یک پروتئین مغزی مرگ بار و مضر برای اولین بار در آزمایشگاه ساخته شد

پریون ها پروتئین هایی هستند که به مسیر اشتباه رفته و به صورت غیر طبیعی رشد کرده اند. هنگامی که آنها به پروتئین های طبیعی موجود در مغز متصل می شوند، سبب می شوند که آن پروتئین ها نیز به صورت غیر طبیعی عمل کنند؛ این اثر آبشاری، حفره های میکروسکوپی را ایجاد می کند و باعث می شود که، مغز به یک شکل اسفنجی در آید.

0

یک پروتئین مغزی مرگ بار و مضر برای اولین بار در آزمایشگاه ساخته شد

پریون ها پروتئین های وحشتناکی هستند که مسئول ایجاد بسیاری از بیماری های مخرب و عفونی مغزی می باشند . گویا  برای اولین بار دانشمندان  توانسته اند یک پریون انسانی مصنوعی را در یک آزمایشگاه تولید نمایند.

اما هرگز فکر نکنید که محصول این تحقیقات منجر به انتشار نوعی بیماری فراگیر زامبی مانند شود، بلکه در واقع نتایج این تحقیق قرار است به  درمان بیماری هایی که به وسیله پریون ها ایجاد می شوند کمک نماید

جیری گاف ، متخصص مغز و اعصاب و مددکار مرکز پزشکی Case West، در این خصوص می گوید:

“این موفقیت نشان دهنده یک نور امید در درمان بسیاری از بیماری هاست.”

تا کنون درک ما از پریون های موجود در مغز محدود بوده است. اما با تولید این پریون های مصنوعی انسانی در یک لوله آزمایشی و تجزیه و تحلیل دقیق آن ها در آزمایشگاه، سبب می شود که ما بتوانیم به نتایج عمیقی در رابطه با این پریون ها و نحوه ی درمان آن ها دست یابیم.

بنابراین هنگامی که محققان این جنبه های پریون ها را درک کنند، قادر خواهند بود تا داروهایی را تولید نمایند که می تواند انتشار این پروتئین ها را در مغز کند کرده و به طور بالقوه باعث از بین رفتن آن ها شود.

پریون ها پروتئین هایی هستند که به مسیر اشتباه رفته  و به صورت غیر طبیعی رشد کرده اند. هنگامی که آنها به پروتئین های طبیعی موجود در مغز متصل می شوند، سبب می شوند که آن پروتئین ها نیز به صورت غیر طبیعی عمل کنند؛ این اثر آبشاری، حفره های میکروسکوپی را ایجاد می کند و باعث می شود که، مغز به یک شکل اسفنجی در آید.

مطالب مرتبط
لیچی چیست؟ ارزش غذایی و مزایای سلامتی آن

این آسیب مغزی غیر قابل توقف موجب زوال عقل و از دست دادن کنترل بدن و در نهایت منجر به مرگ فرد مبتلا می شود. و همانطور که ما در  بیماری جنون گاوی شاهد آن بودیم ، می تواند بین حیوانات و انسان ها نیز مشترک باشد و می تواند از حیوانات به انسان ها منتقل شود. بیماری های ایجاد شده توسط پریون ها نادر هستند  و تنها در حدود ۳۰۰ مورد در سال در ایالات متحده گزارش می شود، اما میزان ابتلا به آنها و تنوع شان به سرعت در حال افزایش است و در حال حاضر نیز غیر قابل درمان می باشند و همین مسائل این بیماری را به  یک بیماری بسیار ترسناک تبدیل نموده است .

در گذشته، محققان توانستند پریون های جوندگان را بازسازی کنند، اما بر طبق آزمایش های صورت گرفته بر روی موش ها ، این پریون ها برای انسان ها عفونی نبودند.

و اگر چه در مطالعه ی جزئیات بیماری های پریون موش و همستر، موفقیت هایی حاصل شد لکن برخی از پریون های مرگبار انسانی از پریون های این دو گونه متفاوت بودند.

به همین دلیل است که تا کنون روند ارزیابی پریون های انسانی به صورت  یک رمز و راز باقی مانده است – و شکست آزمایش های اخیر در رابطه با درمان این بیماری نشان می دهد که آن چه در مدل های حیوانی اثر بخش است، همیشه قابل به کار گیری برای انسان نیست.

اما در آخرین مطالعه خود، دانشمندان از یک پروتون پریون انسانی تولید شده ژنتیکی که  در باکتری E.coli بیان شده استفاده نمودند و توانستند یک پریون انسانی بسیار مخرب را بازسازی کنند.

آنها این پریون ها را در موش های ترانس ژنیک که پروتئین های پریون انسانی را بیان می کردند، آزمایش کرده و اختلالات نورولوژیکی را مشاهده نمودند که ، به وسیله ی نوروپاتی منجر به ایجاد یک پریون جدید  سمی انسانی شد.

مطالب مرتبط
10 پروتئین ضروری که باید نوجوانان مصرف کنند

محققان در طول این فرایند، کشف کردند که مولکول سلولی معروف به Ganglioside GM1 – به سیگنالینگ سلول به سلول کمک می کند و باعث  ترویج تکثیر عفونت و انتقال بیماری های پریون می گردد.

این کشف بدان معنی است که ممکن است محققان بتوانند داروهایی را تولید کنند که این مولکول را مهار کرده و مانع از انتشار بیماری پریون گردد.

همچنین این محققان دریافته اند که وجود پروتئین های اشتباه تنها چیزی نیست که باعث ایجاد یک بیماری پریونی می شود. در واقع، تغییرات خاصی که در زنجیره ی اسید آمینه ی ساختار پریون رخ می دهد میزان عفونی بودن این بیماری را مشخص می سازد..

سویه جدید پریون مصنوعی ایجاد شده به نظر می رسد وحشتناک باشد، اما این تحقیق می تواند یک گام جسورانه در روند کمک به درمان بیماری های پریون باشد و به  کشف عوامل کمکی و ایجاد رویکردهای درمانی که باعث جلوگیری از آن ها می شوند کمک می کنند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.