چربی موجود در رژیم غذایی غربی و گسترش سرطان پروستات

0

چگونه چربی موجود در رژیم غذایی غربی، باعث گسترش سرطان پروستات می شود

تحقیقات جدید نشان می دهد چربی موجود در رژیم غربی، همراه با عوامل ژنتیکی، می تواند تومورهای سرطان پروستات را به وجود آورد.
تحقیقات اخیر شامل مجموعه ای از مقالات منتشر شده در نشریات ژنتیک طبی و ارتباطات طبیعت است.

اولین نویسنده این مقاله که در ژورنال ژنتیک طبیعت منتشر شد، دکتر مینگ چن می باشد. یک همکار دیگر این تحقیق در آزمایشگاه ، محقق ارشد دکتر پیپ پائولو پاندولفی، که همچنین مدیر مرکز تحقیقات سرطان در مرکز پزشکی دیسکانس بیث در بوستون است.

یافته ها موج جدیدی را در مورد تاثیرات پیچیده بین ژن های ما و چربی های رژیم غذایی و همچنین نقش این پویایی در ترویج گسترش و یا متاستاز سرطان پروستات به وجود آورد.

همانطور که دکتر پاندولفی می گوید، نتایج این تحقیق “به شدت عملی است و مطمئنا شما را متقاعد می کند که شیوه زندگی خود را تغییر دهید.”
این مطالعات همچنین راه را برای استفاده جدید از داروهای موجود در مبارزه با سرطان پروستات هموار می کند.

سرطان پروستات و رژیم غربی

دکتر چن انگیزه این تحقیق را توضیح می دهد و می گوید: “اگر چه به طور گسترده ای تصریح شده است که یک رژیم غذایی غربی می تواند پیشرفت سرطان پروستات را تقویت کند، شواهد مستقیمی، وجود ارتباط قوی بین چربی های رژیم غربی و سرطان پروستات را تایید نمی کند.”

تا به حال مقالات زیادی در زمینه مطالعات مختلفی به ارتباط بین رژیم غربی و توسعه سرطان پروستات و سرطان کولورکتال گزارش شده است.

یکی از تحقیقات نشان داد که افرادی که از رژیم غربی پیروی می کنند، نسبت به افرادی که رژیم غذایی غنی تر از میوه، سبزیجات و غلات کامل را دنبال می کنند، دو و نیم برابر بیشتر احتمال دارد که به مرگ ناشی از سرطان پروستات دچار شوند.

مطالب مرتبط
اختلالات رفتاری : تحقیقات دانشمندان در مورد مغز جوانان مبتلا به اختلالات رفتاری

دکتر پاندولفی و تیم او شواهد بیشتری را مشاهده کردند که رژیم غربی سرطان پروستات را تا حد زیادی گسترش می دهد.

دانشمندان می دانستند که ژن PTEN نقش کلیدی ایفا می کند، زیرا این یک ژن سرکوب کننده تومور است و مطالعات حیوانی نشان داده است که وقتی سرطان گسترش می یابد، این ژن نیز وجود ندارد.

با این حال، محققان توضیح می دهند که مطالعات همچنین نشان داده اند که از دست دادن این ژن، برای تحریک متاستاز به تنهایی و به اندازه کافی نقش آفرین نیست.

بنابراین، دکتر پاندولفی و همکارانش اطلاعات ژنومی موجود در تومورها را بررسی کردند تا ببینند آیا ژن دیگری وجود دارد که با PTEN همکاری کرده و باعث متاستاز شود.

آنها کشف کردند که PML – یکی دیگر از ژن های سرکوب کننده تومور – در تومورهای سرطانی پروستات است که گسترش نیافته بودند. این در تومورهایی که گسترش یافته بودند، یافت نشد.

علاوه بر این، تقریبا ۲۰ درصد از تومورهایی که گسترش یافته بودند، هیچکدام از ژنهای سرکوب کننده تومور را نداشتند.

مسئله مهم این است که هنگام تحلیل این تومورهای متاستاز، محققان همچنین دریافتند که سلول های آنها مقدار زیادی چربی تولید می کنند.

دکتر پاندولفی توضیح داد:

“به نظر می رسید که ما تولید لیپوژن یا تولید چربی تومور را تغییر دادیم.”

دکتر پاندولفی اضافه کرد: “این به این معنا است که احتمال دارد که یک دارویی وجود داشته باشد که ما می توانیم این سوئیچ را مسدود کنیم و شاید بتوانیم از متاستاز جلوگیری کنیم یا حتی سرطان پروستات متاستاتیک را درمان کنیم”.

بنابراین، محققان یک داروی چاقی به نام fatostatin را به موش هایی که با یک رژیم غذایی معمولی، کم چرب و سرشار از سبزیجات تغذیه می شدند، اعمال کردند.

دکتر پاندولفی گزارش داد: “داروی چاقی چربی را از بین می برد و در نتیجه تومورها پیشرفت نمی کنند و متاستاز نمی شوند.”

مطالب مرتبط
رژیم غذایی بادام زمینی چیست؟ مزایای بهداشتی و برنامه غذایی


رژیم غربی ممکن است متاستاز را به وجود آورد

با این حال، زمانی که دانشمندان میزان چربی موجود در رژیم غذایی موش را افزایش دادند، به طوری که از رژیم غربی تقلید کردند، تومورهای متاستاتیک رشد کردند.
این به یک رژیم غذایی با چربی بالا به عنوان اصلی ترین عامل محیط زیست – یعنی عامل غیر ژنتیکی – در گسترش سرطان پروستات اشاره می کند.

محققان توضیح می دهند که یافته ها همچنین راه را برای درمان های جدید هموار می کند، زیرا بیماران مبتلا به تومورهای متاستاتیک با پیشگیری از این چربی ها، می توانند از پیشرفت بیماری خود جلوگیری کنند.

این می تواند با استفاده از fatostati یا سایر داروهای مسدود کننده چربی یا از طریق مداخلات غذایی انجام شود.

دکتر پاندولفی می گوید:

“پیشرفت سرطان به مرحله متاستاز، نشان دهنده یک رویداد محوری است که بر پیامدهای بیمار و گزینه های درمانی موجود در بیماران تاثیر می گذارد. داده های ما، یک پایه ژنتیکی قوی برای مکانیسم های پیشرفت متاستاتیک فراهم می کند و ما همچنین نشان دادیم که چگونه عوامل محیطی می توانند این مکانیسم ها را تقویت کنند تا از پیشرفت سرطان متاستاتیک پیشگیری گردد.”

ترجمه از: فرزانه پاشایی

اختصاصی وبسایت وردنگار: هرگونه کپی تنها با ذکر لینک وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.