وصله ی امنیتی جدید برای رفع مشکل آسیب پذیری Spectre

0

وصله ی امنیتی جدید برای رفع مشکل آسیب پذیری Spectre

اینتل که یک شرکت تجهیزات رایانه ای آمریکایی است و سخت افزارهای رایانه ای و تلفن های همراه هوشمند را طراحی و عرضه می کند، در ساخت سخت افزارهای رایانه ای بر روی مادربورد، کارت شبکه، حافظه فلش، بلوتوث، چیپست، انواع ریز پردازنده ها، نیم رساناها، مدارهای مجتمع، سامانه های نهفته و بخش های پردازش گرافیکی متمرکز می باشد، طی انتشار گزارشی یک وصله ی امنیتی جدیدی را برای رفع مشکل آسیب پذیری Spectre ایجاد کرده است. این شرکت به عنوان مبدا فناوری ریز پردازنده های اکس ۸۶ معروف می باشد که یکی از قوی ترین تراشه ها یعنی ۸۰۸۶ را عرضه کرده است.

اگر با Spectre و Meltdown آشنا باشید می دانید که Spectre و Meltdown درواقع نام نسخه های مختلفی از یک نوع آسیب پذیری هستند که می توان گفت بر روی تقریبا همه ی چیپ های کامپیوتری و یا بهتر است بگوییم تراشه های کامپیوتری ۲۰ سال گذشته تاثیرات مخربی گذاشته اند. آسیب پذیری های Spectre و Meltdown به این دلیل خطرناک هستند که اگر توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار بگیرند متاسفانه موجب به خطر افتادن اطلاعاتی از کامپیوترتان که همیشه فکر می کردید ایمن خواهند ماند می شوند. می توان گفت که این آسیب پذیری ها همه ی کامپیوتر های دنیا را درگیر کرده اند و از این رو وصله های امنیتی بسیاری برای برطرف کردن این آسیب پذیری ها منتشر شدند که برخی از آنها مشکلات بیشتر را ایجاد کردند اما شرکت اینتل بعد از تمامی این وصله های امنیتی ناکارآمد تصمیم گرفته است وصله ی امنیتی جدیدی برای برای رفع این آسیب پذیری ها که به صورت کارآمد عمل کند را منتشر کند.

وصله ی امنیتی قبلی که برای رفع مشکل آسیب پذیری Spectre منتشر شد دارای مشکلاتی از جمله، راه اندازی مجدد و ناپایداری بود به همین دلیل شرکت هایی مانند HP و Del به روز رسانی های خود را حذف کردند.

مطالب مرتبط
اینتل و وعده بزرگ برای ایده هوش مصنوعی برای المپیک 2020 توکیو

براساس گزارشاتی که توسط خود این شرکت منتشر شده است این وصله ی امنیتی جدید می تواند آسیب پذیری نوع ۲ Spectre را حل کند و بر روی تمامی پردازنده های اینتل که الان در سایر کامپیوترها مورد استفاده هستند تاثیر گذار باشد.

شرکت اینتل در تلاش است که مشکل آسیب پذیری Spectre  را برای تمام پردازنده های خود رفع کند اما در حال حاضر رفع این مشکل را برای پردازنده های سری اسکای لیک خود در اولویت قرار داده است. ولی این وصله ی امنیتی برای سایر پردازنده ها نیز در حال آزمایش و بررسی می باشد و به احتمال زیاد منتشر خواهد شد.

نکته ی جالب این است که براساس گزارشات اورژانس سایبری سازمان امنیت ملی آمریکا، در صورت رفع مشکل آسیب پذیری Spectre بر روی پردازنده ها و چیپست ها، همچنین به روز رسانی های منظم در کنار رعایت موارد امنیتی از ۸۵ درصد از حمله های هدفمند به رایانه ها جلوگیری خواهد شد. علاوه بر تمامی اینها شرکت های سازنده ی پردازنده های کامپیوتری وظیفه دارند تلاش های جدی برای جلوگیری و رفع مشکلاتی مانند نقاط ضعف امنیتی و عملکردی کامپیوتر ها انجام دهند.

منبع: digitaltrends

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.