پولیوز یا تکه های سفید مو چیست؟

0

پولیوز یا تکه های سفید مو چیست؟

پولیوز یک بیماری است که سبب ایجاد یک پچ یا تکه سفید در موی انسان می شود.

نگاهی به آینه حمام و توجه به رگه های موی سفید که قبلا وجود نداشت، می تواند یک تجربه نگران کننده باشد. همانطور که پس از آشنایی با بسیاری از چیزهای دیگر در زندگی، نگرانی کاهش می یابد، وقتی که درک می شود پولیوز چیست، کمتر ترسناک می گردد.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت وردنگار خانم پاشایی تهیه شده است، در مورد پولیوز یا تکه های سفید مو و نحوه برخورد فرد با آن توضیح داده شده است.

پولیوز یا تکه های سفید مو چیست؟

موی سفید ناشی از پلیوز به علت فقدان رنگدانه به نام ملانین در فولیکول های مو است. این وضعیت معمولا با موهای سر همراه است. با این وجود، این می تواند بر روی هر منطقه مودار بدن تاثیر بگذارد، از جمله ابروها و مژه ها.

در حالی که خود بیماری پولیوز کانونی مضر نیست، می تواند با مسائل مختلف دیگر مرتبط باشد که برخی از اینها مضر هستند و بعضی از آنها نیستند.

علائم پولیوز یا تکه های سفید مو

تشخیص پولیوز آسان است. یک پچ یا تکه سفید یا خاکستری در هر منطقه از بدن که مو دارد، می تواند نشانی از پولیوز باشد. معمولا زمانی که روی موهای سر تاثیر می گذارد، ساده تر تشخیص داده می شود، اما می تواند در هر جای دیگر نیز رخ دهد.

پولیوز ممکن است ناگهان در هر سنی ظاهر شود. همچنین ممکن است فردی از همان بدو تولد با این عارضه همراه باشد.

علل پولیوز یا تکه های سفید مو

یک فرد می تواند به علت شرایط ژنتیکی، از جمله موارد زیر، پیلوز را ایجاد کند:

مطالب مرتبط
هشدار سازمان غذا و دارو درباره عطر مرگ: از عطر ریلکس RELAX استفاده نکنید
  • اسکلروز توبول
  • سندرم واردنبرگ

مردم به علت استفاده از داروهای خاص یا داشتن شرایط دیگری مانند اختلالات التهابی، ممکن است به پلیوز دچار شوند.

داروهایی که می توانند باعث پولیوز اطفال شوند شامل کلرامفنیکول آنتی بیوتیک و داروهای ضد سرطان است.

چه شرایطی با پولیوز یا تکه های سفید مو مرتبط است؟

پولیوز خود مضر نیست با این حال، می تواند در کنار سایر بیماری ها و شرایطی باشد که سلامتی را به خطر می اندازد. به همین دلیل، پولیوز می تواند نشانه هشدار اولیه سلامت جدی تر باشد.

برخی از شرایط بهداشتی مضر که پلییوز ممکن است در کنار آن ظاهر شوند عبارتند از:

شرایط پوستی

سرطان پوست ملانوما ناشی از سلولهایی است که رنگ پوست را تامین می کنند. در موارد خاصی از ملانوم، پولیوز می تواند اولین علامت این سرطان باشد.

بیماری های چشم

تحقیقات منتشر شده در مجله آکادمی پوست آمریکا که در سال ۱۹۸۱ صورت گرفت، دریافتند که پلیوز در افراد مبتلا به یووییت که یک وضعیت التهاب چشم است بیشتر است.

یووییت شامل التهاب چشم است که اگر درمان نشود می تواند به سایر شرایط چشم، از جمله گلوکوم و آب مروارید منجر شود.

بیماری های التهابی

پلیوس به عنوان یک عارضه جانبی دیررس بیماری Vogt-Koyanagi-Harada (VKH) شناخته می شود.

VKH یک بیماری التهابی است که بر سیستم های متعدد در سراسر بدن تأثیر می گذارد. این از چشم ها و گوش ها به پوست و سیستم عصبی مرکزی گسترش می یابد. VKH در افراد سیاه پوست، به ویژه آسیایی ها، رایج است.

به عنوان یک نتیجه ی بررسی ۲۰۱۲، مجموعه ای از شواهد علمی نشان می دهد که التهاب مزمن ممکن است عامل مهمی در توسعه بسیاری از بیماری های رایج باشد.

اختلالات تیروئید

یک مطالعه ۲۰۱۱ که در مجله بین المللی پوست منتشر شده است نشان داد که کودکان مبتلا به ویتیلیگو، یک بیماری مرتبط با پلیوز که پوست را تحت تاثیر قرار می دهد، بیشتر احتمال دارد که اختلالات تیروئید و خود ایمنی را تجربه کنند.

مطالب مرتبط
ابتلای مردان به ویروس جنسی پاپیلوم انسانی یا HPV دهانی و عوارض آن

در این مطالعه، ۴۲ درصد از کودکان مبتلا به ویتیلیگو یا لک و پوس یا پیسی، گزارش دادند که حداقل یکی از آنها دارای بیماری تیروئید یا خود ایمنی یا هر دو هستند.

در صورت عدم درمان، شرایط تیروئید می تواند اثرات منفی بسیاری داشته باشد. این شامل:

  • خستگی

  • مشکل بلع

  • افسردگی

  • مسائل مربوط به حافظه

  • افزایش کلسترول

  • کاهش میل جنسی

  • افزایش وزن

درمان پولیوز یا تکه های سفید مو

به نظر می رسد برخی از درمان های پزشکی وجود دارد که می تواند پولیوز را درمان کند. یک تحقیق سال ۲۰۱۳ که در بخش جراحی درماتولوژی منتشر شد، نشان داد که یک درمان جراحی پوست، و پس از آن پرتو درمانی برای ۴ تا ۱۱ ماه، موجب درمان شدن پولیوز کانونی همراه با ویتیلیگو شد.

یک مطالعه ۲۰۱۶ که در مجله آکادمی پوست آمریکا منتشر شده است، درمان یک مرد ۳۷ ساله با پلیوز و ویتیلیگو را تحت تاثیر قرار داده و بر ابرو چپ او تاثیر می گذارد.

درمان شامل جلسات درمانی با لیزر و همچنین برنامه های روزانه درمان دارویی با پماد و داروهای خوراکی می شد. در ۶ ماه پس از شروع درمان، و پس از ۴۴ جلسه درمان با لیزر، ۷۵ درصد رنگ به ابرو بازگشت. این درمان ها بسیار فشرده و وقت گیر هستند.

اکثر افراد مبتلا به پولیوز ممکن است تصمیم بگیرند که به درمان های پزشکی نگاه نکنند، بلکه به جای آن، موهای تحت تاثیر قرار گرفته ی خود را رنگ کنند.

خلاصه

پولیوز یا تکه های سفید مو خود به سادگی یک کمبود بی ضرر از رنگدانه در فولیکول های مو است که باعث می شود آنها سفید یا خاکستری شوند. این وضعیت می تواند از زمان تولد وجود داشته باشد، یا بدون هشدار در هر سن می تواند ظاهر شود.

مطالب مرتبط
رگهای واریسی چیست؟ علائم، عوارض و راه های درمان

شرایط مضری که می تواند موجب پولیوز شود شامل سرطان پوست ملانوما، اختلالات تیروئید و شرایط التهابی است.

پولیوز همچنین می تواند توسط بعضی از داروها و حتی با استرس روحی ایجاد شود.

درمان های پزشکی وجود دارد که به نظر می رسد پولیوز را درمان کند، اما اغلب وقت گیر، خسته کننده و گران هستند.

پس از مراجعه به یک دکتر برای اطمینان از اینکه هیچ شرایط اساسی و مشکل دیگری غیر از پولیوز وجود ندارد، یک فرد مبتلا به پولیوز ممکن است ساده ترین راه را برای موهای خود انتخاب کند. یا موهای خود را رنگ کند و یا با چیزی آن را بپوشاند و به سراغ درمان نرود.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.