واکسن جدید سرطان به طور کامل بر روی نمونه ای از موش موفقیت آمیز بوده است

0

سرطان – دانشمندان یک واکسن جدید تولید کرده اند که (در ارتباط با درمان های موجود) نه تنها می تواند به درمان ملانوم تهاجمی کمک کند، بلکه از بازگشت آن نیز جلوگیری می کند. اخیرا محققان موسسه تحقیقاتی اسکریپس در سان دیگو، با متخصصین دیگر موسسات برای تولید یک واکسن که هنگامی که با درمان های دیگر انجام می شود بر علیه ملانوم (یک نوع سرطان پوست) اثر می گذارد، همکاری کرده اند.

به گفته پروفسور دیل بوگر، که با بروس بیتلر، برنده جایزه نوبل، این تحقیق را انجام داده اند، این درمان هم زمان پاسخ کامل (پاسخ درمانی) در درمان ملانوم را ایجاد کرد.

این نتایج امیدوار کننده در یک مقاله پژوهشی که در مجله PNAS منتشر شده است گزارش شده است.

آزمایشات تجربی به طور کامل موفقیت آمیز بوده است

محققان سه گزینه درمانی مختلف را در یک مدل موش تحت هجوم ملانوم مورد آزمایش قرار دادند. همه موشها نوعی از ایمونوتراپی سرطانی به نام  anti-PD-L1 را دریافت کردند، اما علاوه بر این، آنها انواع واکسن های مختلف را نیز دریافت کردند.

پروفسور بگر و تیمش، موش ها را به سه گروه تقسیم کردند: یک گروه واکسن سرطان داشت، گروه دیگری واکسن به همراه مولکولی به نام دپورووسیم داشت و گروه سوم واکسن سرطانی و مکمل دیگری داشت: یک ماده شیمیایی به نام آلوم.

دپورووسیم یک ترکیب مکمل است که از طریق تقویت واکنش ایمنی به درمان سرعت می بخشد. این ترکیب مخصوصا برای محققانی که در حال توسعه ی روش های درمانی جدید هستند جذاب است، زیرا ترکیب کردن و اصلاح آن آسان است.

محققان دریافتند که هشت موش که واکسن را به علاوه درمان با دیپرووسیم علاوه بر درمان anti-PD-L1   دریافت کرده اند به طور صد در صد بیش از ۵۴ روز بیشتر زنده مانده اند.

مطالب مرتبط
سندرم پای بی قرار ممکن است خطر مرگ قلبی عروقی را افزایش دهد

در مقایسه، موش هایی که ایمونوتراپی را به همراه واکسن دریافت کرده بودند، زنده نماندند. آنهایی که  anti-PD-L1را به همراه واکسن با آلوم دریافت کردند، میزان بقای بیشتری در حدود ۲۵ درصد طی یک دوره مشابه را تجربه کردند.

پروفسور بوگر می گوید: این امر که واکسن به طور همزمان با ایمونوتراپی سرطان مانند anti-PD-L1 کار کند هیجان انگیز بود.

واکسن جدید سرطان همچنین از بازگشت مجدد جلوگیری می کند

با این حال، این تنها دلیل هیجان زدگی محققان نبود. در واقع، واکسن تجربی یک اثر مثبت دیگر یعنی محافظت از بدن در برابر بازگشت مجدد تومور را نیز دارد.

پروفسور بوگر می گوید: درست همانطور که یک واکسن می تواند بدن را برای مبارزه با پاتوژن های خارجی آموزش دهد، این واکسن سیستم ایمنی بدن را نیز برای مقابله با تومور آموزش می دهد.

دانشمندان دریافتند که هنگامی که آنها تلاش کردند تا تومورهای ملانوم را دوباره در موشهای گروه دوم آزمایش کنند، این کار شدنی نبود. پروفسور بگر توضیح می دهد: حیوان در حال حاضر در برابر آن واکسینه شده است.

هنگامی که آزمایشات بیشتری در آزمایشگاه انجام شد، محققان توانستند نشان دهند که دپورووسیم باعث افزایش پاسخ سیستم ایمنی توسط تحریک سیستم ایمنی به تولید لکوسیتهای نفوذی تومور که نوعی از سلول که تومورهای سرطانی را آلوده می کند و از بین می برد هست، می شود.

همچنین پروفسور بگر و تیمش یادآور می شوند که واکسن به همراه دپورووسیم به راحتی به محل مورد نظر رسانده می شود، زیرا لازم نیست مستقیما به تومور سرطانی اصلی تزریق شود تا موثر باشد.

در عوض، تزریق می تواند به صورت عضلانی انجام شود. مقداری برابر دو دوز که در ظرف ۷ روز از یکدیگر تزریق می شود.

در آینده، محققان می خواهند آزمایش بر روی این واکسن را ادامه دهند و بررسی کنند که آیا این روش در کنار سایر انواع روش های درمانی سرطان موثر خواهد بود یا خیر.

مطالب مرتبط
نوشیدن چای داغ می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد

دو دانشمند برجسته در تحقیق اخیر، Tollbridge Therapeutics، یک شرکت تحقیقاتی پزشکی که دارای حق ثبت اختراع برای دپورووسیم است را مدیریت می کنند.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.