ویتامین D به بهبود زخم ناشی از سوختگی ها کمک می کند

0

ویتامین D به بهبود زخم ناشی از سوختگی ها کمک می کند

مکمل ویتامین D می تواند یک روش ساده و مقرون به صرفه برای بهبودی و اجتناب از عفونت زخم در بیمارانی که دچار سوختگی شده اند، باشد. در این مقاله که توسط کارشناسان سلامت health وبسایت ورد نگار تهیه شده است در مورد اینکه ویتامین D به بهبود زخم ناشی از سوختگی ها کمک می کند بحث شده است.

این نتیجه گیری اولین مطالعه برای بررسی اثرات ویتامین D در بهبود ضایعات سوختگی است.

این تحقیق که توسط موسسه التهاب و پیری در بیرمنگام، انگلستان انجام شد، امروز ۱۶ آبان ۱۳۹۶ در کنفرانس سالانه انجمن غدد درونریز، در انگستان ارائه شد.نتابج این تحقیق بیانگر این واقعیت است که ویتامین D به بهبود زخم ناشی از سوختگی ها کمک می کند.

سوختگی ناشی از برنزه کردن پوست و آسیب رسیدن به بافت ها چه از طریق گرما یا  تماس با شعله آتش، می تواند باعث بروز زخم در فرد شود. زخم های سوختگی همچنین می توانند از اصطکاک، اشعه، رادیواکتیو، برق و تماس با مواد شیمیایی حاصل شود.

آسیب های سوختگی به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی جهانی محسوب می شوند و هر سال حدود ۱۸۰،۰۰۰ مرگ و میر ناشی از آن ثبت می شود.

اکثر سوختگی ها در خانه یا محل کار رخ می دهد. در سراسر جهان، سوختگی های غیر مرگبار عامل اصلی بستری شدن و ناتوانی هستند.

از ۴۸۶،۰۰۰ نفر افراد دچار سوختگی، که سالانه در ایالات متحده درمان می شوند، حدود ۴۰،۰۰۰ نفر در بیمارستان بستری می شوند.

تعداد زیادی از آسیب های سوختگی در کودکان رخ می دهد. در ایالات متحده، هزینه مستقیم درمان کودکان با سوختگی در سال ۲۰۰۰ به بیش از ۲۱۱ میلیون دلار رسید.

ویتامین D دارای خواص ضد باکتری است

با این حال، علیرغم پیشرفت در درمان ضایعات سوختگی در طی دهه گذشته، هنوز بسیاری از بیماران وجود دارند که بهبودی رضایت مندی از این زخم ها بدست نمی آورند.

برای برخی از افراد، خطر ابتلا به عفونت زخم های ناشی از سوختگی وجود دارد. افراد مبتلا به سوختگی شدید به خصوص افرادی که دچار عفونت خونی یا سپسیس (که یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی است) دچار می شوند، بسیار در معرض آسیب جدی قرار می گیرند.

شواهد زیادی وجود دارد که ویتامین D دارای خواص ضد باکتری است و می تواند با عفونت مبارزه کند.

به عنوان مثال، اثبات شده است که ویتامین D می تواند پروتئین های ضد باکتری را افزایش دهد که همراه با سایر فعالیت ها، باعث “افزایش کشت باکتریایی در انواع سلول های مختلف” می شود.

تیم مسئول تحقیق جدید، خاطر نشان می کند که کمبود ویتامین D اغلب با مرگ و میر بالای افرادی که در معرض خطر سوختگی شدید هستند، همراه است. با این حال، افراد کمی در مورد اثر ویتامین D در بهبودی سوختگی ها اطلاعاتی دارند.

بنابراین، محققان با مطالعه پیشرفت در بهبودی بیمارانی که از سوختگی شدید رنج می بردند، به مدت بیش از ۱۲ ماه میزان ویتامین D آنها را اندازه گیری کردند. در مجموع، این مطالعه ۳۸ نفر را شامل می شد که ۴۲ درصد آنها دچار سوختگی در ناحیۀ سطحی بدن شده بودند.

سوختگی شدید ویتامین D را به طور قابل توجهی کاهش می دهد

نتایج نشان داد که به طور کلی، در مقایسه با افراد سالم، بیمارانی که دچار سوختگی شده بودند، سطح ویتامین D کمتری داشتند.

علاوه بر این، بیمارانی که میزان ویتامین D آنها بالاتر بود،  سریعتر از افرادی که از میزان ویتامین D کمتری برخوردار بودند، بهبود یافتند و زخم هایشان دچار عفونت کمتری شد.

این تیم اظهار داشت که یافته ها نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین D در بیمارانی که دچار سوختگی شده اند، به احتمال زیاد باعث بهبودی هر چه سریعتر زخم ها در آنها می گردد و همچنین کاهش عفونت زخم ها را به دنبال خواهد داشت.

پروفسور جانت لرد، استاد دانشگاه مؤسسه التهاب و پیری، توضیح می دهد: “آسیب سوختگی شدید باعث کاهش ویتامین D می شود.”

او همچنین به خدمات بهداشت ملی پیشنهاد می کند که ” این ویتامین را که روشی ساده، ایمن و مقرون به صرفه است، برای بهبود این بیماران، با حداقل هزینه ارایه کنند”.

در حال حاضر، اثربخشی ویتامین D برای بیماران سوختگی باید در آزمایشگاه بیشتر مورد بررسی قرار گیرد، قبل از اینکه چنین درمانی توصیه شود.

پروفسور جانت لرد گفت:

 “پایین بودن سطح ویتامین D با نتایج بدتری از جمله عفونت های خطرناک، مرگ و میر و زخم های شدید در افراد مبتلا به سوختگی همراه بود. اما بررسی سطح ویتامین D چیزی است که معمولا توسط پزشکان نادیده گرفته می شود. “

در همین حال، محققان تلاش می کنند کشف کنند که چرا در اثر سوختگی، میزان ویتامین D در بدن به شدت کاهش می یابد.

در این مطالعه ، آنها دریافتند که اندازه کاهش ویتامین D با شدت سوختگی ارتباطی ندارد و این نشان داد که ویتامین D به سرعت در بیماران مبتلا به سوختگی های سطحی هم کاهش می یابد.

 

مطالب مرتبط
فرم جدیدی از دی ان ای در درون سلول های انسانی کشف شده است

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.