دانشمندان ژن مردانه ای را یافته اند که در برابر سرطان های تهاجمی مقاوم است

0

دانشمندان ژن مردانه ای را یافته اند که در برابر سرطان های تهاجمی مقاوم است

دانشمندان نخستین نمونه ژنی مردانه را کشف کرده اند که تنها در مردان یافت می شود و در برابر انواع سرطان ها حتی سرطان های تهاجمی لوسمی نیز ایمن است . این ژن فقط بر روی کروموزوم Y یافت می شود که تا امروز تنها تصور می شد اطلاعات ژنتیکی جنینی جنس نر و نه ماده را حمل می نماید.

به نظر می رسد که این ژن مردانه ، یک لایه حفاظتی را در برابر لوسمی حاد میلوئیدی (AML) ایجاد می کند. بنابراین محققان   موسسه Wellcome Sanger و دانشگاه کمبریج می گویند که تغییر کروموزوم Y را مشاهده و مورد بررسی قرار داده اند و به این نتیجه رسیده اند که این ژن مردانه می تواند منجر به درمان های جدیدی شود.

سرطان خون تهاجمی

هر ساله در انگلستان ، حدود ۲۶۰۰ نفر به  لوسمی حاد میلوئیدی که یک سرطان خون تهاجمی است گرفتار می شوند . این بیماری سلول های مغز استخوان را گرفتار می کند و منجر به عفونت های خطرناک و خونریزی می شود.

چندین دهه است که هیچ تغییر و یا پیشرفتی در درمان اصلی این بیماری به وجود نیامده و فقط ۲۰ درصد از بیماران برای مدت پنج سال پس از تشخیص، زنده مانده اند.

زنان دارای دو کروموزوم X هستند در حالی که مردان یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y دارند. کروموزوم های X و Y دارای ژن های بسیاری هستند، اما تعداد کمی از ژن ها، از جمله UTY، تنها بر روی کروموزوم Y یافت می شوند.

پیشرفت لوسمی حاد میلوئیدی

لذا گروهی از محققان،  ژن  UTX کروموزوم X را در سلول های انسانی و موش ها بررسی کرد تا تلاش کنند نقش آن را در لوسمی حاد میلوئیدی درک نمایند. آنها دریافتند که از دست دادن UTX، در بسیاری از تومورها ی جهش یافته، پیشرفت لوسمی حاد میلوئیدی را تسریع می کند. این بدان دلیل است که این ژن در صورت سالم بودن، عملکردی کلیدی  را در هماهنگ سازی پروتئین های سلولی و بیان ژن ها ایفا خواهد کرد.

مطالب مرتبط
اثرات پروستات بزرگ شده روی رابطه جنسی چیست؟

علاوه بر این، محققان دریافتند که UTY، یک ژن مرتبط با کروموزوم Y، موش های نر را که به  علت لوسمی حاد میلوئیدی فاقد UTX  بودند، در برابر بیماری محافظت می کند، زیرا می تواند نقش UTX را در ممانعت از بیماری بر عهده بگیرد.

مطالعه منتشر شده در طب ژنتیک نشان داد که در لوسمی حاد میلوئیدی و   چند نوع دیگر از انواع سرطان های انسانی، از دست دادن UTX با از دست دادن UTY همراه است، به این معنی که نقش سرکوب کننده UTY  فراتر از لوسمی حاد میلوئیدی  است.

کروموزوم Y می تواند در برابر لوسمی حاد میلوئیدی و دیگر سرطان ها مبارزه نماید

نویسنده اصلی این مقاله، دکتر مالگورزاتا از موسسه ولکام سانگر در این خصوص بیان داشت: “پیش از این تصور می شد که تنها کروموزوم Y در ایجاد ویژگی های جنسی مردانه نقش دارد، اما نتایج ما نشان می دهد که کروموزوم Y می تواند در برابر لوسمی حاد میلوئیدی و دیگر سرطان ها مبارزه نماید. “

پروفسور براون هانتلی، از دانشگاه کمبریج و متخصص هماتولوژی یکی از بیمارستان های دانشگاه NHS Trust، بیان داشت: “مشخص گردیده که با بالا رفتن سن، اغلب مردان، کروموزوم Y را در  سلول هایشان از دست می دهند، با این حال اهمیت این امر هنوز مشخص نشده است.

“مطالعه ما این استدلال را تقویت می کند که از دست دادن کروموزوم Y می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد و قعل و انفعالات کشف شده نیز این امر را تایید می نماید.

دکتر رانکین، مدیر تحقیقاتی موسسه خیریه بلودوایز، در ادامه این تحقیق افزود: “میزان بقا در هنگام ابتلا به لوسمی حاد میلوئیدی  با درمان های فعلی که شامل شیمی درمانی است  به طرز فاحشی پایین می باشد و اغلب پیوند سلول های بنیادی، تنها بخش کوچکی از بیماران را درمان می کند.

مطالب مرتبط
کاهش علائم آلرژی با داروی Aerius 

بنابراین درک این فرآیند کلیدی به توسعه داروهای هدفمند برای لوسمی حاد میلوئیدی کمک می کند و به ما اجازه می دهد تا   درمان های مبتنی بر شیمی درمانی خسته کننده و اغلب بی اثر را کنار بگذاریم .

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.