کاهش میل جنسی در زنان پس از زایمان و دوران شیردهی

0

کاهش میل جنسی در زنان پس از زایمان و دوران شیردهی

چرا زنان در دوران شیردهی پس از زایمان نسبت به رابطه جنسی بی میل می شوند و دوست ندارند مقاربتی با همسر خود برقرار کنند؟ آیا این به دلیل هورمون های ترشحی در این دوران است؟ 

زنان بعد از شش هفته از زایمان برای رابطه جنسی آمادگی خواهند داشت و در این مدت دستگاه تناسلی زن به حالت عادی باز می گردد . شاید اولین رابطه زناشویی برای زن ناخوشایند ، بدون لذت و دردآور باشد .

زیرا در بدن زن تغییراتی ایجاد شده و بازگشت به وضعیت سابق زمان بر است . در واقع زایمان ، ترس از زایمان و حتی بخیه های محل زایمان باعی تغییر شکل لگن زن می شود که سبب ایجاد درد ، عدم کنترل  ادرار و مشکلات مثانه ای در طی رابطه زناشویی می گردد .

علاوه بر آن افزایش ترشح هورمون پرولاکتین (هورمون شیردهی ) باعث کاهش میل جنسی و کاهش هورمون استروژن باعث خشکی واژن می شود که در نهایت تغییرات هورمونی سبب دردناک شدن رابطه جنسی خواهد شد ، در نتیجه زن شیرده با کاهش میل جنسی رو به رو می شود .

زنانی که به تازگی زایمان کرده اند ، بی خوابی و خستگی مراقبت از نوزاد و کاهش میل جنسی باعث می شود تا از برقراری رابطه جنسی طفره بروند . بنا بر تحقیقی تنها ۴۱ درصد زنان بعد از طی شش هفته از زایمان به رابطه جنسی با همسرشان تمایل دارند .

آمیزش جنسی زودرس، قبل از قطع خونریزی ،براساس ادعای یکی از پژوهشگران جین رابینسون(۱۹۹۸) موجب بروز آمبولی هوا و مرگ زنان شده است. او در مقاله خود با عنوان ”مردن برای فعالیت جنسی“ به ۲ خطر عمده فعالیتهای جنسی زودهنگام و قبل از توقف کامل خونریزی اشاره می کند:

۱- گشاد شدن سینوسهای رحمی در ماه نهم و ورود هوا در رگهای رحمی در طی فعالیت جنسی (بویژه در زنان چند زا که رحم با سرعت کمتری منقبض می شود) و خطر بروز آمبولی هوا

۲- پرهیز از قرار گرفتن در وضعیت سجده تا توقف کامل خونریزی (قرار گیری رحم در سطحی بالاتر از دهلیز راست قلب و ایجاد فشار منفی و مکیده شدن هوا به داخل سیاهرگهای باز و بروز آمبولی هوا)

علت بی میلی زنان به رابطه جنسی بعد از زایمان

۱- رابطه زناشویی دردناک برای خانم ها به دلیل مشکلات زایمان (دیسپارونیا)

۲-  شیردهی در برخی افراد

۳- خستگی ناشی از بارداری و وضع حمل

۴- افسردگی بعد از زایمان

۵- وجود مشکلاتی در روابط زن و شوهر قبل و زمان بارداری که این مشکلات به بعد از زایمان منتقل شود.

۶- مشکلات زنانگی (برخی خانم ها روابط زناشویی را صرفا راهی برای بچه دار شدن می دانند و بعد از زایمان آن را غیرضروری تلقی می کنند). این خانم ها لازم است برای دریافت مشاوره، تشخیص و در صورت نیاز درمان مشکلات احتمالی بررسی شوند تا پس از بهبود روابط با همسرشان از داشتن روابط جنسی طبیعی لذت ببرند و آن را فقط موضوعی ناخوشایند که به خاطر بچه دار شدن باید تحمل شود، نداند.

صحبت کردن با همسر در مورد عوامل بی‌ میلی نسبت به رابطه جنسی

در برخی موارد، عدم تمایل به رابطه جنسی بعد از تولد نوزاد عواملی غیرجسمی دارد. ممکن است مسائلی در رابطه زناشویی شما رخ دهد که نیاز به بررسی داشته باشد. از خودتان بپرسید، «چه چیزی مرا آنقدر ناراحت می‌کند که نمی‌توانم صمیمیتم با همسرم را از طریق رابطه جنسی ابراز کنم؟» یکی از احساسات رایج، احساس رنجش از گرفتار شدن در خانه و تعویض پوشک و شیردهی است، در حالی که همسر از خانه بیرون رفته و زمانی را با بزرگسالان دیگر سپری می‌کند.

دلایل کاهش میل جنسی در دوران شیردهی

 

مطالب مرتبط
10 توصیه جنسی به مردان برای به ارگاسم رساندن همسرشان

۱-کاهش هورمونال در اثر شیردهی و افزایش لاکتوتروپین و به دنبال آن کاهش استروژن که موجب واژینال در اینس و عامل کاهش لیبیدو در این افراد میباشد که استفاده از ژل لوبریکانت میتواند موثر باشد.

۲-بدلیل استرس ناشی از کاهش مینرالها و آهن خون و ناشی از ترس بارداری که استرس بر کیفیت و کمیت ترشح هورمون های جنسی تاثیر گذاشته و گلوبولین متصل شونده به هورمون های جنسی را افزایش می دهد و همچنین کورتیزول را افزایش داده و در نهایت کاهش هورمون های جنسی میشود.

در مورد علت دوم بررسی مینرال ها و فریتین خون و در صورت کاهش درمان با مکمل های آهن و مینرال ها تا حدودی این مشکل را مرتفع میکند.و همچنین مشاوره دادن برای روش پیشگیری مطمئن باعث کاهش استرس و بدنبال آن حل مشکل میباشد.درمان دارویی خاص در دوران شیردهی توصیه نمیشود و بطور کلی مشاوره در این بیماران ارزش بیشتری دارد.

نکاتی درباره روابط جنسی پس از زایمان

بهترین زمان برای آغاز فعالیت جنسی در هر دو شیوه سزارین و زایمان طبیعی، ۶ هفته پس از تولد نوزاد است.
ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در دوران شیردهی، مادر با خشکی واژن روبرو شود. برای حل این مشکل با تجویز پزشک می توان  از لوسیون ها و ژل های مناسب استفاده نمود.
در هنگام نزدیکی شرایط جسمی زن در نظر گرفته شود و این عمل در موقعیت بدنی مناسبی انجام گیرد.
 

وظایف مردان در رفتار با زنان پس از زایمان

حمایت های عاطفی از زن باعث می شود وی تمامکارهای خود را زمانبندی کند و زمانی را هم برای داشتن رابطه جنسی با همسرخود اختصاص دهد بنابراین باید گفت فی نفسه خود زایمان تاثیرات مقطعی چه ازلحاظ هورمونی و چه از لحاظ آناتومیک بر روی میل جنسی و کاهش آن دارد ولی عامل کاهش میل جنسی زنان پس از زایمان نیست و بسته به اینکه زن در قبل ازدوران بارداری فعال جنسی بوده است در دوران بارداری و پس از زایمان باتغییرات اندکی همان حالات را دارا خواهد بود.
خستگی و فشار روحی ناشی از مراقبت یک نوزاد، تمایل جنسی را در بعضی از خانم ها کاهش می دهد. توجه شما و همسرتان بیشتر بر روی نوزاد است. وقتی برای خود تنظیم کنید تا تنها در کنار یکدیگر باشید. این زمان با هم بودن نیاز به مقاربت ندارد، تنها یکدیگر را در آغوش بگیرید و احساسات خود را ابراز کنید.
ممکن است اولین ارتباطات جنسی پس از زایمان به خوبی قبل نباشند. این موضوع طبیعی بوده و به مرور زمان به حالت طبیعی باز می گردد.

گردآوری و تدوین : خانم پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار مجاز می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.