کشف یک پستاندار باستانی نشان می دهد تقسیمات ابر قاره ای بسیار دیر تر از آن چه در گذشته تصور می شده رخ داده اند

0

کشف یک پستاندار باستانی نشان می دهد تقسیمات ابر قاره ای بسیار دیرتر از آن چه در گذشته تصور می شده رخ داده اند

قاره های جهان : کشف غیرمنتظره جمجمه فسیلی در یوتا می تواند به تغییر تاریخ سیاره ما کمک کند.

قاره های زمین در شکلی که امروزه آن ها را می شناسیم، ناشی از تقسیماتی هستند که در ابر قاره بسیار بزرگی تحت عنوان پانگه آ رخ داده است.

اما فسیل موجودی که اخیرا در آمریکای شمالی کشف شده و متعلق به یک شاخه فرعی از درخت اجداد پستانداران است و قدمت آن به ۱۳۰ میلیون سال پیش می رسد، نشان می دهد که این سرزمین ها برای مدت بسیار طولانی تری نسبت به آن چه قبلا تصور می شده به هم متصل بوده اند.
با کشف حیوانات مشابه در شمال افریقا که به همان دوران باز می گردند، کشف این فسیل نشان می دهد که تقسیمات قاره ای پانگه آ بسار دیر تر آغاز شده و قسمت های مختلف زمین به هم مرتبط بوده اند.
این امر به گذشتگان و اجداد پستانداران اولیه اجازه می داده که حدود ۱۵ میلیون سال برای مهاجرت بین بخش های مختلف زمین فرصت داشته باشند.

به گفته دکتر ادام هاتن لاکر، از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، این کشف شک و تردیدهای مطرح شده در مورد فسیل های دایناسوری مشابهی را که اخیرا در اروپا و آفریقا کشف شده بودند تایید می کند.

علاوه بر تغییر تاریخ کره زمین، کشف این موجود، که به عنوان  Cifelliodon wahkarmoosuch، نام گذاری شده درک دانشمندان را از درخت خانوادگی پستانداران تغییر داده و اصلاح می کند. دکتر هاتن لاکر در ادامه سخنانش افزود “بر اساس کشف این فسیل تقریبا سالم، ما اکنون یک گروه جدید، از خویشاوندان اولیه پستانداران را کشف نموده ایم.

مطالب مرتبط
دست مومیایی شده ی یک کودک پیدا شد. اما چرا اثری از بقیه بدنش نبود؟

اولین پستانداران، موجودات کوچکی بودند که در طول هزاران سال، ابتدا به دایناسور های عظیم الجثه و سپس گروهی از پستاندارانی که امروزه شاهد وجود آن ها هستیم تبدیل شدند.

در مقایسه با پستانداران ریز جثه اولیه، Cifelliodon که به اندازه یک خرگوش است می تواند یک غول واقعی باشد. زیستگاه این موجود در آمریکای شمالی، شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهند تنوع پستانداران اولیه بسیار گسترده تر از آن چیزی است که دانشمندان و محققان تصور می کنند.

دکتر هاتن لاکر در  ادامه سخنانش به این نکته اشاره نمود که:

برای مدت طولانی، ما تصور می کردیم پستانداران اولیه عصر کرتاسه (۱۴۵ تا ۶۶ میلیون سال پیش) از نظر آناتومیکی شبیه به هم بوده و از لحاظ زیست محیطی متنوع نبوده اند.

یافته های تیم ما و سایر محققان نشان می دهد که حتی قبل از ظهور پستانداران مدرن، اقوام باستانی پستانداران بر روی کره زمین حضور داشتند.  فسیل های کشف شده در چین نشان داده اند که این موجودات هم  شکارچی و هم گوشتخوار بودند، برخی از آن ها ساکنان محیط های آبزی و دیگران هم مانند سنجاب های مدرن به هوا می پریدند.
دکتر هاتن لاکر توضیح داد:  اساسا، آن ها نیز همانند پستانداران امروزی در محیط های مختلفی زندگی می کردند.

دکتر جیمز کرکلند، متخصص زمین شناسی جغرافیایی یوتا که این کاوش را رهبری می کرد، کشف Cifelliodon را یک کشف «بسیار نادر» می داند.

براساس سی تی اسکن جمجمه این فسیل، محققان دریافتند که  این پستاندار باستانی دارای مغز کوچکی است اما شامه قوی برای تشخیص بوی غذا ها داشت.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.