از استامینوفن یا ایبو پروفن (به میزان مجاز) استفاده کنید.

برای تسکین این دردها می توانید از کیسه ی یخ پیچیده شده در پارچه و یا کرم و پمادهای ضدالتهاب و ضددرد استفاده کنید. نشستن در تشت آب گرم به مدت پانزده دقیقه در روز نیز می تواند مفید باشد.

درمان هموروئید پس از زایمان با دارو

اگر به عنوان یک زن زائو با انجام راهکارهای ذکرشده در مقاله بالا، همچنان مشکل خونریزی و درد در ناحیه مقعد شما ادامه داشت، قطعا احساس خوبی نخواهد بود! پس در چنین مواردی بسیار مهم است که با پزشک معالج خود مشورت کرده و با مصرف برخی داروهای تجویزشده توسط او، درد خود را تسکین دهید، زیرا مصرف دارو روند بهبود را تقویت کرده و مدت درمان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مطالب مرتبط
هزینه پیوند مو چقدر است؟

برای تکسین موقت می‌توانید استامینوفن معمولی یا ایبوپروفن بخورید، حتی اگر شیر می‌دهید. اما بیشتر از مقدار تجویزشده مصرف نکنید و اگر درد ادامه داشت با ماما یا پزشکتان صحبت کنید. همچنین گاهی استامینوفن کدئین می‌تواند باعث یبوست شود. همین‌طور یادتان باشد در صورت شیردهی، از آسپرین یا محصولات حاوی آسپرین استفاده نکنید.

مراجعه به پزشک

اگر درد بیش از اندازه یا خونریزی داشتید باید با پزشک مشورت کنید (هر نوع خونریزی باید توسط پزشک معاینه شود). در بیشتر موارد هموروئید دوران بارداری خود به خود خوب شده یا با رفع مشکل یبوست از بین می‌رود. اما در برخی مواردی نیز بواسیر تشدید شده و باید به پزشک مراجعه کنید و با یک جراحی مختصر مشکل را برطرف کنید.

نکته پایانی که همه زنان زائو باید به یاد داشته باشند، این است که مشکل خونریزی روده راست زنان پس از انجام زایمان امری کاملا طبیعی است و نباید زیاد نگران شوید! زیرا این مشکل با گذشت زمان برطرف خواهد شد. اما اگر مشکل در بدن شما به مدت طولانی ادامه داشت، توصیه می کنیم حتما با پزشک معالج خود مشورت نموده و به کمک او درمان مناسب را انتخاب کنید.

باید بدانید که خونریزی روده پس از زایمان، امری طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. هموروئید پس از زایمان با صبر و گذشت زمان حل خواهد شد. راهکارهای گفته شده را انجام دهید و با پزشک خود در ارتباط باشید.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.