تغییرات وزن و پوست در سه ماهه دوم بارداری

0

تغییرات وزن و پوست در سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری از هفته ۱۳ شروع می شود و تا هفته ۲۸ ادامه دارد. پزشکان، سه ماهه دوم  را زمان کاهش تهوع و انرژی بیشتری می دانند.

در این مقاله که توسط کارشناسان سلامت health وبسایت ورد نگار تهیه شده است در مورد تغییرات وزن و پوست در سه ماهه دوم بارداری توضیح داده شده است:

افزایش وزن

در سه ماهه دوم بارداری، چه میزان افزایش وزن انتظار می رود؟

در شروع سه ماهه دوم، نوزاد شما وزن تقریبا ۱.۵ اونس دارد. هنگامی که به پایان این سه ماهه برسید، حدود ۲ پوند وزن خواهد داشت. در این چند ماه رشد زیادی نداشته است. میزان رشد تنها در سه ماهه بعدی افزایش خواهد یافت.

افزایش وزن نوزاد شما سبب افزایش وزن شما خواهد شد. بدن شما همچنان به افزایش حجم خون و مایعات خود ادامه می دهد که سبب اضافه شدن وزن می گردد. به زودی نوزاد شما، شروع به حرکت خواهد کرد.

مقدار وزن شما می تواند در طول سه ماهه دوم افزایش یابد، بر اساس وزن قبل از بارداری شما، این میزان اضافه وزن متفاوت است. پزشک شما باید شاخص توده بدنی (BMI) شما را در اوایل بارداری محاسبه کند. بر اساس BMI خود، دکتر شما می تواند به شما بگوید تا چه اندازه می توانید وزن اضافه کنید.

 طبق گفته موسسه پزشکی زنان، وزن مادران:

  • با کم وزن، یا داشتن BMI کمتر از ۱۸.۵، باید به ۲۸-۴۰ پوند برسد

  • با وزن طبیعی یا BMI بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باید ۲۵ تا ۳۵ پوند افزایش یابد

  • با اضافه وزن و یا داشتن BMI بین ۲۵-۲۹.۹ باید ۱۵-۲۵ پوند دریافت کنند

  • چاق، با BMI بیش از ۳۰، باید ۱۱-۲۰ پوند دریافت کنند

اگر در سه ماهه اول بارداری بیمار شدید، ممکن است وزن خود را از دست داده یا وزنتان ثابت بماند. شما می توانید در سه ماهه دوم، این کمبود وزن را جبران کنید.

پزشک، شما را وزن می کند و وزن کودک خود را با هر بازدید ماهانه تخمین می زند. اگر در مورد کمبود یا اضافه وزن خود، شک دارید، حتما در مورد آن از پزشک خود سوال کنید.

تغییرات پوستی

چه تغییرات پوستی باید در سه ماهه دوم انتظار داشته باشید؟

سه ماهه دوم می تواند چندین تغییر در پوست شما ایجاد کند. در این زمان شما حتما باید بدانید چه چیزی عادی و چه چیزی غیر عادی است. در اینجا چند نمونه از تغییرات معمولی که در طول سه ماهه دوم شما رخ می دهد، آورده شده است:

علائم کشیدگی پوست، خط تیره رنگ روی شکم یا Linea nigra

همانطور که شکم به رشد خود، در سه ماهه دوم ادامه می دهد، ممکن است شروع به بروز برخی از علائم کشش کند. اینها در قسمت هایی ایجاد می شوند که شکم شما سریعتر رشد می کند و باعث کشش پوست شما می شود. یا به اصطلاح، پوست کمی پاره می شود و خطوطی بر روی شکم پدیدار می شود. به احتمال زیاد آنها را در قسمت باسن و سینه های خود نیز خواهید دید. این حوزه ها بیشتر در حین بارداری بزرگ می شوند.

همه زنان باردار شاهد این خطوط نیستند اما اکثر آنها این خطوط کششی را می بینند. بعضی تبلیغات ادعا می کنند که با کرم هایی از بروز این خطوط کششی جلوگیری می کنند، اما ثابت نشده است که فایده ای داشته باشند. آنها می توانند پوست شما را دچار خارش کنند. اجتناب از اضافه وزن بیش از حد در سه ماهه دوم، می تواند به کاهش بروز علائم کششی در پوست کمک کند. اما نگران نباشید، با پزشک خود صحبت کنید.

پس از تولد، علائم کشش شما به احتمال زیاد شروع به محو شدن خواهند کرد. با این حال، می توان آنها را به طور کامل از بین برد.

ملاسما

ملاسما نیز به عنوان “ماسک حاملگی” شناخته می شود یکی دیگر از تغییرات وزن و پوست در سه ماهه دوم بارداری است. این علامت دیگری در سه ماهه دوم بارداری در اثر افزایش مقدار استروژن و پروژسترون است. این افزایش باعث می شود که ملانین بدن بیشتر شود و سبب افزایش یک رنگدانه قهوه ای می گردد . همچنین ممکن است تکه هایی از لکه های قهوه ای یا تیره را در چهره خود مشاهده کنید.

بارداری باعث می شود شما به خصوص حساس به نور خورشید بشوید. قبل از رفتن به خارج از منزل باید کرم ضد آفتاب خود را با SPF 15 یا بیشتر بر روی صورت خود استفاده کنید. این می تواند باعث جلوگیری از تشدید ملاسما در حین بارداری شود. پزشکان معمولا درمان ملاسما را توصیه نمی کنند. در اکثر زنان، پس از زایمان از بین می رود.

اگر ملاسما پس از زایمان از بین نرود، پزشک شما می تواند داروهای موضعی را تجویز کند تا زمینه های رنگدانه را روشن تر کند. همیشه در مورد ایمنی استفاده از این موارد موضعی در دوران شیردهی با پزشک خود صحبت کنید.

تغییرات وزن و پوست در سه ماهه دوم بارداری حتما به وجود خواهند آمد اما در اکثر موارد قابل رفع و درمان هستند.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

مطالب مرتبط
نحوه مصرف قرص ا سی سی ( ACC 200 ) + عوارض و تداخلات دارویی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.